لوگو امرداد
امروز اورمزد نخستین روز گاهشماری زرتشتی؛ 25 آبان‌ماه خورشیدی

چنین روزی آغاز نبرد قادسیه

nahavand war1 2امروز اورمزد روز و آذرماه، یکم آذرماه سال ۳۷۵۹ زرتشتی، سه‌شنبه 25 آبان‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی، ۱6 نوامبر  ۲۰۲۱ میلاد

1385 سال پیش، 16 نوامبر ۶۳۶ میلادی، سال 14 مهی (:هجری قمری)، نبرد قادسیه میان تازیان و ایران آغاز شد و با گذشت چهار روز نبرد به شكست نظامیان ایران انجامید.

نبرد قادسیه میان سپاه خلافت راشدین به فرماندهی سعد بن ابی وقاص و لشکر ساسانی به فرماندهی سپهبد رستم فرخزاد در ناحیه‌ی قادسیه، رخ داد و تازیان پس از چهار روز نبرد سخت و شدید در برابر ارتش ساسانی پیروز شدند.
در این نبرد درفش کاویانی، با غنایم بسیار دیگری به دست تازیان افتاد و برخی از فرماندهان لشکر ساسانی از جمله رستم فرخزاد، بهمن جادویه و بندوان نیز  در راه میهن جان سپردند. ایران تنها سرزمین از متصرفات اولیه تازیان است که زبان مادری خودرا پاس داشت. پس از افتادن ایران به دست تازیان، گروهی از خراسانیان ـ امروزه نامور به تاجیکان ـ بودند که از زبان پارسی و فرهنگ ایرانی پاسداری و نگاهبانی کردند و سیستانیان (افغان‌های جنوب‌غربی امروز) ناسازگار با تازیان مسلحانه بپاخاستند و استقلال و حاکمیت ایران را پاس داشتند.

اورمزد روزاورمزد پناه‌باد
دیرزیوشنی شادباد.

امروز اورمزدست ای یار میگسار

برخیز و تازگی کن و آن جام باده آر

اورمز, هورمزد, هرمزد: مخفف اهورامزدا, خدای یگانه, نام ستاره مشتری, نام فرشته‌ای, نام نخستین روز از هر ماه در گاهشمار زرتشتی است.

اورمزد یکی از نام‌های خدای بزرگ ایرانیان باستان و زرتشتیان, آفریننده‌ی زمین و آسمان و آفریدگان . امشاسپندان و ایزدان نیز آفریده اویَند او عین قدرت و دانش و منبع خیر و راستی و تقدس و تقوی است.

اَهورامَزدا (به اوستایی مزدا اهوره. «مَزدا اَهورَه») نیز با نام‌های: اهورا، اورمَزد، هورمَزد، اورمُزد، هورمُز و هُرمُز نامِ آفریدگارِ نِکویی‌ها و دادار و پروردگارِ همه‌ی هستی در مَزدَیَسنا است.

اهورامزدا آفریننده جهان است. مزدیسنان اهورا مزدا را می‌پرستند. اهورامزدا خالق و داور همه‌ی چیزهای مادی و معنوی و نیز آفریننده‌ی روشنی و تاریکی و برقرار کننده نظم هستی (اشا) است. او با اندیشیدن همه چیز را هستی بخشیده ‌است، پس در واقع او از عدم می‌آفریند و با خود تنهاست. برای اهورا مزدا در هرمزدیشت، در حدود شصت صفتِ نیک آورده شده و تقریباً همه‌ی چیزهای خوب به وی منتسب شده‌است. همچنین او در مزدیسنا دارای شش صفتِ برجسته زیر است:

سپنتا مینو یعنی مقدس‌ترین روان، خشثره‌ویرنه به گویش امروزی شهریور یعنی شهریار و پادشاهی که باید برگزیده شود، سپنته‌آرمیتی است یعنی پارسایی مقدس. هورتات بگویش امروزی خورداد به چم (:معنی) جامعیت و رسایی و امرتات جاودانگی و بی مرگی. او اشه یعنی راستی و درستی و قانون ایزدی و پاکی است. همچنین وهومَنَه است به معنی خوب منش. این صفات در مزدیسنا به نامِ امشاسپندان خوانده می‌شوند و پایه‌های کمال در دین زرتشتی برای رسیدن به روشنایی بی پایان است. از این هفت امشاسپندان است که هفت شهر عشق و هفت آسمان و هفت خوان اسفندیار و هفت خوان رستم و هفت سین و هفت کشور و … اقتباس شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09