لوگو امرداد
باستان‌شناس فرانسوی با رمزگشایی کتیبه‌ی ایرانی:

ایران یا میان‌رودان؛ خط در کدام تمدن پدید آمد؟

khatفرانسوا دسه، باستان‌شناس فرانسوی با رمزگشایی از یک سنگ‌نوشته‌ی(:کتبیه) خطی ایرانی با دیرینگی۴۴۰۰ ساله گفت، این انقلاب تاریخی در پیشینه‌ی نوشتار جهان است زیرا با این کشف دیگر میان‌رودان(:بین‌النهرین) یا (عراق کنونی/بابل پیشین) نخستین مهد نوشتار جهان نیست.

به گزارش ایرنا، رسانه‌ی فرانسوی «فرانس انفو تی‌وی» گزارش داد: فرانسوا دسه/François Desset، باستان‌شناس فرانسوی برای نخستین‌بار از یک سنگ‌نوشته‌ی خطی ایرانی با دیرینگی ۴۴۰۰ سال رمزگشایی کرده است.

به گزارش فرانس انفو تی‌وی، این باستان‌شناس فرانسوی پس از ده سال پژوهش، توانست رمز و راز این نوشتار آوایی به خط میخی که بر گل‌نبشته‌های (:لوح‌های) سفالی نگاشته(:حک) و در ویرانه‌های شهر باستانی شوش در ایران یافت شده است را به‌دست آورد.

فرانس انفو تی وی نوشت: این سنگ‌نوشته‌ی خطی که نام‌کرفته(:موسوم) به ایلامی خطی است؛ در سال ۱۹۰۱ یافته شده و با گذشت ۱۱۹ سال، تاکنون کسی نتوانسته بود آن را رمزگشایی کند.

فرانسوا دسه دراین‌باره پافشاری کرد که با این یافته می‌توان گفت: نوشتن و ابداع خط همان‌گونه که پیش از این گمان‌برده می‌شد از «میان‌رودان» آغاز نشده است بلکه همزمان در دو منطقه‌ی گوناگون شکل گرفته است.

وی یادآوری کرد: این یک انقلاب تاریخی است، چراکه تاکنون باور دانشمندان بر این بود که مهد نوشتن جهان، میان‌رودان و  به عبارت دیگر عراق کنونی بوده است.

این باستان‌شناس فرانسوی قرار است سال آینده‌ی میلادی (۲۰۲۱) برآیند(:نتایج) همه‌ی پژوهش‌های خود را منتشر کند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09