لوگو امرداد

دیدار مشاور رییس جمهور با نمایندگان ادیان توحیدی 

مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در دیدار با نمایندگان ایرانیان زرتشتی، کلیمی، مسیحیان آشوری و ارامنه در مجلس، بر ضرورت توجه به حقوق اقلیت‌های دینی در کشور تاکید کرد.

در این دیدار که شنبه 29 آبان‌ماه 1400 خورشیدی در نهاد ریاست جمهوری انجام شد، ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رییس‌جمهور، به کاهش جمعیت ایرانیان پیرو ادیان توحیدی نیز اشاره کرد و آن را شایان توجه جدی دانست. همچنین اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان؛ آرا شاوردیان، نماینده ارامنه تهران و شمال؛ شاری انویه تکیه، نماینده مسیحیان آشوری ـ کلدانی؛ همایون سامه‌یح، نماینده کلیمیان؛ و روبرت بگلریان، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران، هر یک در سخنانی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

ماموستا عبدالسلام کریمی بیان داشت: تمام پیام‌آوران بزرگ آسمانی آمده‌اند تا بشر را به اخلاق و تسلیم امر خدا شدن، دعوت نمایند. بدین جهت، همه ما پیروان ادیان توحیدی باید تسلیم امر خدا باشیم. همانگونه که همه پیامبران ادیان الهی در اصول و رعایت اخلاق متحد و یگانه بودند شایسته است ما پیروان ادیان نیز زیست و تعامل مسالمت‌آمیز داشته‌ باشیم و با یکدیگر بر اساس عدل و انصاف و اخلاق حسنه رفتار نماییم.

ماموستا کریمی به پایین آمدن نرخ جمعیت ایرانیان پیرو ادیان توحیدی اشاره کرد و گفت: کاهش جمعیت ادیان توحیدی در سالیان گذشته قابل تأمل است که باید بدان توجه جدی داشت. رویکرد انقلاب اسلامی عدالت محوری و جهان‌شمولی است بنابراین باید بر اساس عقلانیت و عدالت اجتماعی حرکت کنیم نه احساسات و تعصبات قومی و فرقه‌ای. او با اشاره به اینکه اقلیت‌های دینی در انقلاب‌اسلامی و دوران دفاع مقدس در کنار برادران مسلمان خود حضور داشتند و شهیدان عزیزی را تقدیم جمهوری‌اسلای ایران نمودند، بیان داشت: همانگونه که خون تمام اقوام ایرانی و پیروان ادیان توحیدی در انقلاب و دوران دفاع مقدس از مرزهای این میهن اسلامی دفاع کرد، ما نیز اعتقاد کامل داریم در چارچوب قانون اساسی، همه ایرانیان عزیز از هر قوم، دین و مذهبی می‌بایست در اداره کشور شریک، سهیم و دخیل باشند.

کریمی با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی همه ایرانیان است، افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میثاق همه کسانی است که دل در گرو این میهن سرافراز و تمدن نوین اسلامی دارند. بنابراین باید مشارکت همه ایرانیان براساس قانون اساسی رعایت شود و از طرفی همه اقوام، ادیان و مذاهب نیز باید تابع قانون اساسی کشور باشند.

مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی افزود: مطالبات و خواسته‌های به حق و قانونی همه ایرانیان بر اساس مفاد قانون اساسی و بیانات مکرر رهبر فقید انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری باید پیگیری شود و ما در این مشاورت از طرف ریاست محترم جمهور، موظف هستیم که آن مطالبات قانونی را پیگیری کنیم. او در بخش دیگر از سخنانش گفت: مشکلات و دغدغه‌های ایرانیان عزیز پیرو ادیان توحیدی را با مشورت شما نمایندگان ایرانیان عزیز پیرو ادیان توحیدی، استخراج خواهیم کرد و با همفکری و همدلی فرهیختگان و نخبگان جامعه، راهبرد و راهکار مناسبی برای حل آنان خواهیم یافت.

اسفندیار اختیاری: نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: در کلیات بحث، همه ما نمایندگان پیروان ادیان توحیدی، همراه نظام هستیم. گرچه به لحاظ جمعیتی، جمعیت ما رو به کاهش است و این خود زنگ خطر جدی است اما همین جمعیت موجود نیز تأثیرگذار و نقش آفرین است.

