لوگو امرداد
در امرداد 446 چاپ شده است

غزل‌هایی که گاه موجی از پس موج دیگر می‌زاید

p04«نغمه‌های ایرانی» نام کتابی از آثار گران‌‌سنگ سرایندگان و نامداران جهان است که از سرزمین ایران و نام‌آوران و آثار آنان نوشته‌اند. این کتاب پرآوازه‌ترین اثر بزرگان و نام‌آوران جهان درباره‌ی ایران و سروده‌های بزرگان چامه‌سرا و نویسندگان جهان را گردآوری کرده است. هدف مترجم (شجاع‌الدین صفا) شناساندن جایگاه بلند ادبیات این سرزمین و تاثیرگذاری سخنوران آن بر فرهنگ باختر (: غرب)، نویسندگان و سرایندگان آن است. نوشته‌های این اثر سندی است بر: «حافظ حدیث سحرفریب خوشت رسید / تا حد چین و شام و به اقصای روم و ری».

تامس مور (Thomas Moorae) از سرایندگان بزرگ انگلیسی است و چکامه‌های او را از «خوش‌ آب و رنگ‌ترین سروده‌های انگلیسی» شمرده‌اند. آثار شاعرانه‌ی او همیشه با قدرت تخیل و ریزه‌کاری و نازک‌سخنی ویژه‌ای در آمیخته که به آن دل‌فریبی و جاذبه‌ای دل‌پذیر می‌بخشد، به‌‌ویژه هوش او در داستان‌پردازی و انگارش محیط‌ها و دوره‌های گوناگون، بسیار نیرومند است. در ادامه نوشته‌ی دل‌نشین تامس مور را درباره‌ی حافظ شیرازی می‌خوانیم:

ای حافظ! سخن تو همچون ابدیت بزرگ است، زیرا آن را آغاز و انجامی نیست. کلام تو چون گنبد آسمان تنها به خود وابسته است و میان نیمه‌ی غزل تو با مطلع و مقطعش، فرقی نمی‌توان گذاشت، چه همه‌ی آن در فرازمندی است. تو آن سرچشمه‌ی بخشنده‌ی سرود و شادی هستی که از آن هر دم موجی از پس موجی دیگر بیرون می‌تراود. دهان تو همواره برای بوسه‌زدن و سرشت تو برای نغمه‌سرودن و گلویت برای باده‌نوشیدن و دلت برای مهرورزیدن آماده است.

اگر هم دنیا به سرآید، ای حافظ آسمانی؛ آرزو دارم که تنها با تو و در کنار تو باشم و چون برادری، هم زمان در شادی و غمت هنباز تو باشم، همراه تو باده نوشم و چون تو عشق ورزم، زیرا این سرافرازی زندگی من و آب زندگانی من است. ای خوی سخنگوی من، اکنون که از حافظ ملکوتی الهام گرفته‌ای، به نیروی خود نغمه‌‌‌سرایی کن و سخنی ناگفته پیش آر، زیرا امروز تو پیرتر و جوان‌تر از همیشه‌ای.

آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «غزل‌هایی که گاه موجی از پس موج دیگر می‌زاید» به قلم آناهید خزیر که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی چهارم (ادب و هنر) شماره ۴۴۶ هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  ۴۴۶  از ‌‌دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05