لوگو امرداد

راه‌اندازی اولیه پاکشوخانه مکانیزه در آرامگاه قصرفیروزه

3 13پاکشوخانه‌ی آرامگاه قصرفیروزه زرتشتیان تهران به سیستم اتوماسیون تجهیز و آزمایشی راه‌اندازی شد.

فن‌آوری قرار است بخشی از وظایف سخت و دشوار شست‌وشوی کالبد درگذشته را بردوش بگیرد. پاکشور، کاربر (:اپراتور) دستگاهی می‌شود که تنها با فشردن یک کلید، کالبد درگذشته را بدون دخالت مستقیم، به روش اتوماسیون شست‌وشو و آماده‌ی خاکسپاری ‌کند.

مهران کاویانی فعال در اجرا و پیاده‌سازی خطوط اتوماسیون و امور برق صنعتی، طراحی، ساخت و نصب دستگاه شست‌وشوی مکانیزه را اجرا کرده است و گروهی از همکیشان دهشمند، به انجام رساندن طرح را همیاری کردند. کاویانی در گفت‌وگو با امرداد از روند اجرای کار گفت: به پیشنهاد بابک شهریاری از سوی انجمن زرتشتیان تهران و بهرام مزداپور، سرپرست وقت آرامگاه، انجام کار امکان‌سنجی شد. در راستای ایجاد فضای مناسب، ساختمان همجوار پاکشورخانه‌ی سنتی، برای پیاده‌سازی طرح بازسازی شد. پاکشوخانه‌ی سنتی و قدیمی دست‌نخورده به همان شیوه باقی مانده است. شاید برخی از بستگان تمایل به بهره‌گیری از سیستم مکانیزه نداشته باشند.

وی با بیان این که انجمن زرتشتیان تهران ناظر بر اجرای مراحل پیاده‌سازی طرح بوده و از هم‌فکری انجمن موبدان تهران نیز بهره گرفته شده است، در ادامه افزود: همه‌ی مراحل شست‌وشوی سنتی در این طرح به شیوه‌ی مکانیزه انجام می‌شود. دستگاه به دو صورت طراحی شده هم بدون برانکارد و هم با برداشتن غلتک‌ها ( rollers) امکان ورود برانکارد را دارد و کالبد درگذشته داخل کابین دستگاه گذاشته می‌شود. با دو ردیف آبپاش تعبیه شده در بالا و از زیر شست‌وشو انجام می‌شود. سه پمپ از سه مخزن آب و دیگری آب‌وصابون و آب‌وگلاب آب‌رسانی مراحل شست‌وشو و آبکشی را انجام می‌‌دهد. به شوند نبود فضای کافی مخزن آب‌وگلاب در حال حاضر تعبیه نشده است. یک فن تهویه‌ی هوا با سرعت بالا ساخت آلمان نصب شده بر روی درِ کابین، کار خشک‌کن را انجام می‌دهد و فن‌های تهویه نصب شده روی دیوار، هوا را از محیط به بیرون می‌فرستند. این مراحل از راه تابلوی کنترل سیستم، هدایت می‌شود که هم حالت کنترل دستی و هم اتوماتیک را دارد. مرحله‌ی بعد پوشاندن جامه‌ی درگذشته‌ است که می‌بایست با دست انجام شود.

مهران کاویانی درباره‌ی حفر چاه مستقل برای خروج آب گفت: به دلیل این‌که نقشه‌ای از لوله‌کشی‌های فاضلاب ساختمان در اختیارمان نبود ناگزیر، دوباره یک حلقه چاه به عمق میل ۱۵ متر و انبار نزدیک به ۱۰ متر حفر کردم. نقشه کامل تاسیسات و برق و موارد دیگری که در آنجا اجرا شده را تهیه خواهم کرد و در اختیار آرامگاه قرار می‌دهم.

کاویانی از ساخت اتاق سردخانه جایگزین فریزر صندوقی کنونی به‌عنوان برنامه‌ی آینده‌ گفت تا برانکارد مستقیم داخل اتاق سردخانه قرار گیرد و جابجایی کالبد درگذشته به حداقل برسد.

کاهش مخاطره‌ها و آلودگی‌های غیربهداشتی، حفظ حرمت درگذشته، کاهش مصرف آب و کاهش زمان از مزایای شست‌وشوی درگذشتگان به شیوه‌ی مکانیزه‌ برشمرده می‌شود.

سیستم شست‌وشوی آرامگاه قصرفیروزه بدون گذاشتن کالبد درگذشته به‌‌گونه‌ی آزمایشی راه‌اندازی شده است. فیلم محل و اجرا تاسیسات و اتاق شست‌وشو در ادامه آمده است:

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. با درود و سپاس بیکران به انهایی که این کار نیک را انجام داده اند که باید قدردانی و انها را ستایش کرد .خواهش میکنم برای خاکستر سازی اجساد هم دست بکارشوند تا دست کم از الوده کردن زمین پرهیز کنیم . با سپاس

  2. واقعا دستمریزاد میگم به آقای شهریاری وآقای کاویانی ودیگر دوستانیکه در به ثمر رسیدن این پروژه همت گماشتند. همت کم نکنید.اهورامزدا نگهدارتون?

  3. برای آقای کاویانی و همه ی کسانیکه در این امر خیر کمک رسان بودند ارزوی تندرستی و دیرزیوی دارم

  4. باسپاس ازهمه شمانیک اندیشان که دراین راه خیرهمت گماشتیداجرتان باخداوشاورهرام ایزدپاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05