لوگو امرداد
موزه‌ای برای شعر نوین ایران

خانه‌ی نیما سرانجام مرمت شد

nimaخانه‌ی نیما یوشیج پس از سال‌ها کشمکش از خطر ویرانی رهایی یافت و سرانجام از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران مرمت و آماده‌ی بهره‌برداری به عنوان موزه شد.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی تهران اعلام کرد: این سازمان در تلاش برای مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ارتقای ایمنی فضاهای فرهنگی، بافت‌ها و آثار تاریخی پایتخت است و بر همین اساس ‌مرمت خانه نیما یوشیج، پایه گذار شعر نو ایرانی را پس از تحویل در دستور کار قرار داد و به پایان رساند.

به گزارش ایرنا و به گفته‌ی سازمان زیباسازی شهر تهران، صیادی با اشاره به اینکه خانه نیما یک خانه‌-موزه است و کاربری تعریف شده برای آن «موزه شعر نوین ایران» است، گفت: این خانه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی با اعلام اینکه با توجه به شرایط سازه، مرمت استحفاظی خانه نخستین کار بایسته(:ضروری) برای حفظ آن بود که صورت گرفت، افزود: مرمت استحفاظی و اضطراری خانه که شامل استحکام‌بخشی سقف شیروانی و ستون‌ها بوده، به پایان رسیده و مرمت و بازسازی دیوارها، کف‌سازی محوطه و بازسازی در و پنجره‌ها نیز انجام شده است.

صیادی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های این سازمان برنامه‌ریزی، مدیریت، توسعه، اجرا و نظارت بر فعالیت‌های هنری شهری در همه‌ فضاهای عمومی شهر تهران است، گفت: سازمان زیباسازی تلاش می کند به مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ایمنی فضاهای فرهنگی، بافت‌ها و آثار تاریخی بپردازد.

وی با بیان اینکه خانه نیما یوشیج در کنار خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور در منطقه‌ی شمیرانات از ارزش تاریخی، فرهنگی برخوردار است گفت: عملیات بهره‌برداری از این سازه‌ی تاریخی در حال طراحی است و به زودی از سوی سازمان زیباسازی اعلام خواهد شد.

khanenima

خانه‌ی نیما یوشیج در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شده و در کنار ارزش فرهنگی از ارزش تاریخی برخوردار است. این مجموعه در سال‌های گذشته در خطر ویرانی قرار داشت که با مرمت کامل، امکان بهره‌برداری از آن فراهم شده‌است.

خانه نیما یوشیج در منطقه‌ی شمیران تهران، خیابان دزاشیب، خیابان رمضانی جای دارد و در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت و در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، از سوی سازمان زیباسازی خریداری شد.

خانه‌ی سراینده‌ی نامدار ایرانی در سال 1380 خورشیدی، با شماره ۴۶۰۳ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت ولی سال‌ها پس از آن، دیوان عدالت اداری در حکمی در ۱۵ آبان‌ماه ۱۳۹۶ خورشیدی، خانه‌ی نیما در تهران را از فهرست آثار ملی ایران خارج کرد و خانه هر لحظه در خطر ویرانی جای داشت.

این خانه در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، با زیربنایی به مساحت ۱۸۰ مترمربع و عرصه ۶۸۰ مترمربع بوده و با معماری متداول منطقه شمیران و با سقف شیروانی ساخته شده است. ایوان آن دارای هشت ستون مدور و چهار اتاق تودرتو است و یک اتاق جداگانه، که اتاق شخصی نیما یوشیج بوده است و در حیاط آن چند درخت کهنسال وجود دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09