لوگو امرداد
در امرداد 449 چاپ شده است:

اشو زرتشت، آموزگاری که همیشه زنده است

p05«زَرَه‌توش ترَهه. اَشه‌اُنُو. فَره‌وَشیم. یَزَه‌مَه‌ئیده.» (فروهر پاک زرتشت را می‌ستاییم.)

(خرده‌اوستا–نیاش هاون‌گاه)

در نوشته‌های دینی آمده است که اشوزرتشت در 77 سالگی در روز خور از ماه دی (پنجمین روز از ماه دی گاه‌شمار رسمی کشور)، در هنگام نماز و در نیایشگاه بلخ، به‌دست «براتروش» یا «توربراتور» (سردار تورانی) کشته می‌شود. یکی از برجسته‌ترین آموزه‌های اشو زرتشت، شادی‌کردن و شادبودن است. شادی درونی که اوج دریافت هر انسانی است. از این‌رو، زرتشتیان برای درگذشت پیامبرشان سوگواری نمی‌کنند، چراکه می‌دانند سوگواری و اندوه زندگی انسان را تباه می‌کند. زرتشتیان در این روز به آموزه‌های گران‌مایه‌ی اشو زرتشت بیشتر می‌اندیشند تا بتوانند آن‌ها را در زندگی خود به‌کار بندند و به خوشبختی رسند.

چه چیزی در آن بزرگ‌مرد دیده می‌شود که هنوز اندیشه‌هایش را بر سر زبان‌ها روان می‌کند و در یادها گرامی؟ شناساندن روشِ درست زندگی مردمان، آنچنان که در سخنان ورجاوند او یعنی گاتاها به یادگار مانده همگی نشان از فرهمندی و فرهیختگی اوست. به گونه‌ای که در گاتاها می‌فرماید:

«ای‌ راستی و ای اندیشه‌ی نیک و ای مزدا اهورا من برای شما می‌سرایم با سرودی که پیش از این کس نسروده است. تا توانایی مینوی و پارسایی در ما فزونی گیرد. خواهش ما را بپذیرید و به ما شادمانی و خوشبختی بخشید» (گاتاها*، یسنای 48، بند12).

به‌کار بستن سخنان وی، توانایی مینوی و مادی مردمان را به ارمغان می‌آورد. پارسایی و درست‌کرداری را می‌افزاید، شادی را می‌گستراند و مردمان را خوشبخت می‌کند.

او شیوایی سخن خود را از بخششِ اهورامزدا می‌داند:

«… و تنها اوست که می‌خواهد سرود ستایش مزدا و راستی را به مردمان برساند. پس ما به او شیوایی و دل‌پذیری سخن می‌بخشیم» (گاتاها، یسنای 29، بند8).

با شیوایی سخن، هر انسانی می‌تواند دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود را به بهترین روی آشکار کند و به دوست‌داران پیشکش کند. سخنان، هنگامی به دل می‌نشیند که از دل برآید. سخنان سخنور، هنگامی کارگر است که زبان سخنور، زبان شنوندگان باشد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «اشو زرتشت، آموزگاری که همیشه زنده است» به قلم رستم شهریاری، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) امرداد شماره 449 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  449 از ‌‌دوشنبه، 29 آذرماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 449

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-27