لوگو امرداد
در امرداد 436 چاپ شده است:

شهریاران ایرانی در بوم نقاشی جان تازه‌ای گرفتند

p04عارف کاظم‌پور، زاده‌ی مشهد و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی معماری است. وی در زمینه‌ی نقاشی در چند سبک گوناگون کار کرده و چندین نمایشگاه خصوصی در درون و بیرون کشور برگزار کرده است و از نقاشان شایسته‌ی نسل جوان به شمار می‌آید. کارهای هنری‌اش در سبک‌های گوناگونی مانند کوبیسم، رئال، سورئال، انتزاعی و نقاشی تاریخی است. وی با بهره‌گیری از سبک تاریخی نقاشی‌هایی از چهره‌های تاریخ ایران باستان کشیده و بیشتر این طرح‌ها از نوآوری و آفرینشگری وی سرچشمه گرفته است.

کاظم‌پور در زمینه‌های هنری دیگری مانند هنر کاریکاتور و هنر قلم‌زنی نیز کار کرده است. با این هنرمند جوان که سال‌هاست به شیو‌ه‌ای حرفه‌ای در زمینه‌ی نقاشی کار کرده است گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقای کاظم‌پور در گام نخست از انگیزه‌‌تان برای طراحی چهره‌ها و شخصیت‌های تاریخ ایران باستان بگویید؟

بزرگ‌ترین انگیزه‌ی من برای طراحی چهره‌هایی از شخصیت‌های تاریخی ایران، زنده‌کردن دوباره‌ی تاریخ و فرهنگ با شکوه ایران و شناساندن آن چه در درون کشور و چه در بیرون کشور است. با این طراحی‌ها می‌توانم فرهنگ ایران را بازنگری و بازنگارش کنم، زیرا فکر می‌کنم دنیای مدرنیته سنت‌ها، فرهنگ و تاریخ ما را کم‌رنگ کرده و من می‌خواستم با پررنگ کردن دنیای مدرن، تاریخ و فرهنگ ایران را برای مخاطبان بیشتر بشناسانم. هدف اصلی من در طراحی این‌چهره‌ها این بود تا بتوانم فرهنگ و تاریخ ایران را دوباره زنده کنم و اشخاصی که نقش بسزایی در تاریخ ایران باستان داشتند بیشتر معرفی کنم. فرهنگ و تاریخ ایران بسیار توانگر و باشکوه است، اما در جامعه شناخته شده نیست و برخی از مردم تنها می‌دانند که ما پیشینه‌ی کهن و فرهنگ و تمدن باشکوهی داریم. می‌خواستم با نقاشی فرهنگ و تاریخ کهن ایران‌زمین را به مردم نشان بدهم زیرا برای مردم همیشه دیدن راحت‌تر از خواندن است و من ترجیح می‌دهم تاریخ ایران باستان را نقاشی کنم زیرا برخی فرصت کتاب خواندن ندارند و گاهی حتا برای شنیدن کتاب نیز زمان نمی‌گذارند. من هم تلاش کردم به عنوان نمونه مهرداد دوم اشکانی (مهرداد بزرگ) را با نقاشی به مردم بشناسانم که در زمان حکومتش ایران دوباره ابرقدرت جهان باستان شد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گویی‌ست با عنوان «شهریاران ایرانی در بوم نقاشی جان تازه‌ای گرفتند» به قلم آناهید خزیر در گفت‌و‌گو با عارف کاظم‌پور، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی چهارم (ادب و هنر) شماره‌ی 436 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  436 از ‌‌دوشنبه 20 بهمن‌ماه 1399 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 436

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود بر ایشان که جان تازه ای به یادگاران باستان دادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13