لوگو امرداد
کتاب حذف پول (بخش یکم)

حذف پول؛ راهکاری برای برخی بن‌بست‌ها

1حذف پول بزرگمهر پرخیده.jpgاگرچه اولین جایی که تمدن معنویت مطرح می‌شود، در این نگارش و کتاب حاضر نیست و در ژاپن و شاید دیگر کشورها، سالیانی است که بر روی این مسایل کار شده است، و نگارنده* نیز سطوری چند در این باب را در کتاب «حذف پول» به بحث گذاشته است، ولی این بحث نیاز به تبادل افکار با دست‌اندرکاران و دانش‌پژوهان این رشته دارد، که متاسفانه،‌ به‌گفته حافظ شیرازی: ما ز یاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم !
گام اول برداشته شد، کتابی مختصر تدوین و تقدیم شد،‌ بدون بازتابی، ‌انعکاسی و تبادل اندیشه‌ای، تا اینکه بار دیگر بدین منظور تصمیم بر این شد تا با سردبیر محترم نشریه وزین و سایت امرداد، جناب آقای بابک سلامتی گرامی،‌ تبادل نظر شود و لطف ایشان شامل حال شد و تقبل فرمودند که در سایت امرداد بصورت مقالاتی پی‌درپی کتاب حاضر ارایه شده تا شاید بحثی در این مورد را از طرف خوانندگان محترم شاهد و شاید بتوانیم پاسخگو باشیم. جا دارد که سپاسگزاری نگارنده را از لطف و توجه آن سردبیر محترم در اینجا اعلام شود. توضیح دیگر اینکه نگارنده آماده دریافت نقطه نظرات خوانندگان گرامی می‌باشد. و اینک بحثی جدی در مورد حذف پول و کتاب حاضر.

و بازهم گفتاری دیگر در مورد حذف پول،‌ به عبارت دیگر حذف انواع پول‌ها شامل اسکناس و تمام پول‌های مجازی از بخشی از اقتصاد کشورهای جهان، شاید سه دهک پایین که اصلاً دیگر پول را نخواهند دید و کاری هم با آن نخواهد داشت و تمام زندگی‌شان تامین و تضمین می‌شود، و هفت دهک بالا، که دیگر رنگ اسکناس را نخواهند دید، و فقط با حساب‌های بانکی و یا پول‌های مجازی کار خواهند کرد، در پیش رو داریم. در شماره ۴۱۲ دو هفته‌نامه نشریه وزین امرداد، در سال نوزدهم انتشارش، روی دکه‌های روزنامه فروشی، در صفحه اول‌اش، تیتر «حذف پول، آغاز انقلاب چهارم در جهان» را و در صفحات میانی آن مقاله‌ای را با این عنوان مشاهده نمودید. و سپس بعد از چند ماه کتاب حذف پول در کتاب‌فروشی‌ها در دسترس عموم قرار گرفت. در ابتدا چکیده‌‌ای از این موضوع مطرح می‌شود:
به تاریخچه پیدایش پول و روند نفوذ آن در زندگی بشریت و گرفتار شدن اقتصاد در چنگال پول بیاندیشید. آیا همواره این وابستگی اجباری و تحمیلی نبوده است؟ تا زمانی که دادوستد با کالا انجام می‌شده و نیاز به ذخیره‌سازی کالا یا پول نبوده نیازی به این عامل کمکی وجود نداشته است. زمانی که زندگی انسان‌ها در تعادلی مطمین بوده و همگی به یکدیگر از متوقف نشدن در آینده دور یا نزدیک اطمینان داشته‌اند، نیازی به ذخیره‌سازی نبوده است. یک اقتصاد در حال گردش با هر حجمی نیاز به واسطه‌ای بنام پول ندارد، با هر جمعیتی، با هر تکنولوژی و باهر حجمی از دادوستد اقتصادی.
