پس از سه سال کوشش و برنامهریزی سرانجام رشتهی دانشگاهی ویژهی «موسیقی نواحی» در مقطع کاردانی راهاندازی شد.
پیمان بزرگنیا، از پژوهشگران و هنرمندان فعال حوزهی موسیقی نواحی ایران از آغاز پذیرش دانشجو در رشتهی «موسیقی نواحی» در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد.
این نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی نواحی ایران در گفتوگو با خبرگزاری مهر با اعلام خبر راهاندازی رشتهی دانشگاهی «موسیقی نواحی» در مقطع کاردانی یکی از مراکز وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در سه سال گذشته برنامهریزیهای بسیاری برای راهاندازی یک رشتهی دانشگاهی ویژهی موسیقی نواحی داشتم که خوشبختانه این کار در روزهای گذشته با پشتیبانی یک مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر، در استان چهارمحال و بختیاری به اجرا رسید و ما توانستیم نخستین دورهی پذیرش دانشجو را آغاز کنیم.
وی افزود: موسیقی نواحی دربرگیرندهی توانمندیهای بسیار فراوانی است که اگر بتوانیم با پشتیبانی همه جانبهی دستاندرکاران این عرصه در حوزهی آکادمیک نیز به آن بپردازیم بیگمان شاهد رخدادهای بسیار موثری در این حوزه برای جلوگیری از مهجوریت آن خواهیم بود. در همین راستا برای به سرانجام رسیدن گامی که برداشته شد رایزنیهای فراوانی با مدیران وزارت علوم شد تا دوستان را متقاعد به راهاندازی این رشتهی دانشگاهی در غرب کشور کنیم و این باعث خوشحالی فراوانی است که توانستیم کار را به سرانجام برسانیم.
این پژوهشگر که مدیریت برگزاری پروژه را بردوش دارد با اشاره به دیگر جزییات کار گفت: برپایهی برنامهریزیهای صورتگرفته ما در هر منطقه هنرمندانی را برگزیدیم که هم تسلط بسیاری روی موسیقی نواحی آن منطقه از کشور دارند و هم از توانمندیهای تخصصی حضور در یک مجموعهی آموزشی برخوردار هستند. او با توجه با مشاورههایی که در این زمینه انجام میشود سرفصلهای درسی و پیشنیازها را تعیین کرده و برپایهی آن امور آموزشی را هدایت میکند. این در حالی است که گذراندن یکسری دروس پیشنیاز معمول موسیقی در حوزهی دانشگاهی همچون دیگر مراکز آموزش عالی کشور نیز از نکاتی است که در این مجموعه آموزشی روی آن پافشاری داریم.
بزرگنیا در دنباله افزود: در راستای راهاندازی رشتهی موسیقی نواحی آنچه برای ما دارای اهمیت بوده و هست توجه به موضوعات در پیوند با مردم شناسی، جغرافیای فرهنگی، موسیقی منطقه، آشنایی با هنرمندان و طایفههای گوناگون قومی هر منطقه، تاثیر موسیقی و شعر خطههای گوناگون جغرافیایی روی یکدیگر، فراگیری سازهای تخصصی هر منطقه، یادگیری نواهای (:الحان) گوناگون و مقامهای موسیقایی است که در کنار دیگر سرشناسه (:مولفهها) از جمله سازشناسی و بررسی آثار موسیقایی منتشر شده مورد توجه قرار میگیرد. در این راستا تاکنون روی موسیقی ایل قشقایی، ایل بختیاری، موسیقی کردی، موسیقی کرمانشاه، موسیقی لکی و لرستان، موسیقی هرمزگان، موسیقی سیستان و بلوچستان، موسیقی خراسان، موسیقی مازندران و گیلان، موسیقی ترکمن، موسیقی آذربایجان، موسیقی خوزستان تمرکز کردیم و بیگمان با توجه به گستردگی جغرافیای فرهنگی ایران که برایمان مهمتر از جغرافیای سیاسی است، فضای موسیقایی ما نیز گستردهتر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنهای خود با ابراز خرسندی از راهاندازی رشتهی دانشگاهی موسیقی نواحی در ایران ادامه داد: یکی از مهمترین کارهایی که برای راهاندازی این رشته در یک مرکز دانشگاهی مد نظرمان بود، ترویج شیوهی مکتبخانهای فراگیری موسیقی اقوام ایران و درهمآمیزی آن با فضای آکادمیک دانشگاه است که در این چارچوب دانشجو میبایست حتما فیلترهای آموزشی استادان بزرگ موسیقی نواحی در کنار درسهای دانشگاهی را پشت سر گذاشته و با فراگیری موسیقیهای رایج در هر منطقه بکوشد تا به مقصد درستی برسد. در این راه اصالت مهمترین نکتهای است که روی آن پافشاری داریم و بر این باوریم یک دانشجو افزونبر فراگیری تکنیکهای نوازندگی باید مقامدان خوبی هم باشد تا بتواند در موسیقی خود هویت ملی را به معنا و مفهوم راستین کلمه بدون در نظر گرفتن جغرافیای سیاسی پیاده کند.
بزرگنیا در پایان گفت: با توجه به اینکه ما از هنرمندان معتبری برای حضور در این مرکز آموزشی دعوت کردیم دورنمای من این است که میتوانیم شاهد رخدادهای بسیار خوبی در حوزهی موسیقی نواحی باشیم. از اینرو امید من گسترش (:تعمیم) راهاندازی این رشتهی دانشگاهی در سراسر کشور است که امیدوارم به انجام برسد.