لوگو امرداد

تازه‌های نشر هموطنان پیرو ادیان توحیدی معرفی شد

تازه‌های نشر هموطنان پیرو ادیان توحیدی در بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

این نشست از سوی دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه یکم آذرماه در سالن عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست علی علیپور از دست‌اندرکاران اداره اقلیت‌های دینی اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فریدونی، مدیرکل مجامع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آرتویت زهرابیان، مدیر انتشارات نائیری، آرش آبایی از انجمن کلیمیان تهران، بهنام مبارکه، مدیر نشر هیرمبا و دیناز دهنادی، مدیر انتشارات برسم حضور داشتند و درباره تازه‌های نشر خود سخن گفتند.

دیناز دهنادی، مدیر انتشارات برسم، به معرفی تازه‌‌های نشر خود پرداخت و گفت: سال گذشته 10 عنوان کتاب در حوزه‌های گوناگون چاپ کرده‌ایم. کتاب «بندهش» به کوشش و پژوهش سعید عریان یکی از کتاب‌هایی است که منتشر کرده‌ایم. این پژوهش حاصل بيش از هفت سال کوشش و تلاش نگارنده روی تهمتن متون پهلوی يعنی «بندهش» و يا بنا برگفته متن، «زندآگاهی» است.
«مینوی خرد» (پژوهش بر پایه متن پازند) کتاب دیگری است که مریم حاتمی زیر نظر سعید عریان نوشته است. مینوی خرد یا احکام و آرای روح عقل، اندرزنامه‌ای به زبان پهلوی است که افزون بر پندهای نیک و اندرزهای دینی، دانستنی‌هایی درباره‌ آفرینش، رویدادهای اسطوره‌ای، جغرافیای اساتیری اوستا، مسایل اخلاقی، فقهی، عرفان، کیهان‌شناسی (آسمان، زمین، آب، ستارگان، کوه‌ها و دریاها) را دربردارد.
کتاب «نگرشی بر دین زرتشتی» تالیف بهنام مرادیان کتابی فراگیر و عمومی برای آشنایی مقدماتی و کلی با دین زرتشتی است، این کتاب به گونه‌ای گذرا به زمینه‌های اصلی شناخت دین زرتشتی مانند تاریخ، جهان بینی، اخلاق، سنت‌ها، جشن‌ها و متون مقدس می‌پردازد.
کتاب «ارامنه‌ی ایران و صنعت نفت» نوشته فرشید خدادادیان پژوهش، مستندنگاری و تاریخ شفاهی پیرامون هم‌زیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان در شرکت شهرهای نفتی ایران است. این کتاب با یک مقاله‌ تحلیلی در مورد پیشینه‌ باستانی حضور و ارتباط ارامنه با ایران‌باستان با عنوان «ارامنه در ایرانشهر» آغاز و طی آن، همراه با اشاره به ارتباط تاریخی و باستانی سرزمین ارمنستان و ایران باستان، آثار برخی مورخان ارمنی مورد بازخوانی کوتاه قرار گرفته است.
کتاب «تاریخ‌نامه یوحنا» (سکوپای نیکیو) با برگردان محمود فاضلی بیرجندی است. یوحنا نیکیو، تاریخ‌نگار قطبی و اسقف شهر نیکیو (پشاتی) در دهانه رود نیل و راینیتار نیایشگاه‌های گیپتوس‌بوم زبرین در سال ۶۹۶ ترسایی بود. او این تاریخ‌نامه را نوشته است و اندر آن از آفرینش آدم و افسانه‌های قبطیان اندر باره‌ی آفرینش سخن گفته و پس، سخن از رویدادهای روزگاران آورده تا به چیرگی مسلمانان بر گیپتوس‌بوم رسیده است.
کتاب «تاریخ و فرهنگ باستان آذرآبادگان؛ در پاسخ به پان‌ترکیسم انیران» نوشته عزت‌الله فولادوند درودی است. این کتاب مجموعه‌ بسیار کوچکی است از نوشته‌ها، یافته‌ها و آموزه‌های مستند تاریخ‌پژوهان و ایران‌شناسان ایرانی و فرنگی، پیرامون تاریخ، فرهنگ، قومیت به‌ویژه زبان مردم آذربایجان، برای آن گروه از هم‌میهنان آذریِ‌مان که شاید به هر دلیل و علتی، شناخت چندانی از ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی و ملی زادگاه باستانی نیکان خود -آذربایجان- نداشته باشند.
کتاب «مساله گاهشماری و بهترین روش کبیسه‌گیری در گاهشماری ایرانی» نوشته موسی اکرمی است. در این کتاب با نگاهی به تاریخ گاهشماری ایرانی و محاسبات بزرگان تقویم‌پژوهی، توجه به واپسین دستاوردهای اخترشناسی درباره طول سال خورشیدی و بهره‌گیری از محاسبات رایانه‌ای بهترین روش کبیسه‌گیری عرضه می‌شود.
کتاب «مومیایی هرمز اردشیر» بادرون‌مایه‌‌ داستانی تاریخی-عاشقانه به قلم علی‌یار زارعی نوشته شده است. این کتاب داستان شهری است پنهان شده در زیر شهری دیگر. شهری فراموش شده در زیر شهر اهواز کنونی. داستانی عاشقانه در زمان ساسانیان پیوند خورده به داستانی دیگر در زمان ما. داستان عشق یک مومیایی. داستانی تخیلی اما آمیخته به حقیقت و در هم تنیده با فلسفه عشق.
کتاب «ماتیکان ۱» که به کوشش هفته‌نامه امرداد منتشر شده و قرار است که مجلدهای بعدی آن نیز به چاپ برسد، نوشتارهای برگزیده‌‌ای از سال‌های گذشته‌ امرداد همراه با نوشتارهای تازه‌ای از استادان نامدار کشور در زمینه‌ی تاریخ، فرهنگ، اسطوره، شاهنامه و دیگر زمینه‌های ایران‌شناسی را دربردارد.

