لوگو امرداد

بافت تاریخی شاهدیه یزد ثبت ملی شد

shahediyeبافت تاریخی شاهدیه‌ی یزد در آغاز سال 1400 خورشیدی، در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی بافت تاریخی شهر شاهدیه خبر داد و گفت: بافت تاریخی شهر شاهدیه از بافت‌های متفاوت کشور به شمار می‌رود.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از ثبت بافت تاریخی شاهدیه در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: بافت تاریخی شاهدیه به شماره 300 در تاریخ هشتم فروردین‌ماه سال 1400 خورشیدی، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی در مورد دیرکرد (:تاخیر) در ثبت این بافت تاریخی و واگذارشدن آن به سال جاری، یادآوری کرد: با توجه به فراوانی شمار پرونده‌های میراث فرهنگی و تکمیل بودن سهمیه یزد در ثبت ملی آثار، بافت تاریخی شاهدیه با محدوده‌ی روشن شده (:تدقیق شده) و اعلام شده به میراث فرهنگی به عنوان محدوده‌ی دارای ارزش در سال جاری به ثبت رسید.

فاطمی با بیان این‌که هر گونه دگرگونی و ساخت‌وساز و اجرای طرح‌های شهری باید با پروانه‌ی (:مجوز) اداره کل میراث فرهنگی انجام شود، گفت: پیش از هر ساخت و سازی در عرصه‌ی ثبت باید از اداره کل میراث فرهنگی مجوز گرفته شود و به زودی به مقامات استانی نیز این مقوله ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که بافت تاریخی شاهدیه از بافت‌های متفاوت کشور به‌شمار می‌رود، گفت: این بافت تاریخی از دید معماری خاص به‌ویژه  در ابرندآباد و مطبق بودن خانه‌های خشتی ایجاد شده بر روی تل رسی به علت آبیاری باغات و پایین رفتن آب قنات ایجاد شده و دارای اهمیت است.

وی درباره‌ی باغ‌های شاهدیه یادآور شد: باغ‌هایی در بخش پایینی این تل رسی قرار گرفته که چشم‌انداز (:حریم منظری) و میراث کشاورزی منطقه به‌شمار می‌روند.

فاطمی درباره‌ی دیگر بافت‌های ارزشمند یزد برای ثبت ملی نیز گفت: تاکنون بافت‌های یزد، میبد، اردکان، ابرقو، مهریز و اسلامیه در فهرست آثار ملی ثبت شده و بافت‌های مروست، ترکان، عقدا تفت، هرابرجان امسال در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهند شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به توانمندی (:استعداد) بافت‌های تاریخی استان یزد برای ثبت شدن در فهرست آثار جهانی یونسکو یاد کرد و گفت: سالانه یک پرونده می‌تواند برای ثبت جهانی فرستاده شود که در هم‌اکنون 100 پرونده پیش‌روی بافت تاریخی شاهدیه قرار دارد اما با پیگیری‌های لازم به دنبال ثبت جهانی این محدوده نیز خواهیم بود.

شهر شاهدیه یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان یزد و از شمال باختری (:غربی) تا اندازه‌ای چسبیده به مرکز استان است.

در اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی این بافت ارزشمند از سوی مدیریت شهری مورد دست‌یازی قرار گرفته و بخشی از آن به بهانه‌ی خیابان‌کشی و توسعه‌ی شهری ویران شد. ویران کردن این بافت و در کنار آن بریدن ۲۰۰ اصله درخت، مردم شاهدیه و دیگر  منطقه‌های  یزد را به واکنش واداشت. (خبرگزاری مهر- 30 اردیبهشت 1399)

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05