لوگو امرداد
در امرداد 438 چاپ شده است

اینجا آزمایشگاه نابخردی و بی‌تدبیری نیست!

p02پرسش: مگر می‌شود مدیران یک شهر و استان، رفتاری نادرست را نه یک‌بار و دوبار، بلکه چندبار بیازمایند؟
پاسخ: برخی مدیران اصفهان نشان دادند که می‌شود!
پیش از پرداختن به ماجرا، باید اذعان کرد که طرح یک ایده به‌تنهایی هرچند در نگاه نخست ناکارآمد و ناشایست به نظر بیاید، به هیچ‌روی ناپسند نیست و اتفاقا سنجش ایده‌ها و اندیشه‌های رنگارنگ و متفاوت، حتا در ظاهر بی‌ارزش، می‌تواند زمینه‌ی رشد و پویایی فردی یا گروهی باشد و کشوری را در گسترش و پیشرفت فناوری سرآمد کند.
با این همه، نگارنده‌ی این نوشتار همچنان باور نمی‌کند که شهرداری اصفهان به‌راستی و با جدیت پیگیر طرح پیوند دو کوه آتشگاه و دنبه (قائمیه) با تله‌کابین یا اسبابی از این‌دست و به نام و بهانه‌ی رونق گردشگری باشد! این میزان پافشاری بر بی‌تدبیری و واپس‌گرایی و ستیز با زیست‌بوم و میراث فرهنگی، آن‌هم از نهادی که بار اداره‌ی یک کلان-شهر و پهناور-استان را بر دوش دارد، جای شگفتی و ناباوری است! بی‌گمان می‌پرسید چرا؟
چون پس از رویدادها و تجربه‌های تلخی مانند طرح تله‌کابین روی قلعه شاهدژ یا کوهخواری کوه صفه و کوه نخودی پیرامون اصفهان برای ساخت خوراک‌خانه و شهربازی و … که بی‌ثمر یا کم‌ثمر بودند و درآمد مالی آن‌ها به مراتب ناچیزتر از خساراتشان به سرمایه‌های طبیعی و تاریخی بود، پیگیری طرحی مشابه به‌راستی شگفت‌انگیز است.
در چنین مواردی، می‌توان سه سنجه را مدنظر قرار داد: قانون، نظر کارشناسان و تجربه‌های همانند!
سنجه‌ی نخست، قانون است که نه‌تنها روند آن برای این طرح به‌درستی و تمام پشت سر گذاشته نشد، بلکه به‌نظر می‌رسد همچنان قوانین نگهداری از پهنه‌های طبیعی و تاریخی همانند کوه‌های دنبه و صفه و آتشگاه و … دارای مشکلات و کمبودهای جدی است؛ چرا که نتوانسته از آسیب به این ارزش‌های بی‌جایگزین، جلوگیری کند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «اینجا آزمایشگاه نابخردی و بی‌تدبیری نیست!» به قلم احسان رعنایی، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی دوم (رویداد)  امرداد شماره‌ی 438 بخوانید.

شماره‌ی  438 هفته‌نامه‌ی امرداد از ‌‌دوشنبه 30 فروردین‌ماه 1400  خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان  قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد شماره‌ی 438

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06