لوگو امرداد
در امرداد 443 چاپ شده است

کوشیدم چهره‌ای خردمند از فردوسی نقاشی کنم

p04تابلویی که بانو مریم امیری‌زاده از فردوسی کشیده است، زمینه‌ی گفت‌وگوی پیش‌رو را فراهم کرد. جدای از هنر والای او که گوشه‌ای از آن در تابلوی فردوسی نمایان است، شادمانی و روشنی ستایش‌برانگیزی در سخن‌گفتن مریم امیری‌زاده هست که باید از آن یاد کرد. او رها و بی‌اعتنا به آوازه و شهرتی که بسیاری در آرزوی به‌دست‌آوردن آن هستند، سالیان بسیاری است که به نقاشی می‌پردازد و آن‌گونه که خود با پافشاری بسیار می‌گوید، آن‌چه بدان اهمیت می‌دهد فرهنگ ایرانی و سرآمدان آن است. چنین سلوکی نشان از آزادگی درونی او دارد و به هنرش ارزشی افزون‌تر می‌بخشد. پس می‌توان به‌درستی گفت که هنر او نه تنها گشودن دریچه‌ای به روی شادی زندگی و فرهنگ ایرانی است، پیکاری برای بازیابی فرهنگی هم هست.
ره‌آورد فرخنده‌ی مریم امیری‌زاده از جست‌وجوهای پیوسته‌ی هنری‌اش، یکی همان تابلوی فردوسی است که با خط استاد یدالله کابلی، در حاشیه‌ی تابلو، آراسته شده است. این تابلو نخستین بار در گالری گویا رونمایی شد.

– نخست اجازه بدهید از شما درباره‌ی شکل‌گیری تابلوی فردوسی بپرسم.
– آرزومندم بتوانم چهره‌های نامدار کشورم، بزرگان علمی و ادبی ایران را نقاشی کنم. فهرستی از نام این بزرگان فراهم کرده‌ام، اما کشیدن چهره‌هایی که زندگی آن‌ها به سده‌های گذشته برمی‌گردد، دشواری‌های خود را دارد؛ چون تصویر و توصیفی از چهره‌ی آن‌ها یا نیست یا به سختی یافتنی است. یکی از نخستین چهره‌هایی که کوشیدم تصویر کنم، چهره‌ی حکیم فردوسی است. دلبستگی من به فردوسی به‌سبب آن است که زبان پارسی را وامدار او هستیم؛ کسی که زندگی‌اش را به‌سختی گذراند تا اثری جاودانه از خود به‌یادگار بگذارد.

یکی از دیرینه‌ترین توصیف‌هایی که از چهره‌ی فردوسی در دست داریم در کتاب «چهارمقاله» آمده است. در آن کتاب، فردوسی را مردی با ابروهای انبوه، چین پیشانی، گونه‌های برجسته، پایین‌گونه‌ی فرورفته با ریشی مانند همان که در تندیس او به‌دست داده‌اند، توصیف شده است. در آن کتاب نوشته شده که چهره‌ی فردوسی ابهت و شکوهی داشت و در نگاه نخست چه‌بسا وهم‌انگیز به‌گمان می‌رسید، اما همین که با او هم‌سخن می‌شدند، گرمای سخن و سرشاری دانش‌اش، بر دل می‌نشست.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گوی شهداد حیدری با مریم امیری‌زاده است که با عنوان«کوشیدم چهره‌ای خردمند از فردوسی نقاشی کنم» در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گفت‌و‌گو را در رویه‌ی چهارم (شاهنامه) شماره 443 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 443 از ‌‌دوشنبه یازدهم امردادماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد شماره‌ی 443

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. سپاس از بانو مریم و دستمریزاد- هر کاری برای نکوداشت فردوسی توسی انجام داده شود کم است – درود بر روان بلند فردوسی بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04