لوگو امرداد

آیین واج‌یشت پیته‌شهم‌گاه در یزد برگزار می‌شود

3 18انجمن زرتشتیان یزد کهن‌ آیین واج‌یشت چهره «پیته‌شهم گاه» را با همکاری موبدان و موبدیاران و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آتشکده زرتشتیان یزد برگزار می‌‌کند.

پیرو آگاهی‌رسانی انجمن زرتشتیان یزد، آیین واج یشت چهره پیته‌شهم گاه بامداد اشتاد ایزد و شهریورماه در گاهشماری زرتشتی برابر با یکشنبه 21 شهریورماه 1400 خورشیدی از ساعت ۵:۳۰ در فضای باز آتشکده ورهرام یزد با باشندگی همکیشان برگزار می‌شود.

پخش زنده این آیین نیز همزمان از اینستاگرام انجمن زرتشتیان یزد و اینستاگرام امرداد همرسانی می‌شود. در زمان یاد شده همراه با پخش زنده از اینستاگرام امرداد به نشانی amordad.news هم‌بهره‌ی آیین مینوی شوید.

با پدیداری بیماری جهانگیر (:پاندمی) کووید از پایان سال ۹۸ آیین‌ها بدون گردهمایی همکیشان برگزار شده است. همکیشان از راه پخش زنده‌ی آیین‌ها در اینستاگرام با میزد مینوی همراه شدند.

واج‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌ زرتشتی است که در شهرهای زرتشتی‌نشین به تایید انجمن موبدان برگزار می‌شود. موبدان پیش از سپیده‌دم نخستین روز از چهره‌ی گهنبار، در جایگاه سپندینه «یزشنگاه» یا «یشت خانه»، یسناخوانی می‌کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. با توجه به موج کشتار ویروس دلتا که هنوز در پیک پنجم قرار داریم و روزانه بیش از ششصد هموطن را قربانی میکند که شوربختانه تعدادی از همکیشان نیز از جمله جان باختگان آن هستند و تعدادی نیز در بستر بیماری قرار دارند از جمله موبدان ، آیا شایسته نیست بیشتر از این جان همکیشان را در معرض خطر قرار ندهیم و تا تکمیل واکسیناسیون همچنان شیوه غیر حضوری برگزاری مراسم دینی مد نظر قرار گیرد تا موضوع بوسیله مردم ساده انگاری نیز نشود.برای جامعه ما جان حتی یک نفر هم به خطر بیفتد زیاد است.لطفا انجمن محترم موبدان تهران ارائه طریق نمایند.سپاس

  2. انجمن زرتشتیان یزد و انجمن موبدان که برگزارکننده این برنامه هستند باید توضیح بدهند که کدام کارشناس توصیه کرده است که برگزاری «واج یشت» در «فضای باز» کار درستی است!؟ البته بهتر بود که «با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی» را هم اضافه می کردند! در شرایطی که میزان واکسیناسیون به حد قابل قبولی نرسیده است بیرون نرفتن غیرضروری افراد از خانه بهترین راه حل است. گروه های سنی مختلف برای شرکت در این برنامه که غیرضروری است و می تواند به راحتی به طور مجازی اجرا شود از خانه خارج می شوند و نه تنها در محل برنامه (به دلیل مشخص نبودن ظرفیت و عدم رزرو، عدم اعلام قوانین به روشنی و عکس یادگاری پایانی با رئیس انجمن!)؛ بلکه در مسیر رسیدن به این مکان می توانند به دلایل مختلف (از جمله استفاده از تاکسی یا حمل و نقل عمومی) در معرض ویروس قرار بگیرند. بسیار مناسب است که امرداد و افراد در این باره از مسوولین این انجمن و انجمن موبدان درخواست کنند که پاسخگو باشند.

  3. زمانی گردهمایی شکل می گیرد که یک برگزارکننده دعوت کند و یک مدعو در آن شرکت کند. حال برگزارکننده که فراخوان داده مدعو باید تصمیم بگیرد که چه تصمیمی صلاح هست.

    از سویی مراسم پیش از دمیدن آفتاب هست اتوبوس و تاکسی در آن زمان فکر نکنم موجود باشد پس همگان یا بیشتر شرکت کنندگان یا مسیر نزدیک هستند یا با وسیله شخصی به محل می رسند و طبیعتا برگشت هم همانگونه آمدند برمی گردند به ویژه در یزد که همه در یک محدوه هستند.

    از سویی به نقل از رییس انجمن یزد و شاید هم اشتباه نقل قول می کنم، همگی دستکم برای کارهای روزانه و گروهی ساعتها برای کار اداری مجبور به سفر درون شهری و ماندن در فضای سربسته و ارتباط با جامعه هستیم. در این شرایط که قرنطینه کامل نیست پرهیز از کارهای روزانه هم اجتناب ناپذیر هست.

