لوگو امرداد

میراث موبدان شریف‌آباد نوشته دکتر مهرداد قدردان در سیویلیکا ثبت شد

مهرداد قدردان1برای نخستین بار  «میراث موبدان شریف‌آباد» با پژوهش و نگارش دکتر مهرداد قدردان، نویسنده زرتشتی، در مجله‌ی پژوهش‌های علوم تاریخی دانشگاه تهران چاپ و در پایگاه استنادی «سیویلیکا» ثبت شد.

مقاله‌‌ی علمی پژوهشی با نام «میراث موبدان شریف‌آباد از آغاز صفویه تا پایان قاجاریه»، همراه با مجموعه‌ مقالات فصل‌نامه‌ی پژوهش‌های علوم تاریخی دانشگاه تهران در پایگاه استنادی کنفرانس‌های کشور (CIVILICA.com) ثبت و نیز نمایه‌سازی شده است. این مقاله برگرفته از رساله‌ی دکتری مهرداد قدردان به راهنمایی دکتر زهره زرشناس است. آن‌گونه که دکتر قدردان، دانش‌آموخته‌ی فرهنگ و زبان‌های باستان ایران، در مقدمه‌ی مقاله آورده است؛ در این جستار نقش، جایگاه و کارکرد موبدان شریف‌آباد اردکان یزد در راستای راهبری جامعه زرتشتیان و راهنمایی پارسیان هند در امور دینی برای نخستین بار مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش مکان نگهداری آتش آذرفَرَنْبَغ در شریف‌آباد، مشخص شده و بر اساس مدارک و مستندات موجود، همراه با برشماری و ترسیم شجره‌نامه‌ی خاندان موبدان سرشناس شریف‌آباد آثار مکتوب آنان در بازه‌ی زمانیِ موضوع مقاله آمارگیری شده است.

از چکیده‌ی مقاله در می‌یابیم که شریف‌آباد اردکان یزد، نزدیک به سده‌ی هشتم هجری، با دو روستای مجاور خود، احمدآباد و ترک‌آباد، مثلثی تاثیرگذار بر حیات دینی زرتشتیان را تشکیل داده‌اند. این تاثیرگذاری نتیجه‌ی مهاجرت موبد موبدان و گروه موبدانِ همراه، در همین سده از فارس به این خطه بوده است. با تحقیق پیش رو این نتیجه به دست آمده که با سکونت دستکم دو خاندان از موبدان در شریف‌آباد، آنها سه وظیفه مهم را بر عهده گرفته‌اند، نخست نگاهبانی از آتش مقدس که همراه موبد موبدان از فارس و آتشکده آذر فرنبغ به شریف‌آباد آورده شده بود، دوم نسخه‌برداری از نسخ خطی متون اوستایی که خود اکنون نسخ کهن و قدیمی به شمار می‌روند و سوم پاسخگویی به پرسش‌های فقهی همکیشان پارسی خود در هندوستان. برای رسیدن به این کارکرد مهم موبدان شریف‌آباد، براساس گفته‌ی نویسنده، علاوه بر بررسی متون و مقالات متعدد مرتبط، دفتر قدیمی صورت‌جلسات انجمن ناصری شعبه شریف‌آباد و دفتر صورت‌جلسات دهه‌های گذشته مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. با کاوش و جستجو در دفتر کهن موقوفات و اسناد و مدارک خاندان موبدی و کدخدایان پیشین روستا، اطلاعات مهمی به دست آمده است. به دنبال این جستجوها علاوه بر یافت شدن دفتر کهن موقوفات روستا، با شناسایی خانه‌های قدیمی موبدان، مکان احتمالی کتابت یکی از کهن‌ترین نسخ اوستای جهان (نسخه ۹۷۶) معرفی شده است.

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF از لینک https://civilica.com/doc/1274352/ قابل دریافت است.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود و خسته نباشید بر همه جستجوگران و پژوهشگران راستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05