لوگو امرداد
در امرداد 440 چاپ شده است

انقراض در کمین حیات وحش ایران

p03 scaledشیری در بیشه‌های زاگرس نمی‌خرامد و ببری در جنگل‌های مازندران نمی‌غرد! شیرهای ایرانی با رنگ زرد درخشان بدون لکه یا نوارهای راه‌راه، که گله‌ای در نواحی جنوب زاگرس و خوزستان روزگاری دور می‌زیستند، در قلمرویی گسترده از جنگل‌های پیرامون رودخانه‌ی کرخه، دز، کازرون، رامهرمز، بوشهر تا دشت ارژن در باختر شیراز دیده می‌شدند، چه شکوهی را به تصویر می‌کشیدند اما این شکوه و زیبایی از 80 سال پیش تاکنون دیگر دیده نشده است.
ببر مازندران با رنگی نارنجی گراینده (:مایل) به قرمز با نوارهای مشکی باریک و سامانمند نیز نزدیک به 60 سال پیش در جنگل‌های گلستان، در منطقه‌ی گرگان شکوهی داشت، که امروزه به جز چند عکس چیزی از آن برجای نمانده است.
شیر و ببر ایرانی دیگر نیستند و گونه‌های بسیاری از جانداران، گونه‌های ایرانی‌شان در خطر نابودی قرار دارند و هنوز برای یاری‌شان دیر نشده است.
کشور ما به‌شوند گونه‌گونی جغرافیایی و آب‌و‌هوایی خود دارای تنوع گونه‌ای بسیار ارزشمندی از جانداران است و بر پایه‌ی واپسین گزارش‌های سازمان محیط‌زیست در سال 1395 نزدیک به 1165 گونه‌ی جانوری در گروه‌های پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیستان در اکوسیستم‌های خشکی و آب‌های داخلی ایران زیست می‌کنند.
اگر کمی ریزبینانه‌تر نگاه کنیم از این میان 194 گونه پستاندار، 548 گونه پرنده، 241 گونه خزنده، 22 گونه دوزیست و 160 گونه ماهی در ایران هستند و از میان آن‌ها بیش از 80 گونه از رده‌های جانوری ایران در فهرست قرمز اتحادیه‌ی جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) جای گرفته‌اند. فهرستی که رده‌های «بحرانی»، «در معرض خطر» و «آسیب‌پذیر» آن بیش از نمونه‌های دیگر جای نگرانی دارد.
وضعیت بحرانی برای جاندارانی تعریف می‌شود که در آینده‌ی نزدیک با احتمال بالایی با بیم برچینگی (:ریسک انقراض) رو به رو هستند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «انقراض در کمین حیات وحش ایران»، به قلم مهیندخت دهنادی، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 440 امرداد بخوانید.

امرداد شماره‌ی 440 از ‌‌دوشنبه 10 خوردادماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.
خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 440
اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06