لوگو امرداد

برنامه‌ی ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران در یونسکو بررسی می‌شود

1 1 1برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران در شانزدهمین نشست کمیته‌ی جهانی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس  ۲۰۲۱ در جایگاه یونسکو در پاریس بررسی می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا، شانزدهمین نشست کمیته بین‌المللی محافظت از میراث فرهنگی ناملموس که در جایگاه سازمان یونسکو در پاریس برگزار می‌شود، از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (برابر با ۲۲ آذر تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. این نشست صدها شرکت‌کننده، از نمایندگان کشورهای عضو، سازمان‌های غیردولتی، نهادهای فرهنگی و دیگر ذینفعان حوزه میراث فرهنگی را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد. پانچی نیلام مگاسوات، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در سریلانکا، ریاست این گردهمایی سالانه را بر دوش خواهد داشت.

در این نشست قرار است ۱۸ گزارش در مورد میراث ناملموس در خطر، ۲۸ گزارش در مورد پیاده‌سازی کنوانسیون ۲۰۰۳، یک گزارش از سوی دولت‌های غیرعضو در مورد وضعیت کنونی عناصر ثبت‌شده در فهرست معرف میراث ناملموس، شش نامزد در فهرست محافظت فوری، ۴۸ نامزد در فهرست معرف، پنج پروپوزال برای ثبت برنامه‌های خوب پاسداری، یک درخواست برای کمک بین‌المللی، ۴۶ درخواست استوارنامه از سوی سمن‌ها، و ۶۶ گزارش فعالیت از سوی سمن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

«برنامه ملی محافظت از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» پروپوزال ایران برای ثبت برنامه‌های خوب پاسداری است که با شماره ارجاع ۱۷۱۶ در این نشست بررسی خواهد شد. ثبت در برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو به این معناست که هم میراث ناملموس موردنظر به جهانیان معرفی خواهد شد و هم پاسداری خوبی از آن صورت خواهد گرفت.

این نخستین‌بار است که ایران در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس پرونده‌ای را به ثبت می‌رساند. پیش از این ۱۶ اثر دیگر از آداب و آیین‌ها، هنرهای نمایشی، مهارت‌ها، دانش و فرهنگ ایرانی در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است که از میان آن‌ها می‌توان به «ردیف موسیقی سنتی ایرانی»، «هنر نمایشی آیین تعزیه»، «آیین پهلوانی و زورخانه‌ای»، «موسیقی بخشی‌های خراسان»، «مهارت فرش‌بافی فارس»، «دانش ساخت لنج»، «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، «هنر نگارگری» و… اشاره کرد.

با توجه به اینکه رفتار سویه‌های جدید ویروس کرونا همچنان ناروشن است، دبیرخانه یونسکو با کمیته بین‌المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در خصوص برگزاری شانزدهمین نشست این کمیته مشورت کرد. در نتیجه، شانزدهمین نشست کمیته که قرار است از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (برابر با ۲۲ آذر تا ۲۷ آذر ۱۴۰۰) تشکیل شود، آنلاین برگزار خواهد شد. البته تغییراتی اندکی در جدول زمانی رویدادهای این نشست اعمال شده است تا با مناطق زمانی گوناگون سازگاری بیشتری پیدا کند و همچنین همه موارد دستور کار نیز حفظ شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04