    با وصف این شرایط چه راهکاری به نفع یکایک ما هست؟ از دید من تا زمانیکه خرد جمعی نباشد و امور باری به هر جهت باشد، حضور در گردهمایی یک تصمیم شخصی است. نرفتن به مراسم توبیخ و الزامی ندارد. همانگونه که برگزاری آیینها در بیشتر مجامع دینی انجام نمی گیرد. همانگونه که تورهای مسافرتی هم به راه هست هتل ها پذیرش می کنند و آژانسهای مسافرتی تا متقاضی باشد بلیط می فروشند. این تصمیم شخصی من هست که آیا مسافرت به این اندازه نیاز هست که خطرات را به جان بپذیرم؟ به مانند تعطیلاتی که گذشت و تعطیلاتی که در راه هست. جاده ها از ترافیک بسته شد اقامتگاهها جا نبود و حتا در پارکها خوابیدند گروهی اینگونه تفکر میکنند و گروهی هم ماندن در خانه را برای مراعات بهداشتی همه جامعه و خودشان ترجیح می دهند. همین نابسامانی ها و یک رویه نبودنها پیک های پشت سرهم با افزایش صدمات را به جامعه تحمیل می کند. در یزد هم ما کم عزیزانی را از دست ندادیم کم عزیزانمون آسیب ندیدند حال از کجا به ویروس آلوده شدند؟

    این مساله هم ثابت شده در مجامع علمی هست که این ویروس هر چه کمتر در گردش باشد کمتر جهش می یابد کمتر آسیب می زند. همچنین باید در نظر داشته باشیم امکان اینکه این شرایط سالها با ما باشد نیز هست و واکسیناسیون هم ایمنی کامل نمی دهد و مدت ایمنی آن کوتاه هست.

    حال بیایید تصمیم بگیریم چه راهکاری به نفع خود و جامعه و حتا جهان هست چون این همه گیری جهانی ست

  4. انجمن موبدان تهران از آغاز همه‌ گیری کرونا با انتشار دیدگاه کارشناسی دینی (وجر) به همه گوشزد کرد تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت و مسوولان بهداشتی کشور محدودیت ها را برندارند و اعلام بی خطری نکردند گردهمایی ها انجام نشود حال چرا موبدان و موبدیاران یزد به این سفارش انجمن موبدان تهران توجه نمی کنند می بایست پاسخگو باشند

  5. آقا یا خانم آشنا، با سپاس از یادداشتتان. موضوع بسیار کوتاه «برگزارکننده که فراخوان داده مدعو باید تصمیم بگیرد که چه تصمیمی صلاح است» زیادی ساده انگاری موضوع است! برگزارکننده یعنی انجمن زرتشتیان یزد و انجمن موبدان احتمالا از معتبرترین انجمن ها هستند و احتمالا افراد زیادی به فراخوان آنها اهمیت می دهند از سوی دیگر این فراخوان برای یکی از مهم ترین مراسم ها است که افراد زیادی مشتاق شرکت در آن هستند. این فراخوان نوعی «تشویق و تحریک» را در خود دارد که می تواند تصمیم مدعو را تحت تاثیر قرار دهد. از آن بدتر حداقل شرایط و جزییات «رعایت شیوه های بهداشتی» اعلام نشده است! اتفاقا در شرایطی که متاسفانه به طور عمومی درصد واکسیناسیون پایین است و به همان نسبت در جامعه بزرگ اغلب «مراسم های دینی برگزار می شود، آژانس ها بلیت می فروشند و جاده ها از ترافیک بسته می شود و اقامتگاه ها جا ندارند»؛ ایا جامعه زرتشتی هم باید یک محل دیگری را برای احتمال ابتلای افراد خود اضافه کند!؟ «نابسامانی ها و یک رویه نبودنها» ناشی از عدم مدیریت و عدم برنامه ریزی است و نتیجه آن را هم خودتان نوشته اید و هر روز می بینید. به همین ترتیب در جامعه خودمان عدم مدیریت و سهل انگاری مفرط را در برنامه ایی مانند گزارش «هیجدهمین سالگرد درگذشت دکتر جم زاده و سپاس از برگزیدگان کنکور» ببینید که عکس یادگاری پایانی نمونه ایی است از این که چقدر این نوع گردهم ایی ها می تواند «شیوه های بهداشتی» را زیر پا بگذارد. جامعه زرتشتی به عنوان جامعه ایی پیشرو به جای این که همرنگ جماعت باشد می تواند با اطلاعات و مدیریت درست تا حد امکان بکوشد که تا جایی که می تواند از اسیب ها بکاهد. از جمله در گزارش «سال نو پارسی در تورنتو» تلاش شد نشان داده شود که چگونه این انجمن به روشنی قوانین را اعلام و اعمال کرده است. تا زمانی که میزان واکسیناسینون به حد قابل قبولی نرسیده باشد و مسوولین به اهمیت اعلام و اعمال «شیوه های کامل بهداشتی» پی نبرند و یاد نگریند که چگونه باید آنها را «اعلام و اعمال» کنند؛ متاسفانه درصد اسیب این همه گیری بالا خواهد بود و بهترین حالت این است که برنامه ها به صورت کاملا مجازی برگزار شوند. درهرصورت بسیار مناسب است که مسوولین انجمن یزد و انجمن موبدان برنامه ریزی و دلایل خود را برای برگزاری چنین برنامه ایی اعلام کنند تا حداقل مشخص شود که آنها چه نقشی را برای خود در این زمینه برعهده می گیرند.

  6. درود بر انجمن محترم موبدان تهران و سایر مسئولان دلسوز که این مراسم زیبا را بصورت مجازی در تهران و سایر نقاط برگزار کردند و مانع از آسیب احتمالی همکیشان در اثر حضورشان شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06