لوگو امرداد

فراخوان «فزانا» برای پیوستن به پویش «آوا»

67پویش آوا «Ava project» انجمن زرتشتیان آمریکای شمالی «FEZANA» برای حفظ محیط‌زیست زیر نظر سازمان ملل هموند می‌پذیرد.

«آوا» بعنوان یک سازمان‌ مردم نهاد NGO زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند. این پویش با اهداف به انجام رساندن پروژه‌های کوچک که می‌تواند با انتقال تجربه به دیگران در کسب راهکاری نوین برای محیط زیست کمک کند، راه‌اندازی شده است. اشخاص مستقل از نهادها از سراسر جهان می‌توانند به عضویت «آوا» درآیند. دکتر نوذر نوذری، هموند اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران، با بیان این خبر در ادامه افزود: کارگروه‌های مختلفی‌ برای پاسداشت زیست‌بوم زیر نظر سازمان ملل ایجاد شده است که دوستداران از سراسر جهان می‌توانند هموند آن شوند. همانند هند می‌توان در ایران نیز پروژه‌های مشابه کوچک انجام داد و به پیشرفت کشاورزان زرتشتی کمک کرد. در این راستا همکیشان می‌توانند به پویش «آوا» شاخه‌ی انجمن زرتشتیان شمال آمریکا «فزانا» بپیوندند.

دکتر نوذری از ایران به کارگروه درختان و آبیاری پویش آوا انجمن زرتشتیان شمال آمریکا «فزانا» پیوسته است. وی درباره‌ی کارگروه هشت‌گانه‌ی پویش«آوا» گفت: کارگروه پاکیزگی و پاک نگاه داشتن آب، کارگروه آموزش حفظ محیط‌زیست به کودکان، کارگروه آب‌های زیر‌زمینی و چاه، کارگروه پژوهش زیست‌بوم منطقه، کارگروه ایده و نوآوری، کارگروه ماهیان ، کارگروه انتقال آب، کارگروه درختان و آبیاری، گروه‌های هشت‌گانه‌ی این پروژه هستند. کارگروه‌ها ماهانه نشست‌هایی با کارشناسان حوزه‌های محیط‌زیست برگزار می‌کنند که دوستداران می‌توانند نام‌نویسی و در این نشست‌ها شرکت کنند. در ادامه‌ی سلسله نشست‌ها دکتر الکساندر نگال، دکتری هنر و معماری تخصص باستان‌شناسی شرق در موزه واشنگتن، درباره نقش درختان در تاریخ ایران سخن گفت که مهمترین آن، درختان کاشته شده در پیرامون سازه‌های تاریخی و بر روی سنگ نوشته‌های تاریخی هستند. در حقیقت گل‌ها و درختان در درازنای تاریخ در تمدن‌هایی از مصر و روم و یونان همانند ایران وجود داشته و بسیاری از سنگ‌نگاره ها پادشاهان تاجی از گل بر سر می‌گذاشتند و به گونه‌ای که فراعنه مصر که از داخل اهرام خارج شده‌اند بر روی سرشان تاجی از گل‌های خشک به هم بافته شده وجود داشته است که این نشان می‌دهد گل نقش مهمی در تمدن بشری داشته است.

همانگونه که در ادبیات پارسی اشاره شده، درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد / درخت دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد. درخت از هدایا و پیشکش‌های بسیاری از فرمانروایان به پادشاهان بوده است و این نشان می‌دهد که از ارزش و اهمیت بالایی به عنوان هدیه و پیوند دوستی میان کشورها برخوردار بوده است. رنگبندی گل‌ها بر روی آجرهایی که کشف و بازسازی شده‌اند نشان از رنگ‌آمیزی بسیار زیبای این گل‌ها است که در تصاویر می‌بینید. در تجربه‌های نزدیک‌تر حضور نقش گل و گیاهان در صنعت قالی‌بافی ایران می‌بینید که هم اکنون نیز به کار می‌رود.

دکتر نوذر نوذری در ادامه افزود: بحران کم‌آبی از زمان‌های گذشته باعث شده بود که مردمان ایران برای انتقال آب و پرورش گیاهان و کشاورزی روش‌های ویژه‌ای را ابداع کنند. خشکسالی‌ها باعث شده که میوه‌های خشک به عنوان منبع تغذیه مردم و حتا سربازان باشد و سالانه گردآوری می‌کردند و در ساتراپی‌ها (مراکز حکومت استانی) ذخیره می‌شده است. درختان کهنسال بسیاری در ایران وجود دارد که یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است و با طول عمر بالای هزار سال نشان از اهمیت و نگاهداشت آنها به دستان مردم دارد. بسیاری از درختان کهنسال در مراکز دینی وجود دارد که این نشان از اهمیت درخت می‌دهد و بسیاری از این درختان قابلیت ثبت به عنوان میراث جهانی را دارند. در پایان نشست مجازی، دوستان پرسش‌های خود را از دکتر اکساندر نگال پرسیدند و آگاهی‌هایی درباره گیاه هوم و جغرافیای کشت آن پرسیدند که پاسخ داده شد. زیستگاه گیاه هوم در کشورهای هند، ایران، پاکستان و افغانستان است.

98
دکتر اکساندر نگال سخنران وبینار زیست‌بوم گیاهان

photo 2021 03 16 22 08 18 photo 2021 03 16 22 08 20 photo 2021 03 16 22 08 21 2 photo 2021 03 16 22 08 24 فرتورها رسیده است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29