لوگو امرداد

آتش ورهرام یزد میزبان آیین واج‌یشت گهنبار پایان تابستان

آیین واج‌یشت سومین چهره گهنبار سال با باشندگی شماری از زرتشتیان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فضای باز آتش ورهرام یزد برگزار شد.

انجمن زرتشتیان یزد با همکاری موبدان و موبدیاران کهن‌ آیین واج‌یشت چهره «پیته‌شهم گاه» پاس داشته شد. موبد مهربان پولادی، از نیمه‌شب در مکان سپندینه یشت‌خانه‌ی آتشکده‌ی یزد، آیین یزشن‌خوانی را با سرایش یسنا به‌جا آورد. در هنگام یسناخوانی و سرودن یسنا، موبدان شربت هوم را از کوبیدن و نرم کردن ساقه‌ی گیاه هوم با آب در هاون برنجی به دست می‌آورند و در پایان آیین واج‌یشت در ظرف‌های کوچکی‌می‌ریزند و به باشندگان در آیین می‌دهند تا بیاشامند. هوم گیاهی است که در اوستا از آن نام برده شده است.

موبدان بهروز نجمی‌زاده و رستم کاووسیان‌زاده از ساعت 5:30  بامداد روز اشتاد ایزد و شهریورماه روزشماری زرتشتی برابر با یکشنبه 21 شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی آیین اوستاخوانی را در فضای باز آتشکده زرتشتیان یزد به‌جا آوردند. هیربد شهریار سرخاب‌پور دستیاری موبدان را بردوش داشت. دمیدن آفتاب، نشان از آغاز چهره‌ی گهنبار است. پخش زنده آیین از اینستاگرام امرداد و انجمن زرتشتیان یزد همرسانی شد.

زرتشتیان با برگزاری آیین واج‌یشت به پیشواز گهنبار می‌روند. گهنبار زمانی برای میزد مینوی، دادودهش است. زرتشتیان در سال شش گاه که «چَهره» نامیده می‌شود، در هر چهره به مدت پنج روز به دیگر مردمان «بار» مهمانی مادی و یا مینوی پیشکش می‌کنند. مهر و داد می‌گسترانند دادودهش، همدردی و دلجویی انجام می‌دهند.

در باورهای ترادادی (:سنتی) ایرانیان، اهورامزدا هریک از نمادهای طبیعت را در یکی از گاه‌های گهنبارها آفریده است، به‌دین گونه که نخست آسمان، سپس آب، زمین، گیاهان، جانوران و در پایان چهره‌ ی ششم ، انسان آفریده شد و با پیدایش انسان، تکامل در آفرینش به گام تازه‌ا‌ی رسید و از آن پس انسان اندیشمند با بهره گیری از آفرینش‌هایی که از پیش برایش فراهم شده بود زندگی خود را روی زمین آغاز کرد. گهنبار چهره‌ی پیته‌شهیم گاه، گام سوم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری زمین است. گهنبار پیته‌شهیم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیست‌و‌یکم شهریورماه آغاز شده و در بیست‌و‌پنجم شهریورماه به پایان می‌رسد.

1 3 2 3 3 3 4 2 5 3 6 3 7 4 8 2 9 2 11 2 12 2 13 2 14 3 15 2 16 2 17 2 18 2 19 2 20 2 21 2 22 2 23 2 24 2 25 2 26 2 27 1 28 1

فرتورها از فیروزه منوچهری است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. دورد ای کاش در تهران هم مراسم ها به همین شیوه برگزار می شد واقعا نیاز هست بعد از این همه انزوا و … و غم از دست دادن عزیزانمان بودن در این مراسمها آرامش بخش است

  2. زنده و پاینده باشید
    فاصله گذاری هم انصافا رعایت شده بود و به امید گسترش پاکی و راستی در همه ایران زمین.
    دستمریزاد به دست اندرکاران و موبدان گرامی و همه باشندگان .