سپس بهنام مبارکه، مدیر نشر هیرمبا، نیز به معرفی تازه‌های نشر خود پرداخت و گفت: در این انتشارات کتاب‌ها را در 4 گنجینه نامگذاری کرده‌ام.
کتاب «خاطرات اردشیر خاضع» به قلم اردشیرِ خدارحمِ مرزبان بنشاهی و به کوشش بوذرجمهر پرخیده منتشر شده است. خاضع در سال‌۱۳۱۰‌ خورشیدی کتابفروشی و انتشارات خاضع را در شهر بمبئی بنیاد نهاد‌. او در شناساندن فرهنگ و ادب ایران به مردم هند کوشش بسیار کرد. چاپ جدید این کتاب در اصل همان متن چاپ بمبئی است با کمی تغییر ناخواسته و ویرایش.
کتاب «هفت مقدس» نوشته سلمان خنجری به تقدس اعداد در میان ایرانیان می‌پردازد که سابقه‌ دیرینه دارد. این کتاب به موارد تقدس عدد هفت در سلسله‌های تاریخی ایران باستان،  کاربرد هفت در تاریخ روایی(پیشدادیان و کیانیان)، کاربرد و تقدس عدد هفت در دین زرتشتی و سرانجام به موارد هفت در باور مردم می‌پردازد.
کتاب «یزِشن» چگونگی اجرای آیین‌های دینی زرتشتیان نوشته مهربان آفرین است. این کتاب دارای آموزه‌هایی از آداب‌ورسوم دینی و آیین‌های زرتشتی و چگونگی اجرای این مراسم دینی است.
کتاب «اوستای پارسی» برگزیده‌هایی از نیایشهای خرده‌اوستا (نگاشت یکم) نوشته دکتر کتایون مزداپور است. این کتاب نخستین خرده اوستای چاپی با رسم‌الخط اوستایی ایرانی و چاپواژ (=فونت) اوستایی برگرفته از دستخط فریدون مرزبان است.
کتاب «مهریشت» متن‌اوستایی، آوانویسی، برگردان به فارسی، یادداشت‌ها و واژه‌نامه تالیف میترا رضایی است. سروده‌ مهریشت از یشت‌های مهم و کهن است که دیرینگی آن به پیش از زرتشت می‌رسد. در این پژوهش پیش از برگردان متن به فارسی دیدگاه‌های مترجمان گوناگون متون اوستایی ارائه شده است.
کتاب «سؤالات دینی زرتشتی برای کنکور» و کتاب «سؤالات کنکور دینی مشترک اقلیت‌های مذهبی (زرتشتی، مسیحی، کلیمی) تالیف مینو آبیاری است. کتاب «سؤالات کنکور دینی مشترک اقلیت‌های مذهبی نوشته‌های مرتبط با هر سه کتاب تعلیمات ادیان الهی اخلاق ۱، ۲ و ۳ را در بردارد که منابع اصلی برای بخش مشترک دینی اقلیت‌های دینی در کنکور سراسری هستند.
کتاب‌های «خرسندی، شادی ابزار کامیابی و ثروتمندی» نوشته فرهاد اردشیری مبارکه، کتاب «اشتیاق» سروده‌ رستم خسرویان «رخسار»، کتاب «انوشا»(رمان) نوشته نگین خادمی کلانتری و غول گُلِ خَتمی (داستان برای کودکان گروه سنی «ج») آثار دیگری است که از سوی انتشارات هیرمبا منتشر شده است.
