لوگو امرداد
همراه با تقدیر از شرکت‌کنندگان مانتره

مهرگان؛ جشن مهر و فروتنی در شیراز برگزار شد

زرتشتیان شیراز روز مهر ایزد و مهرماه گاهشماری زرتشتی برابر با دهم مهرماه، «مهرگان» را همراه با تقدیر از شرکت‌کنندگان مانتره به گونه‌ی مجازی جشن گرفتند.

خوان مهرگان در انتهای راهرو باغ آدریان به زیبایی تمام چیده شده بود. برنامه شنبه 10 مهرماه خورشیدی ساعت 17 آغاز شد. در آغاز فرشته هنگامی بندی از گات‌ها را با آوایی خوش خواند و پیرو آن نماهنگ همازوری زرتشتیان شیراز پخش شد. پس از شادباش مهرگان و معرفی برنامه‌ها از سوی شبنم پوردهی مجری برنامه‌، خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، به سخنرانی پرداخت. قدس با سپاسگزاری از کمیسیون دینی و دست‌اندرکاران برگزاری این جشن، از نقش شادی و شاد کردن در دین زرتشتی سخن گفت و اینکه هر آیینی در دین زرتشتی همچون گهنبارها، شادی را به دنبال داشته است. وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، از برنامه‌ریزی انجمن در راستای فعال‌سازی کتابخانه سخن گفت. قدس در بخش دیگری از سخنانش آرمه‌ئیتی کاویانی و مهسا دهموبد شریف‌آبادی را به عنوان پذیرفته شدگان کنکور امسال معرفی کرده و پیوستن آنان به جمع دانشجویان را شادباش گفت، همچنین مقدم خانواده‌ی اردشیر پشوتنی‌زاده را به شهر شیراز و پیوستن به جمع زرتشتیان شیراز گرامی داشت. فرنشین انجمن در ادامه‌ی سخنانش پیام شادباش مجتبی میردهقان فرنشین اداره ادیان توحیدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سال‌ها فرنشینی اداره‌ی امور اقلیت‌های دینی استان فارس را بر دوش داشت، به مناسب جشن مهرگان به آگاهی رساند. با پایان سخنان خسرو قدس، نام شرکت‌کنندگان و استادان دوره‌های 27 و 28 مانتره اعلام و با پیشکش کتاب‌ از آنها سپاسگزاری شد. نفراتی چون راتا پوردهی، آرتان سرایی، آرامیس کاویانی، آریانا اسفندیاریان، آرنیکا بهمردی، آرمه‌ئیتی کاویانی، پارسا دهموبد، فرشته هنگامی، مهتاب گشتاسبی، فرشاد خدادادی، ساناز گشتاسبی و آتری قدس. پس از آن مجری برنامه پیام دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ی ایرانیان زرتشتی در مجلس را به مناسبت فرا رسیدن جشن مهرگان خواند.
پایان‌بخش برنامه‌ها نیز بازگویی مهرگان به قلم ناهید فلفلی (بخش‌هایی برگرفته از شاهنامه) بود که در قالب نماهنگ با سرپرستی وی و تنظیم و هماهنگ‌کنندگی ساناز گشتاسبی و میترا جوانمرد و خوانش شماری از زرتشتیان شیراز در گروه‌های سنی گوناگون تهیه شده بود. هماهنگ‌کنندگی این آیین را آرمیتا جمشیدی کلانتری و میترا جوانمرد بردوش داشتند.
از گذشته‌ها هنگام جشن مهرگان همچون سفره هفت‌سین نوروز، سفره مهرگانی یا خوان مهرگانی پهن می‌کردند. این سفره که برگرد آتشدان پهن می‌شد به رنگ ارغوانی بود و در آن از گونه‌های میوه‌ و هفت غله گذاشته می‌شد. کاسه‌ای پر از گلاب، آب، سرکه و برگ آویشن به همراه آینه، اسفند و عود نیز زینت‌بخش خوان مهرگانی بود. جشن مهرگان در پیوند با فرشته‌ی بزرگ مهر و برابر با مهرروز (شانزدهم مهر) است و برابر با گاهنمای کنونی دهم مهرماه است. این جشن فرخنده و زیبا در گذشته میان ایرانیان جایگاه بسیار ارجمندی به اندازه‌ی نوروز داشت. همان گونه که ایرانیان نوروز را به سبب پایان سرما و آغاز بهار جشن می‌گرفتند، جشن مهرگان را نیز در نیمه سال و با پایان فصل گرما و آغاز سرما برگزار می‌کردند. آداب و رسوم جشن مهرگان بسیار شبیه به نوروز است. همان‌گونه که نوروز را به پادشاه افسانه‌ای ایران شاه‌جمشید نسبت می‌دهند، مهرگان نیز به پیروزی فریدون دیگر پیروزمند ایرانی بر ضحاک پیوند داده می‌شود.
نیکوست اگر در پایان این گزارش بخشی از سخنان روانشاد افلاتون سهرابی را در جشن مهرگان سال‌های گذشته، باز به یادآوریم: «مهرگان یعنی مهر و فروتنی، فروتنی چقدر پرمعناست. اینکه بتوانیم در هر پست و مقام و جایگاهی که هستیم فروتن باشیم، بسی پسندیده است». روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

2 2
گات‌هاخوانی فرشته هنگامی

4 2

خوان مهرگانی 1 خوان مهرگانی 3

8 2
شبنم پوردهی مجری برنامه
7 2
سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز

6 2

5 2

10 2
پیشکش کتاب به شرکت‌کنندگان مانتره 27 و 28
9 2
تقدیر از شرکت‌کنندگان مانتره با پیشکش کتاب

11 2 12 2 13 2 14 2 15 2 16 2

فرتورها از شهرام پوردهی زین‌آباد است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با سپاس از این برنامه و مهم تر از آن این که عکس ها نشان می دهد که افراد تلاش کرده اند تا حد بسیار زیادی در فضای باز فاصله اجتماعی را رعایت کنند و تا حد امکان ماسک را به طور کامل به صورت داشته باشند. به همان اندازه که برگزاری جشن مهرگان مهم است و به همه این افراد و بینندگان امید و شادی می دهد، رعایت شیوه های بهداشتی نشان می دهد که این افراد به حفظ سلامتی خود و افراد خانواده خود نیز آگاه هستند و به افراد دیگر نیز اموزش می دهند که ساده انگار و سهل انگار نباشند.

  2. درود و دستمریزاد به همکیشان شیرازی – جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06