  3. این یکی از خوبی های رسانه، یادداشت و نقد است که باعث می شود دیدگاه های موافق و مخالف بیان شود و در هرچه بهتر شدن کمک کند. در اینصورت مسوولین و دست اندرکاران کاستی ها را در خواهند یافت و در رفع آنها خواهند کوشید. برای نمونه وقتی که به روشنی از «عکس دسته جمعی پایانی و رعایت نشدن فاصله» در برنامه قبلی انتقاد می شود، در بهترین حالت در برنامه بعدی مسوولین و شرکت کنندگان تلاش خواهند کرد که از آن جلوگیری کنند. در این رابطه باید از امرداد سپاسگزاری کرد که یادداشت ها با دیدگاه های مختلف و انتقادی را منتشر می کند و حداقل روزنه گفتگو را در جامعه باز نگه می دارد! اما باید به این نکته هم اشاره کرد که «فاصله گذاری» تنها یکی از فاکتورهایی است که در برگزاری این نوع گردهم ایی ها باید به آن دقت کرد. اما شرایط دیگر کجا اعلام و اعمال شده است؟! مثلا ایا در ابتدا «پرسشنامه علایم بیماری» پر شده است؟ ایا از افراد خواسته شده است که اگر نشانه ایی از همه گیری دارند در گردهم ایی شرکت نکنند؟ از سوی دیگر معمولا در زمانی که افراد وارد یک محل می شوند و پیش از شروع رسمی برنامه و همینطور در بخش پایانی که افراد در حال خداحافظی از یکدیگر هستند متاسفانه اغلب «فاصله اجتماعی» فراموش می شود یا این که افراد در مسیر رفت و برگشت به خانه چگونه این کار را انجام می دهند؟ بنابراین مجموعه ایی از فاکتورها است که این نوع گردهم ایی ها را خطرناک می کند.

  4. این ساده انگاری است که با منع و محدودیت می توان مردم را مقید به رعایت نکات بهداشتی کرد. همین طرح منع تردد شبانه در کشور درآمد ۱۲۴ میلیارد تومانی را برای جریمه ۶۲۰ هزار دستگاه به ارمغان داشته!!!
    تک تک افراد جامعه مسوول هستند و باید با خرد و تدبیر مسوولانه جامعه را برای خود خانواده و هم میهنان امن نگه دارند. در هر محیطی وارد می شوند خود را مقید به رعایت نکات بهداشتی که بارها گفته شده، بدانند. حتا اگر از آنان درخواست نشده باشد. هرگونه نشانه بیماری را جدی بگیرند رفت و آمد را محدود کنند تا از گسترش بیماری در جامعه جلوگیری شود. فاصله های فیزیکی را رعایت کنید. از فاصله دو متری هم میشود احوال پرسید گفتگو کرد. دلها باید به هم نزدیک باشد.
    تنتان سالم و پرتوان، خردتان دانا و پویا و وجدانتان هشیار و بیدار باد. ایدون باد

  5. خانم یا اقای اشنا، واقعا درست می گویید که «این ساده انگاری است که با منع و محدودیت می توان مردم را مقید به رعایت نکات بهداشتی کرد … تک تک افراد جامعه مسوول هستند که باید با خرد و تدبیر مسوولانه …». بعد از این تذکر شما با خودم فکر کردم که چه چیزی باعث شده که اینقدر ساده انگار باشم! به نظرم رسید که دولت استانی اونتاریو و انجمن زرتشتیان تورنتو احتمالا مقصر هستند. بخش مربوط به قوانین دولتی را کنار می گذارم چون طولانی می شود! اما در مورد انجمن، از 10 امرداد که قوانین بازگشایی محدود اعلام شده است، این انجمن نیز بر روی تارنمای خود شرایط ورود به درمهر را اعلام کرده است. اگر علاقه دارید به این ادرس مراجعه کنید تا بایدها/نبایدهایی را که «اعلام و اعمال» می کنند را بدانید https://www.zso.org/covid-19-updates . فقط برای نمونه خدمتتان عرض کنم که یک فرد برای این که بتواند وارد درمهر شود باید به مسوول آن ایمل بفرستد، فرم شماره 1 خودارزشیابی را انلاین پر کند، فرم شماره 2 رفتن به محل را انلاین پر کند. بعد از این که همه اینها انجام شد و قوانین دیگر هم که اعلام شده را در نظر گرفت؛ وقتی به محل درمهر رسید باز هم فردی که در انجا حضور دارد از او درباره نداشتن علائم پرسش می کند و سپس نام و مشخصات تماس او را هم یادداشت می کند که اگر بعد مشخص شد که سرایت ویروس وجود داشته است و او هم مشکوک است برای قرنطینه یا تست با او تماس بگیرند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12