لوگو امرداد
در امرداد 446 چاپ شده است

فرودگاه بی‌پرواز چابهار؛ فرصتی که می‌سوزد

p02 446تا کی غم دل گفتنم در خانه با دیوارها

خواهم زد از بی‌طاقتی فریاد در بازارها

از شما چه پنهان دیرگاهی است درگیر گفت‌وگوی درونی هستم که آنچه پیش رو است را بنویسم یا نه.

 مرا دردی است اندر دل که گر گویم زبان سوزد

 اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد

دو دلِ رفتن و بودن، گفتن و سکوت. بالاخره بر خود پیروز شدم که باید بگویم و نگفتن به همان اندازه زیان‌بار است که افرادی توان کردار دارند و بدان دست نمی‌یازند. بر این مبنا، آنچه را در رسانه‌ها پیرامون فرودگاه چابهار آمده و کم‌وبیش از روشنی و درستی آن آگاهی دارم، می‌نگارم، بر این امید که با توجه به گزینش‌ها و چینش‌های تازه، استاندار و فرماندار جدید راهی بیندیشند و این دشواری را که سدِ زدودن گرفتاری‌های فراوانی است، از پیشِ رو بردارند. از دیرهای دور گفته‌اند دو چیز همیشه انسان را گرفتار و از درون بیمار می‌کند: یکی فزون‌خواهی و دیگری دل‌بستگی به مقام. اما اگر از این‌ها رها شویم آرمان‌های ارزشمندتری در برابر چشمان‌مان پدیدار می‌شود.

داستان فرودگاه بی‌پرواز چابهار به نزدیک‌به سی سال پیش و دوران دولت سازندگی بازمی‌گردد که سردار سازندگی طرح آن را درانداخت. جاذبه‌های گردشگری، چشم‌اندازهای زیبا و جایگاه دل‌نشین چابهار هر مدیر دوراندیش و خردمندی را بر آن می‌دارد تا برای پیشرفت، خیزش(:ترقی) و گسترش سیستان‌وبلوچستان به این بندر که توانمندی‌(:استعداد)های فراوانی دارد، نگاهی ژرف و فراگیر داشته باشد. همه‌ی این انگیزه‌ها دولت آن زمان را بر آن داشت تا دست به تهیه‌ی این طرح بزند و ساخت فرودگاه چابهار در منطقه آزاد آن شهر آغاز کند؛ اما گویا این آغاز را پایانی نبود و سی سال بر آن سپری شد تا در سال‌های گذشته مژده‌ی شادی‌بخش ساخت و گشایش فرودگاه به گوش رسید. این خبر بسیاری از صاحبان هنر و صنعت را دل‌شاد کرد؛ برای نمونه شرکت سیمان تیس چابهار که آن هم پس از سالیان بسیار به بهره‌برداری رسیده بود و از این رهگذر برای نزدیک به هزار تَن به‌گونه‌ی مستقیم و غیرمستقیم کارآفرینی شده بود؛ از این دید باید به مدیران آن دست‌مریزاد گفت که در روزگار تعطیلی و خستگی و بستگی، همت بلند می‌دارند و در منطقه‌ای چنان محروم، کاری چنین بزرگ را می‌آغازند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «فرودگاه بی‌پرواز چابهار؛ فرصتی که می‌سوزد» به قلم مراد نیک‌گو ، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره 446 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  ۴۴۶  از ‌‌دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27