روبرت بگلریان؛ نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران به مشاور رئیس‌جمهور گفت: بنده وقتی متوجه شدم که ریاست محترم جمهور یک شهروند فرهیخته از اقلیت‌های مذهبی را به عنوان مشاور خویش برگزیده، بسیار خرسند شدم. بگلریان افزود: نوع نگاه پیروان ادیان توحیدی به دولت، نیازمند بازآفرینی است. او گفت: این جمله که اقلیت‌های دینی برای ما یک فرصت هستند نیازمند باز تعریف و ایضاح مفهومی است.

همایون سامه‌یح؛ نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، به مشاور رئیس‌جمهور گفت: ما جامعه کلیمیان چند مطالبه اصلی داشتیم که به دو مطالبه مهم و اصلی‌مان، پاسخ مثبت داده شده و امیدواریم مابقی مطالباتمان توسط جنابعالی حل و فصل شود. او گفت: من از جنابعالی می‌خواهم که یکی از مشاوران خود را از میان اقلیت‌های دینی منصوب نمایید. سامه‌یح افزود: پیگیری مسائل و مطالبات اقلیت‌های دینی هم انسجام آفرین است و هم رابطه جامعه ادیان با دولت را تقویت می‌کند. در ضمن این قبیل اقدامات در راستای منافع ملی است و در محافل بین‌المللی و مباحث حقوق بشری نیز به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

آرا شاوردیان؛ نماینه ارامنه تهران و شمال ایران نیز در این جلسه بیان داشت: پرسش اصلی ما این است که این مشاورت چه کمکی به جامعه ارامنه و پیروان ادیان توحیدی خواهد کرد. آیا از مراکز فرهنگی ـ علمی پیروان ادیان توحیدی، حمایت‌های معنوی انجام می‌شود؟ او افزود: اینکه شما از جامعه اقلیت‌ مذهبی هستید و به عنوان مشاور رئیس جمهور انتخاب شدید، بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم در این دوران جدید اقدامات مثبت و تأثیرگذاری انجام گیرد.

شاری انویه تکیه؛ نماینده مسیحیان آشوری ـ کلدانی در این دیدار گفت: انتظار ما از دولت و از این مشاورت اقوام و اقلیت‌ها آن است که از کرامت انسانی و حقوق عمومی پیروان ادیان توحیدی به طور کامل مورد حمایت واقع شوند.

*گزارش برگرفته از خبرگزاری ایرنا

163742058613454500 163742059019094200 163742060764218700 163742059262515800 163742059476239700 163742059694891800 163742059915268300 163742060977823300 163742060131125100 163742060558616500 163742061196366500 163742061400973500 163742062064017600 163742061849815600

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. با درود چرا درباره ماده 888مکرر سخنی به میان نیامده ؟ مگر این مشکل خانمانسوز حل شده ؟

