لوگو امرداد
در امرداد 442 می‌خوانیم

آموزشگاه‌های زرتشتیان و راه‌های پیش رو

معرفیدر شماره‌ی 441 هفته‌نامه به تاریخچه‌ی آموزش در میان زرتشتیان ایران پرداختیم. از این‌که زرتشتیان با همه‌ی تنگناهایی که پیش رو‌ داشتند‌، در زمینه‌ی علوم به‌ پدیداری آثـار ارزشـمندی دست یازیدند که پایگاه دانش نوین را‌ برپا ساخت. یاد کردیم از مانکجی ليمجی هاتَريا، از اندیشمندانِ ايرانی و پرچم‌دار جنبش عـلمی ایـران، او و نیک‌اندیشانی مانند ارباب کیخسرو شاهرخ که کوشیدند با مدرسه‌سازی در ایران به نابسامانی‌های بی‌سوادی پایان دهند.

برپایه‌ی پژوهش مهربرزین سروشیان، پژوهشگر تاریخ، در کتاب تاریخ پهلوی و زرتشتیان نوشته‌ی شادروان دکتر جهانگیر اوشیدری در رویه‌ی ۴۱۰ آمده: مجموع مدارس در سراسر ایران در سال ۱۳۰۵ خورشیدی ۹۷۴ بوده است. جمعیت ایران در سال ۱۳۰۱ کمابیش ۱۵ میلیون و جمعیت کل زرتشتیان ایران نزدیک به ۱۰ هزار تَن بوده و زرتشتیان روی‌هم ۳۰ مدرسه داشته‌اند. میانگین برای هر ۳۳۳ زرتشتی یک مدرسه وجود داشته و در مقایسه برای هر ۱۵۰۰۰ ایرانی یک مدرسه موجود بوده است.

یکی از پژوهشگرانِ حوزه‌ی آموزش و آموزشگاه‌های زرتشتی، کمبود آموزگار و نیروهای انسانی را از دغدغه‌های آموزش برمی‌شمارد و می‌گوید: همه‌ی کارشناسانی که در زمینه‌ی آموزش‌وپرورش تجربه دارند می‌دانند که اداره‌ی آموزش‌وپرورش بهترین نیروهای انسانی خود را به مدارسی ویژه می‌کند که به قولی «نورچشمی» هستند و تا زمانی که مدارس ما دولتی هستند چاره‌ای جز پذیرفتن پرسنل ناکارآمد نیست. کاهش شمار دانش‌آموزان زرتشتی در آموزشگاه‌های پسرانه، هزینه‌ی هر دانش‌آموز را به رقمی نزدیک به شهریه‌ی مدارس غیردولتی نزدیک می‌کند در حالی که قوانین مدارس دولتی حاکم بر آن‌ها اجازه نمی‌دهد از بهترین نیروهای انسانی بهره‌مند شود، می‌توان گفت مانند مدارس غیردولتی پول می‌دهیم، ولی آموزگاران و کارکنان را اداره‌ی آموزش‌وپرورش گزینش می‌کند و در شایستگی آن‌ها هیچ نقشی نداریم. …

آموزش‌وپرورش و چگونگی بهره‌مندی از آن سرنوشت‌ساز است و از شناسه‌های پیشرفت اجتماعی به ‌شمار می‌رود. برای بهبود کیفیت هر جامعه، اولویت نخست، سرمایه‌گذاری روی بهبود آموزش‌وپرورش کودکان و نوجوانان است. در تازه‌ترین شماره هفته‌نامه با بازتاب دیدگاه‌های تنی چند از دست‌اندرکاران و پژوهشگران حوزه‌ی آموزش، به چالش‌های حقوقی زرتشتیان در بخش آموزش‌وپرورش اشاره شده است. گفت‌وگو با دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی برگزیده‌ی زرتشتیان در مجلس و روشنگری ایشان پیرامون نحوه‌ی استخدام در آموزش‌وپرورش، دریافت خدمات از آموز‌ش‌وپرورش و محدودیت‌های اجرایی موسسان مهدکودک‌ها، آموزشگاه‌ها و مدارس غیردولتی را در پایان گزارش می‌خوانید.

متن کامل این نوشتار با عنوان «آموزشگاه‌های زرتشتیان و راه‌های پیش رو» را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی 442 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  442 از ‌‌دوشنبه 21 تیرماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 442

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09