لوگو امرداد
در امرداد 444 چاپ شده است:

گلپایگان؛ شهر گل سرخ

p08گلپایگان آمیزه‌ای از تاریخی کهن و زیست‌بومی شگفت‌آور است. تا چشم می‌بیند یادبود هزاره‌هاست و پهنه‌ای بارآور از آنچه به زندگی آدمی نیکبختی و فراوانی می‌بخشد. این دو به دست نیامده است مگر در سایه‌ی کوشش مردمی سرفراز و سخت‌کوش. از هرسو که به آن گستره بنگریم رخساری از شادی‌های زندگی خواهیم دید؛ از آب‌های جاری و زلال گرفته تا هوایی پاکیزه و فرح‌بخش. آیین‌های کهن و ریشه‌دار نیز به زندگی گلپایگانی‌ها نقش‌ونگاری دل‌پذیر داده و آن‌ها را از فرهنگی ژرف و مایه‌ور برخوردار ساخته است. سرزمینی پذیرنده و نوازش‌گر، همپا و همسو با کهن‌ترین یادگارهای تاریخی، گلپایگان را مانند نگینی سبز و درخشان کرده است؛ نگینی در دل ایران‌زمین.
گزافه نیست اگر بگوییم که در کمتر جایی از ایران آب‌و‌هوایی به دل‌خواهی گلپایگان می‌توان یافت. آنجا همسایه با رشته‌کوه‌های بلند زاگرس است. از این‌رو، هوایی میانه (:معتدل) دارد. با این‌همه، نباید از گزش سرمای زمستان‌های آن که گاه تا زیر 21 درجه هم می‌رسد، چشم پوشید یا تابستان‌هایش را که گاه گرم و خشک است از یاد بُرد. گلپایگان اگرچه خالی از پهنه‌های بیابانی نیست، اما سرشار از باغ‌های سرسبز و آکنده از گل‌های رنگارنگ، به‌ویژه گل سرخ است. گل‌های سرخی که لاله‌های واژگونش می‌نامند در کنار فراوانی و گستردگی گیاهان دارویی و خوراکی، از آنجا زمینی آبادان و پربار برآورده است. پوشش گیاهیِ لبریز از گون‌ها و کتیراها از ویژگی‌های آن دیار است. از یاد نبریم که در شمال باختری گلپایگان کوه الوند رخساره گشوده است و بلندترین چکاد (:قله‌ی‌) آن که گلپایگانی‌ها «کلنگ سیاهش» می‌گویند، زمینی رنگین از گل‌وگیاه برآورده است. در دامنه‌ی این چکاد است که چشمه‌ی زیبا و سیراب‌کننده‌ی خضر دیده می‌شود. رودخانه‌ی اناربار نیز جلوه‌ای دیگر از آبادانی و زیبایی گلپایگان است. این رودخانه از دل شهر می‌گذرد و صفایی روح‌نواز به آن پهنه می‌دهد.

گلپایگان شهرستانی از استان اصفهان است و از سه شهر گلپایگان، گل‌شهر و گوگد شکل گرفته است. دیوار به دیوار این شهرستان شهرهای محلات و الیگودرز در استان‌های مرکزی و لرستان جای گرفته‌اند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «گلپایگان؛ شهر گل سرخ»، به قلم بامداد رستگار، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره‌ی ۴۴۴ هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  ۴۴۴ از ‌‌دوشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی ۴۴۴

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30