در اینجا از دیدگاه‌های مختلف به این موضوع نگریسته می‌شود که آیا می‌توان پول را حذف کرد؟ و اگر بتوان برای مدتی از اقتصاد ارزش محور که با بانک‌های اطلاعاتی امتیازدهی کنترل می‌شود استفاده نمود، و بعد از این دوران گذار، می‌توان بجز مواردی محدود، آن امتیازها را نیز حذف نموده و پول را که نقطه ضعف زنجیره ارزش در اقتصاد است را رها کرد و فقط در برخی از موارد که با امتیاز، ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد، بقیه اقتصاد را بصورت پایاپای و بدون نگرانی و با وظیفه‌شناسی انسان‌ها در هر کشوری و در نهایت کل جهان پیش برد و به بن‌بست‌های اقتصادی خاتمه داد.
معماری جدید جهان در اقتصاد ارزش محور، بازگشت این قطار عظیم آسیب‌دیده به ریل‌های واقعی‌اش (از اقتصاد پول محور به اقتصاد ارزش محور)، و هزاران اتفاق مثبت دیگر که باید در جهان در اثر این تغییر و تحول بنام انقلاب چهارم، بعد از انقلاب‌های کشاورزی، صنعتی و فناوری اطلاعات بیافتد، و تحلیل‌های نگارنده را که فقط یک شروع است و باید توسط دانشمندان و متخصصین به ده‌ها هزار صفحه برسد، در اینجا شاهد خواهید بود.
هیچ ارزشی در جهان از بین نمی‌رود و با امتیازدهی به اقتصاد ارزش محور منتقل خواهد شد، سهام شرکت‌ها، بازار بورس، کلیه ارزش‌های اقتصادی و تعاریف مربوطه‌اش و بطور کلی هر آنچه بر پایه پول تعریف می‌شده است به صورت ارزشی با امتیاز ارزیابی می‌شود و پول حذف می‌شود. بحث‌های شگفت‌انگیز دیگری نیز در این نگارش از نظر خوانندگان خواهد گذشت. لازم به توضیح است که در اینجا منظور از حذف پول شامل تمام انواع آن از جمله پول‌های مجازی نیز می‌شود. در اینجا بصورت مقدماتی وارد موضوع می‌شویم که سعی شده است به‌صورت ادامه‌دار از نظر خواننده‌گان بگذرد.
بحث کاملاً عمیق فلسفی و یا مذهبی در این زمینه در کار نیست، صرفاً مروری بر شواهد واقعی اطراف‌مان و این‌که، آیا می‌توان آنچه در زندگی‌مان در جریان است و با فرمول‌ها و معیارهایی که تا به‌حال تحلیل می‌کرده‌ایم و به نتایج درست یا غلط و گاهی اوقات به بن‌بست‌های تحلیلی می‌رسیدیم، را با مدل‌های جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم؟ و به واقعیات جدیدی برسیم و یا واقعیات تلخ همین وضعیت موجود است؟ و اینکه مانند سه انقلاب گذشته بشریت، که شامل انقلاب کشاورزی، صنعتی و فناوری اطلاعات است، مدل زندگی خود را تغییر داده و بشریت را وارد مرحله جدیدی از زیست و رفاه و ارزش‌های واقعی خود نموده و از تمام ظرفیت‌های واقعی زندگی بهره برده و به حقیقت‌های ظاهری و موقت بسنده نکنیم؟
خواننده خواهد دید و تائید خواهد کرد، که هیچ موردی غیرواقعی و یا با حذف و اضافه کردن جزییات غیرملموس، در این نگارش ارایه نشده و هر آنچه در زندگی روزمره قابل مشاهده است، صرفاً در مدل ارزشی جدید به تصویر کشیده شده و ابعاد دیگری از واقعیات که در مدل اقتصاد تک بعدی “پول” محور قابل توصیف نیست، با ابعاد بسیار بیشتر، “ارزشی” تبیین گردیده و راهکارهای زیادی برای بن‌بست‌های حاضر و افزایش ظرفیت‌های زندگی بشریت به‌دست می‌آید.