آرش آبایی از انجمن کلیمیان تهران نیز به دو کتاب تازه‌ای که درباره دین کلیمیان منتشر شده اشاره کرد و گفت: «زن در یهودیت» تالیف کتاب زن در یهودیت؛ زن را در شریعت و آئین یهودیت از نظرهای مختلف از جمله عبادات، پوشش، ازدواج و تشکیل خانواده، نقش‌های دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و… مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده رهیافت‌های خود از دایره‌المعارف جودائیکا و نیز کتاب زن در متون مقدس؛ زن در آئین یهودی اثر رضا علیجانی و همچنین مصاحبه در موضوع زن و خانواده در یهودیت با مرجع دینی یهودیت ایران؛ حاخام حمامی لاله‌زار پرداخته است.
وی افزود: «درسنامه زبان عبری» پژوهش ربحی کمال با ترجمه جواد اصغری و معصومه ملکی منتشر شده است. در این کتاب زبان‌های سامی و زبان عبری و ادبیات آن دستور زبان عبری قصه‌ها و لطیفه‌ها عبری جدید (مکالمه‌ها و تمرین‌ها) گزیده‌هایی از روزنامه‌های عبری گلچینی از ادبیات جدید عبری است که بخشی از آن از متون عهد عتیق گردآوری شده است.
سپس آرتویت زهرابیان، مدیر انتشارات نائیری، به تازه‌های انتشارات خود اشاره کرد و گفت: سال گذشته 8 عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم که دو عنوان آن هنوز از چاپخانه به دست ما نرسیده است. یکی از کتاب‌ها داستان «مرد اسکلتی» نوشته مهدی رضایی است که آنی هوسپیان آن را به زبان ارمنی ترجمه کرده است. همچنین 4 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده‌ایم که استقبال از این کتاب‌ها خوب بوده و برخی از آن‌ها به چاپ دوم رسیده‌اند. کتاب «جنگ شیر و گاو» از داستان‌های کلیله و دمنه، داستان «دیو و دلبر»، داستان «جشن سال نو» و… عناوین این کتاب‌ها را دربرمی‌گیرد.
کتاب «باورها، اساطیر و افسانه‌های ارمنی» نوشته سرکیس هاروتیونیان با ترجمه آندرانیک خچومیان یکی از مهمترین کتاب‌های مربوط به قوم ارمن بوده و برای پژوهشگران حوزه افسانه و اساطیر منبعی ارزشمند است. این اثر برای پردازش میدان ادبی-شفاهی مشابه خود در زبان فارسی هم می‌تواند نقش راهنما داشته و الهام‌بخش باشد. آندرانیک سیمونی مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است.
«مسلمان و ارث غیر مسلمان» اثر هویک به بو کتابی ارزشمند است. این کتاب اثری آکادمیک و تحقیق علمی و دانشگاهی است که به حقوق و مشکلات ادیان توجه کرده است و یکی از کتاب‌های تاثیرگذار در بحث حقوق اقلیت‌ها است و اثبات می‌شود هیچ مشکلی در ایران وجود ندارد و اگر چالش‌هایی در حوزه قانون وجود دارد راهکار آن نیز وجود دارد.
علیپور به نمایندگی از نشر فروهر تازه‌های کتاب این انتشارات را معرفی کرد و گفت: این انتشارات کتاب «دو نمایشنامه اساطیری» (زمان زایش زروان) و (چشمه‌ها چه زمان بیرون می‌آیند) تالیف سیمین‌دخت گودرزی و کتاب «پارس نگین پارسایی» گذری بر چارتاقی نیایشگاه‌های فارس تالیف مهرداد قدردان را در سال گذشته منتشر کرده است.
