لوگو امرداد

حریم مجموعه‌ی تاریخی «تنگ الله اکبر» شیراز شکسته شد

یکی از موضوع‌های بُنیادین یادمان‌های تاریخی، پاسداری و حفظ حریم آنان است. بر پایه‌ی قانون‌های میراث فرهنگی، پاس‌داشت حریم یادمان‌‌های تاریخی بایسته(:ضروری) بوده و همه‌ی نهادها و اُرگان‌های دولتی و شرکت‌ها و موسسه‌های خصوصی باید پیش از هر ساخت‌و‌سازی در پیرامون یادمان‌های تاریخی از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست آگاهی کنند(:استعلام گرفتن).

به گزارش اَمرداد، هنگامی که یک یادمان تاریخی و فرهنگی به ثبت ملی می‌رسد، رو نوشتی از پرونده‌ی ثبتی آن از سوی استانداری‌ها به همه‌ی نهادها، اُرگان‌ها و سازمان‌های دولتی همچون شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و … برای آگاهی فرستاده می‌شود و همه‌ی این مجموعه‌ها از قانون و ضوابط یادمان‌های تاریخی و فرهنگی به ویژه موضوع پاس‌داشت حریم آثار آشنا شده و ملزم به رعایت آن هستند. همچنین بر پایه‌ی قانون مجازات اسلامی که در پرونده‌ی ثبتی یادمان‌ها نوشته شده، سرپیچی‌(:تخلف) از قانون ثبت آثار و رعایت نکردن مواد پرونده‌ی ثبتی یک اثر، جُرم به شمار آمده و گناه‌کار به مجازات خواهد رسید. اما در کشور ما بیشترین سرپیچی از قانون‌های میراث فرهنگی را نهادها و اُرگان‌های دولتی و به ویژه شهرداری‌ها و اداره‌ی راه و شهرسازی انجام می‌دهند. از سویی دیگر و بر پایه‌ی قانون دولتی ایران که یکی از سُستی‌های‌(:ضعف‌ها) قانون‌گذار نیز به شمار می‌رود، سازمان‌ها و نهادهای دولتی نمی‌توانند از یک‌دیگر شکایت کنند و شکایت آن‌ها یا به جایی نمی‌رسد و یا کمابیش و دست‌کم به سود میراث فرهنگی نیست! و همین امر انگیزه‌ای شده تا اُرگانی همانند شهرداری با سرپیچی از قانون به حریم و حتا گاهی به گُستره‌ی‌(:عرصه) یادمان‌های تاریخی و ملی آسیب برساند. همچنین همان‌گونه که پیشتر آورده شد، هر نهاد و اُرگانی پیش از ساخت‌و‌ساز در مرز یادمان‌های تاریخی باید از سازمان میراث فرهنگی درخواست آگاهی کند. اما در کشور ما هرگز چنین قانونی پاس داشته نشده و نمی‌شود و زمانی که پس از چند ماه و حتا یک سال از ساخت مجموعه‌ای در حریم یادمان‌های تاریخی می‌گذرد و میراث فرهنگی آگاه می‌شود، تازه دست به کار شده و با نامه‌نگاری‌های اداری کوشش می‌کند تا از ساخت‌و‌سازها پیشگیری کند. گاهی کارهای اداری پیچیده تر شده و میراث فرهنگی دست به شکایت می‌زند، ولی در پایان و در بیشتر موارد ناکام مانده و ساخت‌و‌سازها از سر گرفته می‌شود! در پایان نیز این حریم و گستره‌ی یادمان‌های ملی است که خدشه‌دار شده و گاهی نیز آسیب می‌بینند. در این میان بازنگری و بازنویسی قانون دست‌کم در زمینه‌ی میراث فرهنگی و حریم یادمان‌ها اَمری بایسته بوده که قانون‌گذار باید به آن ورود پیدا کرده و هر چه زودتر آن را درست کند.

