لوگو امرداد

دبستان گیو ثبت ملی شد

دبستان گیودبستان دخترانه‌ی گیو، از آموزشگاه‌های شش‌گانه‌ی زرتشتیان تهران با تایید کمیته ثبت ملی آثار تاریخیِ وزارتخانه میراث فرهنگی، در فهرست ثبت ملی قرار گرفت.

دبستان گیو با دیرینگی بیش از ۷۰ سال پیشینه‌ی درخشان در آموزش و پرورش دختران این سرزمین، یکی از مجموعه آموزشگاه‌های شش‌گانه‌ی زیر پوشش انجمن زرتشتیان تهران است. در نشست کمیته ثبت ملی آثار تاریخیِ وزارتخانه میراث فرهنگی، پرونده‌ی دبستان گیو و 6 یادمان دیگر، تهیه‌شده از سوی یک گروهِ داوطلبِ تهیه پرونده‌های آثار تاریخی و معاصر تهران ثبت ملی شدند و چهار پرونده آثار تاریخی نیز در فهرست بناهای واجد ارزش مُهر تایید خوردند. یکی از اقدامات این گروهِ داوطلب همکاری با وزارت میراث فرهنگی، تهیه پرونده‌های ثبتی برای بناهای دارای ارزش معماری معاصر در تهران است. سینما آسیا اثر هوشنگ سیحون، خانه‌ای در بلوار کشاورز اثر پل آبکار، خانه خیابان سی‌تیر در تقاطع صالح اثر اوژن آفتاندیلیانس، ساختمان صندوق کاوه در میدان توپخانه، خانه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی، دبستان گیو از مدارس شاخص زرتشتی‌ها و مسجد الغدیر اثر جهانگیر مظلوم از سوی این گروه داوطلب تهیه و تدوین شده، در این کمیته تاییدیه ثبت ملی را گرفتند.

دبستان گیو از آموزشگاه‌های ارزشمند و تاریخی است که نخستین دهه‌‌ی ساخت مدارس نوین (دوره‌ی پهلوی اول) در تهران با پیگیری ارباب رستم گیو بنیاد شد. این دبستان ساختمان و حیاط بزرگی دارد که کمتر دبستانی از آن برخوردار است. آن‌چه که در ساختمان دبستان گیو دیده می‌شود، نوعی از سبک معماری به‌گونه‌ی تلفیقی بوده و الگوهای معماری ایرانی و سبک معماری مدرن اروپا در آن مشخص است. ساختمان این آموزشگاه با توجه به معماری مدرن روزگار خود در سه اشکوب (:طبقه) به همراه یک تالار بزرگ ویژه‌ی کارهای اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان که مجهز به سینما و تالار نمایش بود، ساخته شد. دبستان گیو نیز مانند دیگر آموزشگاه‌های زرتشتیان تهران یکی از بهترین مدارس پایتخت به‌شمار می‌رفت و در مدت آن سال‌ها شمار قبولی دانش‌آموزان در آزمون‌ها صددرصد بوده است.

«در سال 1292 خورشیدی، آموزشگاه دخترانه زرتشتیان بنام ایرج به کوشش دو نیک بانوی دهشمند پارسی به نام‌های سونابائی و زربائی دوباش بنامگانه‌ی برادر ناکامشان ایرج و زیر نگرش ارباب کیخسرو شاهرخ در زمینی متعلق به انجمن زرتشتیان تهران گشایش یافت. این دبستان نزدیک به 30 سال در آموزش و پرورش دانش‌آموزان دوره دبستان و متوسطه به بهره‌برداری رسید. از آنجا که ساختمان مدرسه فرسوده و محل آن مناسب دبستان نبود و همچنین گنجایش پذیرفتن دانش‌آموزان بیشتری را هم نداشت، ارباب رستم گیو نماینده‌ی مجلس که فرنشینی انجمن زرتشتیان تهران را نیز بردوش داشت به وراثت برادر درگذشته‌ی خود ارباب گیو شاهپور پیشنهاد ساخت ساختمانی در خور دبستان کرد که ایشان نیز پذیرفتند و همراه با کمک‌های مادی و معنوی ارباب رستم گیو ساختمان دبستان به شکل کنونی ساخته شد. این دبستان در پنجم اردیبهشت ماه 1327 خورشیدی با برگزاری جشن باشکوهی به نام دبستان گیو گشایش یافت و از آن تاریخ تاکنون برای آموزش و پرورش نونهالان کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
در همان زمان با کوشش ارباب رستم گیو و همسر نیکوکارشان تالار نمایش موجود در بخش غربی ساختمان آموزشی نیز به بهره‌برداری رسید. در سال‌های پس از آن با توجه به نیاز به فضای ورزشی سرپوشیده در دبستان، انجمن زرتشتیان تهران یک تالار ورزشی در غرب تالار نمایش ساخت در اواخر دهه‌ی 1330 و آغاز دهه 1340 با کمبود بودجه شدید در خزانه انجمن زرتشتیان تهران به سبب آگاهی و اشراف هموندان هیات‌مدیره انجمن وقت زرتشتیان تهران برای بهسازی و مدرن کردن ساختمان و تاسیسات و همچنین به کارگیری بهترین و دلسوزترین کادر آموزشی بودجه مناسبی برای دبستان گیو و دیگر آموزشگاه‌های انجمن زرتشتیان تهران اختصاص یافت و بدین گونه دبستان گیو به وسایل آموزشی مدرن روز از جمله لابراتوار آموزش مکالمه زبان خارجی و مدرن‌ترین تاسیسات گرمایشی وقت مجهز شد. سیر تجهیز و بهسازی آموزشی و ساختمانی دبستان گیو تا اوایل سال 1357 خورشیدی ادامه یافت و سوابق آماری موجود از آن سالها گواه این است که بدون تردید این دبستان تا آن زمان از بهترین آموزشگاه های ابتدایی تهران به شمار می‌آمده است. از سال 1357 تا کنون نیز دبستان دخترانه‌ی گیو به عنوان یک مدرسه دولتی و زیر نظر آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم فعال است. در این مدت دبستان هم‌چنان از پشتیبانی مادی و معنوی انجمن زرتشتیان برخوردار بوده است .

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12