کتاب گات‌ها سروده زرتشت سپیتمان با قلم هوشمند سخنگو گاهانی که با قابلیت خواندن سه زبان و خط (دین دبیره، فارسی و انگلیسی) همراه است. همچنین کتاب «پیک مزدیسنا» نیز از مهمترین متون سنتی زرتشتیان است که سال گذشته منتشر شده است.
کتاب یسنا، ویسپرد، یشت رپیتون با آداب دینی، بازنویسی کتابِ زند یشت و وسفرد و یشت رفتون مع آداب نیرنگ دینی به اهتمام موبد نامدارِدستور شهریار و موبد رستمِ موبد خسرو مهربان (سال 1262 یزدگردی) منتشر شده است این کتاب علاوه بر متون اوستایی یسنا، ویسپرد و یشت رپیتون، مجموعه‌ای از نیرنگ‌های (=آداب و رسوم) یزشن‌خوانی به زبان فارسی را در بردارد.
کتاب «شمایل شرقی» (شمایل‌نگاری ایزدان ایرانی در هنر کوشانی و سغدی) نوشته نجمه مهدی است. شمایل‌نگاری ایزدان ایرانی نیز کمتر مورد توجه بوده است. این در حالی است که با توجه به کمبود منابع نوشتاری در مورد باورهای دینی در ایران باستان، این آثار اهمیتی دوچندان دارند و تنها با کنار هم قرار دادن منابع نوشتاری و تصویری و بررسی همه‌جانبه آن‌ها می‌توان تصویری دقیق‌تر و کامل‌تر از دین ایرانیان باستان به دست آورد.
کتاب «محقق التاریخ؛ تاریخ کریمان و پادشاهی ساسانیان» تالیف ملااسکندر فرزند ملاگشتاسب کرمانی با تصحیح شهاب‌الدین سمنان، گودرز رشتیانی است. سومین پسر ملاگشتاسب، ملااسکندر بود که مسندنشین پدر شد. اسکندر زندگی درویشانه، محقر و مختصری اختیار کرد. اغلب با عرفا و علمای زمان خود بود. او این کتاب خود را در سال 1852 میلادی درباره کرمان نگاشت.
کتاب «مسیحیان در روزگار خسروپرویز» نوشته جمشید قهرمانی است. روزگار حکومت خسروپرویز از مقاطع بسیار مهم در تاریخ ایران دوران ساسانی است. در این دوران حدوداً سی‌وهشت‌ساله رویدادهای بسیار مهمی در داخل و خارج شاهنشاهی ساسانی به وقوع پیوست که بر سرنوشت آن بسیار تأثیر گذاشت؛ یکی از مسائل مهم در روابط خارجی و داخلی خسروپرویز، سیاست وی در رابطه با اقلیت‌های مسیحی و یهودی بود.

04e3aaf2 7739 4567 b96c e600b2cf1fb7 1 4ff01925 be20 4238 a2ce e34668870e06 1 5ea859fd 3133 4663 8b37 2ef73cfb043e 1 9c91555b 23be 4024 8f66 cc8017c50696 1 812e4bea a112 43e4 b30b 3533bdc70ab0 1 3209b38b 71ce 43ce b7b2 f36daac957a6 1 7084f830 3d71 46a1 8cfa e1d15593dea0 1 ada5ccef f9dc 4fc3 a67e bcd392292b8d 1 d262581f cddb 4e34 babe ebed7f6aa9ad 1 fa888913 1c31 4aab 8cc7 0f2e614b50b5 1

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04