مدل جدید، معماری جدید، ادبیات جدید و فرهنگ جدید اقتصاد ارزش محور، صرفاً در این نگارش آغاز شده است، و اینکه خردمندان، دانشمندان و اقتصاد دانان باید در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهند تا چرخ‌های این هواپیمای غول‌پیکر را به آرامی با باند فرودگاه رفاه بشریت آشنا سازند و بدون کمترین تنشی در جهان شاهد پیاده شدن مدل اقتصاد ارزش محور باشیم. و کشف واقعیات جدید، و اساسی‌ترین ریشه اتفاقات و گردش واقعی کار، یعنی آنچه در زیر برفی از باورهای غلط ما پنهان شده بوده، و پایه‌ریزی مفاهیم، مدل‌ها، سبک‌ها و مکاتب جدید اقتصاد ارزش محور پس از آب شدن برف گمراه کننده موجود که “پول” نام دارد، صورت پذیرد.
ما در حال حاضر اکثر ارزش‌ها را می‌شناسیم، و شاید برخی از آنها از دید ما پنهان شده باشد، و متاسفانه سعی می‌کنیم، موفق یا ناموفق، برخی از آنها را به پول تبدیل کنیم، که خود اینکار “ضد ارزش” است. مثال بارز این اشتباه، بازار بورس است که از جنس پول است و از ارزش‌های مختلفی، درست یا غلط، تاثیر می‌پذیرد، که در سیستم اقتصاد ارزش محور، بازار بورس بسیار دقیق‌تر و بصورت واقعی ارزش‌محور خواهد شد.
این حجم بالای اسکناس تولید و یا رد و بدل نمی‌شود، و یا کلیه پول‌های مجازی و دردسرهایشان دیگر جابه‌جا نمی‌شوند و تا پایان دوران گذار به دنیای بدون پول می‌رسیم، و هنوز برخی انسان‌ها و یا کشورها نتوانسته‌اند خود را هماهنگ کنند، نیاز به اسکناس و گردش مالی پول‌محور خواهند داشت، که پس از درک واقعیات اقتصاد ارزش محور، آن اندک گردش اسکناس و حساب‌های بانکی نیز به تاریخ می‌پیوندد. متاسفانه این‌دو سیستم (اقتصاد پول‌محور و اقتصاد ارزش‌محور) در مدت کوتاهی با هم موازی باید کار کند تا اعتقاد، باور و زیرساخت‌های اقتصادی ارزش محور کاملاً شکل گرفته و برای همه تبدیل به یک عادت شده و کسی دیگر به پول، حتا پول مجازی نیز نیاندیشد.
– بانک‌ها چه خواهند کرد؟ نگهداری از تاریخچه دقیقی از پول و اسکناس‌های مردم که به تاریخ پیوسته است، ترجیحاً با بهره صفر در صد و یا بسیار پایین (شاید نیم درصد).
– هزاران پرسش و پاسخی که حدسی است از پاسخ به آن پرسش‌ها و سعی در تعریف مدل جدید انگیزه‌های غیراقتصادی زندگی در این مدل و یا اقتصاد ارزشی
– رقابت اقتصادی در انتهایش، دیگر اقتصادی نیست و رقابت‌ها “قدرتی” است، “رقابتی” و یا “شهرتی” و برند برتر و این‌ها همه حکایت از باطل بودن انگیزه‌های اقتصادی پول محور دارد.
– سیاست در مدل جدید چه جایگاهی دارد؟ باید اندیشید و تعاریف والایی از آن بدست داد که با ارزش‌های واقعی ارزیابی میشود
– آیا همه انگیزه‌ها مذهبی و دینی می‌شود؟ هر تعریفی بجز ارزش‌های مادی انگیزه آفرین است و سطوح مختلفی از معنویت را می‌توان با انگیزه‌ها ارتباط داد، برحسب باورها و اعتقادات در سطوح مختلف
– آیا مرزها، قومیت‌ها، ملت‌ها و سایر تعاریف اجتماعی و سیاسی تغییر خواهند کرد؟ شاید خیر، صرفاً معیارهای ارزیابی تغییر می‌کند و برخی تعاریف باید بازنویسی شود تا تهی از معیارهای اقتصادی با ارزش پول محور بشود ولی میزان تغییرات زیاد نیست، چون در حال حاضر نیز همه معیارها تا بالاترین سطوح آن، دیگر اقتصاد پول محور نیست.
