لوگو امرداد
در کاوش‌های باستان‌شناسی کوزران به دست آمد

رد پای سارگُن آشوری در قباق تپه‌ی کرمانشاه

sargonکاوش‌های باستان‌شناختی «کوزران» کرمانشاه به یافتن (:کشف) تکه‌ای از یک سنگ یادمان سلطنتی از زمان سارگن دوم، شاه نیرومند آشوری با ۲۳ سطر نوشته به خط میخی انجامید.

به گزارش ایسنا و به‌گفته‌ی روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سجاد علی‌بیگی ـ‌ سرپرست گروه باستان‌شناسی،  درباره‌ی این کاوش گفت: هیاتی از باستان‌شناسان ایرانی از آغاز فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی، کاوش‌های باستان‌شناختی را در «قباق تپه کوزران» در شهرستان کرمانشاه آغاز کرده‌اند. «قباق تپه» بقایای استقرار مهم و گسترده‌ای است که دست‌کم از هزاره‌ی سوم پیش از میلاد تا دوره‌ی اسلامی مسکون بوده است.

عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی ادامه داد: باستان‌شناسان به دنبال کشف سرنخی از حضور آشوریان در قباق تپه و برای پاسخ به پرسش‌هایی درباره‌ی کارکرد و دیرینگی محوطه با موافقت پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راهی این محوطه باستانی شده‌اند.

وی افزود: در بررسی‌ها و بازدیدهای پیشین در این محوطه بخشی از یک «قاب سنگی دور پاشنه در» کشف شد که سراسر به شیوه و سیاق هنر آشورِ نو کنده‌کاری‌ شده و نشان می‌داد که به‌گمانی مرکزی اداری یا پایگاهی آشوری در این مکان وجود داشته است.

علی‌بیگی افزود: با توجه به این یافته، اهمیت محوطه و موقعیت راهبردی آن در شمال ماهیدشت، فصل نخست پژوهش‌های باستان‌شناسی در این گستره آغاز شد.

به گفته‌ی او، در دو گمانه‌ی کوچک حفرشده در این محوطه، تاکنون بقایایی از دوره‌ی ساسانی، آشور نو و هزاره‌ی دوم پیش از میلاد و در میان مواد سطحی، سفال‌هایی از دوره اشکانی و سلوکی به‌دست آمده است.

این باستان‌شناس مهم‌ترین یافته‌ی این فصل را کشف تکه‌ای از یک سنگ یادمان سلطنتی آشوری با ۲۳ سطر نوشته به خط میخی دانست که به استناد آن بر این باور است: پس از فتح این محوطه توسط آشوریان برپا شده است.

علی‌بیگی یادآوری کرد: این سنگِ یادمان به زمان سارگنِ دوم، شاه نیرومند آشوری مربوط است که به یادبود ششمین لشگرکشی وی برپا شده و دربردارنده‌ی آگاهی‌هایی از رخدادهای تاریخی پنجمین و ششمین سال سلطنت وی (۷۱۷-۷۱۶ پ. م) است.

سرپرست گروه باستان‌شناسی گفت: این کشف تاریخی دریچه‌ی تازه‌ای را به روی پژوهش‌های آشورشناسی در ایران خواهد گشود و باستان‌شناسان امیدوارند در فصل‌های آینده بتوانند آگاهی‌های بیشتری از استقرار عصر آهن III  (دوره آشور نو) این محوطه به‌دست بیاورند.

علی‌بیگی یادآور شد: این پژوهش با اعتبار دانشگاه رازی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و با پروانه‌ی (:مجوز) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

مجموعه تپه‌های باستانی «قباق تپه» در شهرستان کرمانشاه، بخش کوزران، دهستان سنجابی، روستای قباق تپه جای دارند. این گستره‌ی تاریخی ۲۷ اسفندماه ۱۳۸۶ خورشیدی با شماره‌ی ثبت ۲۲۴۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30