لوگو امرداد

میرعابدین کابلی، باستان‌شناس پیش‌کسوت ایرانی درگذشت

kaboliمیرعابدین کابلی، از گنجینه‌های باستان‌شناسی ایران در سن 78 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، مصطفی ده‌پهلوان، فرنشین (:رییس) موسسه‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران خبر درگذشت میرعابدین کابلی را  در صفحه‌ی شخصی‌اش در اینستاگرام تایید کرده است. او یکی از پیشکسوتان باستان‌شناسی ایران پیش و پس از انقلاب بود که روی محوطه‌های بسیاری کاوش و پژوهش کرد.

میرعابدین کابلی در ۹ مردادماه سال ۱۳۲۲ در شهرستان بابل زاده شد. او مقاطع گوناگون تحصیلی خود را در بابل گذراند و در خردادماه ۱۳۴۳ خورشیدی، دیپلم متوسطه خود را گرفت. کابلی که از دوره‌ی دبستان به تاریخ دل‌بستگی داشت، در سال‌های دهم و یازدهم متوسطه با کاوش‌های مارلیک آشنا شد که خود جرقه‌ای برای ادامه‌ی تحصیلات دانشگاهی بود، در مهرماه ۱۳۴۳ خورشدی، دانشجوی کارشناسی باستان‌شناسی دانشگاه تهران شد و در سال  ۱۳۴۷ پس از دریافت مدرک کارشناسی و با توجه به رتبه‌ی نخست، مهرماه ۱۳۵۱ در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کرد، اما از ادامه تحصیل انصراف داد.

کابلی فعالیت خود را در اداره‌ی کل باستان‌شناسی از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و از آن زمان در بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی با مسوولیت‌های گوناگون شرکت کرد که از آن میان می‌توان کاوش‌های هفت تپه، ابوفندوا، بررسی شمال خراسان، شهداد و نخستین بررسی مشترک در هلیلان به سرپرستی وی و “پدر مورتنسن” را برشمرد. او مسوولیت‌های معاونت و ریاست پژوهش اداره‌ی کل باستان‌شناسی، مدیریت بخش کاوش‌های باستان‌شناسی و معاونت پژوهشی میراث فرهنگی استان تهران را نیز بردوش داشته است.

از میرعابدین کابلی یک‌بار در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، به عنوان یکی از مفاخر میراث فرهنگی ایران سپاس‌داری (:تجلیل) و همزمان با آن، کتابی با عنوان «جشن‌نامه‌ی‌ میرعابدین کابلی» نیز رونمایی شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10