در آن زمان ، یعنی بعد از حذف پول
– چرا به موقع سر کار می‌روید؟ برای ارایه خدمات بیشتر به مشتریان و کارفرمایان
– چرا در تولید و کیفیت رقابت می‌کنید؟ برای رضایتمندی بیشتر مشتریان و پروردگار در نهایت
– آیا بیکاری در جامعه به صفر درصد می‌رسد؟ شاید
– آیا فقر ۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ الی ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفری در جهان از بین می‌رود؟ شاید
– آیا جنگ‌ها در جهان از بین می‌رود؟ شاید، و به جلسات هماهنگی برای نجات زمین و زندگی انسان‌ها تبدیل می‌شود
– آیا سوالی بدون پاسخ می‌ماند؟ شاید نه
– آیا تعاریف اقتصادی و ارزشی و معنوی در جهان بسادگی بدست می‌آید؟ شاید نه و زمان‌بر است، و مدل‌های جدید کسب‌وکار معنوی، که جای پول را خواهد گرفت، به‌سادگی به‌دست نیاید.
– آیا انگیزه‌ها در جامعه از بین می‌رود؟ خیر، ارزش‌ها تغییر خواهد کرد و انگیزه‌ها تغییر کرده و بسیار قوی‌تر از انگیزه‌های اقتصاد پول محور خواهد شد
– آیا جامعه بی‌طبقه و سوسیالیستی خواهد شد؟ خیر، جامعه به مدل های بسیار قدیمی برمی‌گردد و رقابت‌ها و طبقات ارزشی بوجود می‌‌آید. ولی ارزش‌ها واقعی بوده و اهداف خیلی جدی‌تر و همفکری‌های خیلی بیشتری ایجاد شده و رقابت‌های بی‌ارزش با اتلاف انرژی از بین می‌رود، و فراموش نکنید که تجربه تلخ و مخرب کمونیست و سوسیالیست دیگر از قبرشان خارج نخواهند شد. در مورد امپریالیسم و فلسفه سرمایه‌داری نیز که پایه آن اقتصاد پول محور است نیز تفاوتی وجود نداشته و اصولش تغییر کرده و به اقتصاد ارزش محور تبدیل خواهد شد و این مفاهیم سرمایه‌داری نیز تغییر خواهد کرد. طبقات در جامعه نیز ارزش محور و رقابتی خواهد شد.

ادامه دارد

*عنوان: حذف پول (مورد مطالعه – آغاز انقلاب چهارم در جهان – تمدن معنویت)
*پدیدآور: بزرگمهر پرخیده 09127373467 [email protected]

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. سلام ممنونم از مطلبتون مفید واقع شد.
    به نظر من هم ارزش انسانها بیشتر از ان است که به خاطر تامین نیازهای اولیه ویا رسیدن به ثروت فراوان دنیا یک عمر تلاش کنند چون همه ما دیر یا زود از این ایستگاه دنیا گذر خواهیم کرد
    ارزش انسانها به یادگیری و یاد دادن به هم نوعان خود و رشد و تکامل و رسیدن به ارزشهای والای انسانی میباشد
    تصور میکنم با رشد علوم و فن اوری مخصوصا هوش مصنوعی و رباتیک در اینده ای نچندان دور نیازهای اولیه انسانها تامین و پول به خودی خود جایگاهش را از دست خواهد داد.و تمامی انسانها به دنبال رشد علم بیشتر و تفریحات خواهند پرداخت و همچنین مرزهای سیاسی به تاریخ خواهند پیوست .
    تک تک ما وظیفه داریم برای رسیدن به ان روز تلاش کنیم .به امید ان روز زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06