لوگو امرداد
گزارش امرداد از وضعیت درختان و قنات آرامگاه زرتشتیان

انجمن پیگیر فضای سبز قصر فیروزه است

آرامگاه قصر فیروزهتابستان 1394 بود که خشکی و بی‌جانی درختان آرامگاه قصر فیروزه گروهی از زرتشتیان را بر آن داشت تا کمپینی برای نجات درختان و احیای قنات آن راه‌اندازی کنند. اکنون پس از سه سال، خشکی و بی‌جانی دوباره بلای جان برخی درختان آرامگاه ویژه‌ی زرتشتیان تهران شده است. موضوعی که امرداد را بر آن داشت تا پیگیر وضعیت فضای سبز و آب‌رسانی قصر فیروزه باشد.

بابک شهریاری، بنیان‌گذار کمپینی بود که سه سال پیش توانست برای رهایی درختان آرامگاه قصر فیروزه از خشکی بیش از 75 میلیون تومان را از دهش زرتشتیان گردآوری کند. وی در گفت‌وگو با امرداد درباره‌ی سرنوشت این کمپین گفت: پس از گردآوری این پول از محل دهش همکیشان تا نزدیک به یک سال و نیم بی هیچ مشکلی آبیاری درختان را انجام دادیم.

وی با گفتن این‌که درگیری‌های زندگی شخصی، او را از پیگیری وضعیت فضای سبز آرامگاه بازداشته است این کار را خویشکاری(:وظیفه‌ی) انجمن زرتشتیان تهران دانست.

البته شهریاری به این نکته اشاره کرد که خشکی برخی از درختان به شوندِ بیماری آن‌ها یا به سر رسیدن عمر درختان است.

وی همچنین یادآور شد که قنات زمین‌های قصر فیروزه نیاز به پیگیری و رسیدگی همیشگی دارد، زیرا قنات، موجودی زنده است و مرتب نیازمند لایروبی و به‌سازی است.

انجمن به قنات رسیدگی می‌کند

فیروزه ماوندادی، دبیر کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران که آرامگاه قصر فیروزه زیر نظر این کمیسیون است درباره‌ی شرایط فضای سبز آرامگاه و وضعیت آبرسانی این مجموعه به امرداد گفت: برخی از درختان خشک شده‌اند که البته این مشکل پیش از نوروز امسال پیش آمده است.

وی همچنین درباره‌ی شرایط قنات قصر فیروزه گفت: گرچه امسال در کل کشور با مشکل کم‌آبی روبه‌رو بوده‌ایم و قنات قصر فیروزه نیز کم‌آب شده است، اما این قنات خشک نشده است.

ماوندادی افزود: از زمان روی کار آمدن گردش جدید انجمن (آبان‌ماه 1394) چندین مصوبه برای لایروبی و رسیدگی به قنات قصر فیروزه داشته‌ایم و تازه‌ترین آن اختصاص 20 میلیون تومان برای لایروبی در تاریخ 22 امردادماه امسال بوده است.

وی مشکل پیش روی انجمن برای لایروبی قنات را واقع شدن بخشی از آن در زمین‌هایی است که به سپاه پاسداران اجاره داده شده است و برای لایروبی آن بخش‌ها باید از این نهاد نظامی مجوز گرفت که کاری زمان‌بر است.

به گفته‌ی ماوندادی هزینه‌های بالای لایروبی قنات و زمان‌بر بودن آن شاید خرید آب برای مجموعه‌ی قصر فیروزه را به گزینه‌ای معقول‌تر در آینده تبدیل کند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06