  2. مُشاوِر = رایزَن ، سورَنده ( سور به مینه یِ سُرخی وَ آتَش اَست ، گویا یا دَر کِنارِ آتَش رای می زَدَند یا آتَش یا سور نَمادی بَرایِ رایزَنی گَشته که سِپَستَر سور به اَرَبی دَرآمَده وَ شور شُده هَمان گونه که رُست اَز رُستَن ، رُشد شُده اَست .)
    رَئیسِ جُمهور = سَرکِشوَردار
    اَدیان = دین ها
    توحید = یِکتاپَرَستی ، یِکتاپَرَستِش
    توحیدی = یِکتاپَرَستِشی
    اُمور = کارها ، فَرمانِش ها ، فَرمانه ها ، اَنگامه ها
    اَقوام = ویس ها ، وُلُس ها
    اَقلیَّت ها = کَمینه ها
    مَذهَبی = کیشی ، دین رَوِشی
    اَرامَنه = اَرمَنی ها ، اَرمَنیان
    کَلیمیان = موساایان
    مَسیحیان = مَشی ایان ، ایشیان
    ریاسَتِ جُمهوری = فَرنِشینیِ کِشوَرداری
    جَمعیَّت = گَمبیَت ، گَمبِمان
    اِشاره = نِماره
    تَوَجُّه = دَرنِگَری ، پِی نِگَری
    جِدّی = اِشتی ، اِستی ( هَمریشه با echt = اِشت دَر زَبانِ آلمانی )
    اِصفِهان = سِپاهان
    جُنوب = نیم روز ، اَخاوَر ، سونال ( سون به مینه یِ خورشید دَر اَوِستا )
    بَیان : واژه ای پارسیِ اَرَبی شُده اَز کاواژه یِ بیناندَن وَ سِتاکِ بین : به بینیدَن یا دیدَن آوُردَن
    بَیان کَردَن = بیناندَن
    تَمام : واژه ای پارسی – اَرَبیده : هَمه ، هَمام
    تَسلیم = واگُزاری ، وادِهی ، واگیبی ، واگیپی
    تاکید = پِیگُفت ، پِیگُزاشت ، پِی نَهاد ، پِی کَند
    دَعوت کَردَن = فَراخاندَن
    مَجلِس = نِشَستگاه ، مَهِستان ، نَمایَندِستان
    ضَرورَت = فَرنیازی، ناآزی ، بی آزی ، پادآزی
    حُقوق = راستمَندی ها ، هَغوَندی ها
    اَمر = فَرمان
    بَشَر = واژه ای پارسی – اَرَبیده : بَسار ( بِسیار)
    بِدین جَهَت = به این گَهان / گَهَن، اَز این روی
    اِلهی ( اِلاهی ) = ایزَدی ، یَزدانی ، آلاگی ( آل : واژه یِ پارینه یِ خُدا )
    اُصول = هاتی ها ، بُنپایه ها ، بُندَهِش ها ، بُناک
    اَخلاقی = مَنِشی ، خویِشی( خو – یِشی)
    رَعایَت = فَروگامِش ، فَروگامی ، واگامی
    مُتَّحِد = یِگانه ، هَموَسته ، یِکپار ، یِکوَسته
    ( شایَد وَحَدَ ریشه یِ مُتَّحِد با وَستِ پارسی دَر پِیوَند باشَد !)
    تَعامُل = هَمکُنِشی ، تَراکُنِشی ، کَرد و کُن ، کَرداکَردی ، کُناکُنی ، کَرد وُ کار ، کار وُ کَرد
    مُسالِمَت آمیز = آشتی آمیز ، آشتی جویانه ، سازِشمَندانه ، سازگارانه
    اَساس = پایه ، بُن ، آساک ( اَس ریشه یِ ایری دارَد )
    عَدل = دادگَری ، دَهِشمَندی ، دَهِش ، داداری( مانَندِ دادار = خُداوَند )
    اِنصاف = نیمگَری ( نِصف = نیم ) ، فَرَّهی ، فَرِّهی
    اَخلاقِ حَسَنه = نیک مَنِشی

  3. مُشاوِر = رایزَن ، رایَنده ، سورَنده ، راستار
    رَئیسِ جُمهور = سَرکِشوَردار
    ریاسَتِ جُمهوری = سَرکِشوَرداری
    اَدیانِ توحیدی = دین هایِ یِکتاپَرَستی
    مَذهَب = دین رَوِش ، کیش
    مَذهَبی = دین رَوِشی ، کیشی
    اُمور = کارها ، فِتادها ، اُفته ها ، موده ها ، فَرموده ها
    قومی = ویسی ، گَمبی
    اَقَلیَّت = کَم تَرینه
    اَکثَریَّت = بیش تَرینه
    اَرامَنه = اَرمَنیان
    مَسیحیان = مَشی گیان ، ایشاگیان
    کَلیمیان = موشا گیان ، واژا گیان ( کَلیم اَز کَلَمه)
    ضَرورَت = فَرنیازی ، آنیازی ، پادآزی ، ناآزی
    تَوَجُّه = دَرنِگَری ، پِی نِگَری
    تاکید = پِی گویی ، پِی گُزاری
    حُقوق = هَغمَندی ها ، هَغ پارها ، هَغ پَرد ها
    ( پار ، پَرد = سَهم ، بَخش ، بَرخ )

  4. با سپاس از این گزارش. بسیار خوب است که چنین نشست هایی بیشتر برگزار شود. درهرصورت یکی از وظایف اصلی افراد این نشست همین سامان دادن به مسائلی است که در اینجا مطرح کرده اند. ایا امکان دارد که تاریخ بعدی چنین نشستی اعلام شود؟ از سوی دیگر بسیار خوب است که اقای مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی برنامه ها، تعریف ها و پیشنهادهای خود را در مورد موضوع هایی که مطرح کرده اند، منتشر کنند. احتمالا ایشان وقتی که این مسوولیت را پذیرفته اند این برنامه ها، تعریف ها و پیشنهادهای خود را در این رابطه به دولت ارائه داده اند. از سوی دیگر بسیار خوب است که هر کدام از نمایندگان نیز از سوی جامعه خود برنامه ها و تعریف ها و پیشنهادهای خود را منتشر کنند. از جمله نماینده زرتشتیان در مجلس می توانند با ایجاد گفتگو و درخواست از جامعه نوشته ایی را که شامل این بخش ها باشد منتشر کنند تا مشخص باشد که برنامه، درخواست و راه حل ها و رسیدن به آنها چگونه است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30