لوگو امرداد
در پی زمین‌لرزه‌ی روز یکشنبه

هنوز آماری از آسیب‌های واردشده به سازه‌های تاریخی هرمزگان در دست نیست

hormozganدر پی رخ‌دادن زمین لرزه‌ی هرمزگان هنوز  آماری از آسیب‌های وارد شده به یادمان‌های تاریخیدر دست نیست و کارشناسان میراث فرهنگی برای برآورد خسارات احتمالی  و میزان آسیب‌های رسیده به سازه‌های تاریخی مانند قلعه فین بندرعباس وارد منطقه‌های زلزله‌زده‌ی این استان شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از اعزام کارشناسان میراث‌فرهنگی به مناطق گوناگون استان برای برآورد خسارت‌های احتمالی به بناهای تاریخی و تاسیسات گردشگری خبر داد.

سهراب بناوند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث‌آریا درباره‌ی زمین‌لرزه‌ی یکشنبه 23 آبان‌ماه 1400 خورشیدی، در این استان گفت: یگان حفاظت بی‌درنگ در حالت آماده‌باش قرار گرفته است.

او افزود: هنوز از میزان خسارت وارده به سازه‌های تاریخی آماری در دست نیست و کارشناسان مربوط برای برآورد خسارات احتمالی به مناطق گوناگون استان اعزام شده‌اند.

پسین (:عصر) یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه 1400 خورشیدی، در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در شمال بندرعباس و در نزدیک شهر فین رخ داد. همچنین حدود یک دقیقه بعد و در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه زلزله دیگری با بزرگای ۶.۳ در این منطقه به ثبت رسید.

قلعه فین با دیرینگی۷۰۰ ساله در صد کیلومتری شمال بندرعباس جای دارد که در سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۲۷۰ به ثبت آثار ملی رسیده است. این دژ در زمین‌لرزه سال ۱۳۸۶ خورشیدی، اندکی خسارت دید و در سال ۱۳۹۵ بخش‌هایی از آن مانند جداره‌ها و دیوار سنگی مرمت شده است.

برپایه‌ی واپسین اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، از این ۶۱ پس‌لرزه، ۹ پس‌لرزه با بزرگای میان ۴ تا ۵، ۳۰ پس‌لرزه با بزرگای میان ۳ تا ۴ و ۲۲ پس‌لرزه با بزرگای کمتر از ۳ در مقیاس امواج درونی زمین در استان هرمزگان رخ داده است.

سازه‌های تاریخی کرمان از زمین‌لرزه‌ی هرمزگان در امان ماندند

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به رخ دادن سه زمین‌لرزه‌ی پی‌درپی ۶.۴، ۶.۳ و ۴ ریشتری استان هرمزگان گفت: «این زمین‌لرزه‌ها در استان کرمان به ویژه شهرستان‌های جنوبی و غربی این استان نیز احساس شده که خوشبختانه به آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی خسارتی وارد نکرده است.»

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، فریدون فعالی دوشنبه۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در این‌باره گفت: زمین‌لرزه‌‌های اخیر استان هرمزگان در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، قلعه‌گنج، کهنوج، فاریاب و منوجان و همچنین سیرجان و بافت که دارای بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی متعددی هستند بیشتر از سایر نقاط استان کرمان احساس شده که براساس گزارش‌های دریافتی از سوی تیم‌های اعزامی، خسارتی به بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی وارد نشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان یادآوری کرد:هم اکنون نیروهای یگان حفاظت این اداره‌کل تا اطلاع ثانوی در حالت آماده باش قرار دارند و در صورت نیاز آمادگی برای اعزام این نیروها به استان هرمزگان وجود دارد.

زمین‌لرزه جویم آسیبی به سازه‌های تاریخی لارستان فارس وارد نکرده است

در خبری دیگراز استان فارس، مسوول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لارستان گفت: «زمین‌لرزه آسیبی به سازه های تاریخی این شهرستان نرسانده است.

به‌گفته‌ی روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمدابراهیم کیاندر این‌باره گفت:«برپایه‌ی اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴/۵ ریشتر در ساعت ۲۲ دقیقه بامداد یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ استان فارس را لرزاند، زمین‌لرزه جویم در ژرفای ۷ کیلومتری زمین رخ داد.

او افزود: با رخ‌دادن این زمین‌لرزه بررسی‌ها برای ارزیابی خسارت‌های احتمالی به سازه‌های تاریخی لارستان انجام و روشن شد، این زمین‌لرزه تاکنون آسیبی به سازه‌های تاریخی نرسانده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04