اما حریم مجموعه‌ی تاریخی نامدار به «تنگ الله اکبر» شیراز در ورودی شهر یا همان دروازه قرآن از سوی شهرداری شکسته شده است. شهرداری منطقه‌ی 3 با سرپیچی از قانون و بدون گرفتن درخواست آگاهی از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دست به ساخت‌و‌ساز مهمان‌سرایی با 5 اُشکوبه‌(:طبقه) در حریم مجموعه آثار تاریخی تنگ الله اکبر زده است. تنگه‌ای که یادمان‌هایی همچون چهارتاقی سلجوقی گهواره دید و سازه‌ی ساسانی نامدار به چاه مرتاض علی در خود جای داده است. با ساخت این مهمان‌سرا که پیشرفت‌هایی هم داشته است، حریم آثار تاریخی تنگ الله اکبر شکسته و خدشه‌دار شده است. همچنین به کوه و زیست‌بوم منطقه آسیب‌هایی وارد شده است. در این مجموعه‌ی تاریخی و بر پایه‌ی ضوابط حریم میراث فرهنگی، هر اقدامی که انگیزه‌ی بر هم ریختگی و گسیختگی خط آسمان را به دنبال داشته باشد و منجر به تغییر چشم انداز‌(:منظر) کوهستان شود، ممنوع بوده و متخلف برابر قانون باید پاسخ‌گو باشد. نیاز به یادآوری است که ساخت‌و‌ساز در حریم تنگ الله اکبر شیراز صفر بوده و کامل ممنوع است. زیرا افزون بر پاس داشت یادمان‌های تاریخی، چهره‌ی کوه را خدشه‌دار و ویران می‌کند.

به گزارش اَمرداد، در کنار مجموعه‌ی چاه مرتاض علی و ارتفاعات مُشرف به تنگ الله اکبر و دروازه قرآن شیراز، ساختمانی با نام مهمان‌سرای شهرداری در 5 اٌشکوب و بلندای نزدیک 20 متر در دست ساخت است که از پایین و ورودی شهر کامل نمایان بوده و حریم مجموعه آثار تاریخی تنگ الله اکبر را شکسته است.

تنگ الله اکبر در گذشته نام دره‌ای بوده میان کوه باباکوهی شیراز در باختر‌(:غرب) و چهل مقام در خاور‌(:شرق) که راه بُنیادین شیراز به اِسپهان (اصفهان) از میان آن می‌گذشته است. این تنگه هم اینک شاهراه پیوند شیراز و شمال استان است. این تنگه دارای شیب تندی بوده و آب باران‌های شدید زمستانی از کوه‌های پیرامون بدان وارد می‌شده است، چنان چه انگیزه‌ی پیدایش دره‌ای ژرف‌(:عمیق) در گوشه‌ی خاوری این کوه شده است. این دره تا سال 1365 وجود داشت، ولی پس از آن، دره را هموار کرده و بر پهنه‌ی آن بولواری دو سویه ساختند. تنگ الله اکبر در گذشته و امروز به عنوان گردشگاهی زیبا مورد نگرش مردم شیراز و گردشگران و مسافران است. در پیرامون این تنگه، آرامگاه خواجوی کرمانی، تکیه مشرقی، گهواره دید، دروازه قرآن، چاه مرتاض علی، آب زنگی و آب رکن آباد وجود دارد.

شیراز

شیراز

سازه ساسانی نامدار به چاه مرتاض علی

شیراز

چهارتاقی سلجوقی نامدار به گهواره دید

شیراز

مهمانسرای 5 طبقه شهرداری با تخلف در حریم مجموعه تاریخی تنگ الله اکبر در حال ساخت است

شیراز

ساخت مهمان‌سرای شهرداری به زیست بوم و درختان هم آسیب می‌رساند

شیراز

شیراز

شیراز

فرتورها از سیاوش آریا است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06