لوگو امرداد
به مناسبت 26 دی ماه، جشن بهمنگان

درود بر نیک‌اندیشان توانا و پارسا

جشن بهمنگانپدرتان را بنگرید و زیبا بنگرید، او را دریابید و زیبا دریابید، چه می‌بینید؟ بابا آب داد، بابا نان داد، عشق داد، مهر داد، مهربانی داد، ایستادگی را یاد داد.

روز مرد و پدر بر همگان‌، به ویژه مردان و پدران درست‌كار، فرخنده باد.

درود بر همه‌ی مردان و پدران ایران‌زمین، مردان و پدرانی كه با دلیری و پایداری، سختی‌های بسیاری را تحمل كردند، ولی زانو خم نكردند. مردان و پدرانی كه برای آزادی و آزاداندیشی جان خود را دادند تا این سرزمین اهورایی به‌دست نیرانیان نیافتد. درود بر همه‌ی پدرانی كه با آموزش درست، نیك و تمرین خردورزی، فرزندانی نیك، دلیر و زبان‌آور می‌پرورانند. درود بر همه‌ی پدرانی كه از راه دوستی با فرزندانشان، آنان را خُرد نمی‌پندارند و همواره آنان را آینده‌سازان آینده این مرز و بوم می‌دانند.

اندیشه‌ی نیك، بهمن، جشن بهمنگان واژه‌هایی است كه یادآور روز پدر و مرد برای زرتشتیان است. پاسداشت روز پدر و مرد، خویشكاری هركس است.

چرا بهمن روز از ماه بهمن و جشن بهمنگان؟ همیشه این‌گونه بوده است كه؛ پدر و مادر، لازم و ملزوم یكدیگر هستند. در گاتها برابری زن و مرد، بسیار آمده است و با اینكه خردورزی و مهرورزی هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، ولی، خردورزی پدران و مهرورزی مادران بیشتر جلوه‌گر و زبانزد است. بر سر خوان پیوند زناشویی، زرتشتیان قیچی می‌گذارند. قیچی و دو تیغه‌ی آن نماد پدر و مادر هستند و یكی بدون دیگری كامل نیست و نمی‌تواند كاری را انجام دهد، به همین روی نسبت خردورزی و مهرورزی هم رعایت می‌شود.

بیایید با تن‌پوشی سپید و ‌گل‌هایی سپیدرنگ كه نشانه‌ی بهمنگان و پاكی و بیزاری از ناپاكی، پلیدی و كشتار است، از پدران خود سپاسگزاری كنیم. بیایید خردورزی را از پدر مینوی‌امان، اشوزرتشت اسپنتمان بیاموزیم و در كردارمان بكار بندیم.

جشن بهمنگان یا بهمنجه بر اساس تقویم رسمی امروزی برابر با 26 دی است. “بهمن”  یعنی پاسدار حیوانات. در این روز ایرانیان بیش از هر روز دیگر به رعایت حقوق حیوانات و عدم کشتار آنها توجه داشته و به جای گوشت از آش، لبنیات، حبوبات و غذاهای گیاهی تناول می کردند. همه در این جشن جامه‌ی سپید می‌پوشیدند و دسته گل‌های زیبای سپید به هم می‌دادند. با این عمل سمبلیک و استفاده از رنگ سپید که نماد پاکی است بیزاری خود را از ناپاکی وپلیدی و خونریزی وکشتار نشان می‌دادند!

 

جشن بهمنگان آنقدر با اهمیت بود که بزرگانی چون ابوریحان بیرونی در این روز شاگردان خود را مرخص کرده، از تحقیق و تفحص دست کشیده به جشن و پایکوبی می‌پرداخت.

 

شاعران بسیاری در باب این روز سروده‌اند.

فرخى مى‌گوید:

فرخش باد و خداوندش فرخنده كناد ‎/ عید فرخنده و بهمنجه و بهمن ماه

انورى نیز مى‌گوید: بعد ما كز سر عیش همه روز افكندى ‎/ سخن رفتن و نارفتن ما در افواه ‎/

اندر آمد ز در حجره من صبحدمى ‎/ روز بهمنجه یعنى دوم بهمن ماه

ابوریحان بیرونى در آثارالباقیه در مورد جشن بهمنجه چنین مى‌نویسد:

در روایاتی آمده است كه جشن بهمنگان جشن پدران و مردان درست كردار است. پدران و مردانی كه همواره در تخصیص روزها و بزرگداشت‌ها نادیده گرفته شده‌اند. اینك همه تلاش‌ها و راست كرداری‌هایشان را پاس می‏داریم، به پاسِ جشنی كهن و باستانی كه نیاكان ما هیچ گاه مادران و پدران را از یاد نبرده بودند.

 

بهمنگان بر همه ایرانیان و به‌ویژه مردان ایستاده و پدران پرتلاش فرخنده باد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. روز پدر ، بر همه ایرانیان ، خجسته باد . اميد اينکه در آينده همه ایرانیان، درخصوص 26 ديماه خورشيدی ( 2 بهمن ماه زرتشتی ) ، بیشتر بدانند و این روز را به نيکی و درخور همين روز ، پاس بدارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19