لوگو امرداد
آگهی شماره 6 هیات‌نظارت بر انتخابات

انتخابات گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران الکترونیکی انجام می‌شود

34485107 4341 bدر آگهی شماره 6، هیات‌ نظارت بر انتخابات گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران از برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی در تالارهای خسروی و ایرج خبر داد.

برای نخستین‌بار انتخابات انجمن زرتشتیان تهران به شیوه‌ی الکترونیکی برگزار می‌شود. شیوه‌ی کاربری از سیستم رای‌گیری الکترونیکی از طریق نمایش فیلم آموزشی و بنرهای مستقر در محل را‌گیری به همکیشان آموزش داده می‌شود. هیات نظارت بر انتخابات گردش ۴۵ تلاش کرده است تا افزون بر بالا بردن دقت و سرعت در انتخابات، از شیوه‌های نوین در انجام امور هازمان بهره‌ ببرد.

انتخابات گردش 45 با 45 نامزد انتخاباتی از ساعت 9 بامداد آدینه 24 دی‌ماه 1400 خورشیدی در تالارهای خسروی و ایرج با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

در آگهی شماره ۶ هیات‌ نظارت بر انتخابات گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران چنین آمده است:

به نام اهورامزدا

آگهی شماره ۶ هیات‌ نظارت بر انتخابات گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران

با درود به آگاهی می‌رساند برای نخستین بار، انتخابات گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران به شیوه‌ الکترونیکی با باشندگی همکیشان در تالارهای خسروی و ایرج انجام خواهد شد.
آگاهی‌های بایسته برای چگونگی کار با رایانه‌ها به‌منظور انتخاب نامزدهای مورد نظر، از طریق نمایش فیلم آموزشی و بنرهای مستقر در محل رای‌گیری، به همکیشان ارائه خواهد شد.
هیات نظارت بر انتخابات گردش ۴۵ تلاش کرده است تا افزون بر بالا بردن دقت و سرعت در انتخابات، از شیوه‌های نوین در انجام امور هازمان بهره‌برداری نماید.
همکیشان با به‌همراه داشتن مدارک زیر در روز آدینه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۹ بامداد تا ۵ پسین، می‌توانند نامزدهای خود را انتخاب و رای خویش را به صندوق بیندازند:
۱-کارت شناسایی فارسی انجمن زرتشتیان تهران
۲- کارت ملی یا رسید تعویض کارت.
بدیهی است شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز توسط بهدینان مد نظر قرار گرفته و رعایت می‌شود.

اسامی 45 نامزد انتخابات هیات‌مدیره گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران را در لینک زیر بخوانید:

45 نامزد انتخابات گردش 45

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. از آنجاییکه برگزاری الکترونیک انتخابات می‌تواند مناقشه آمیز باشد (مثلاً نگاه کنید به https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_voting#Concerns و نام کشورهای پیشرفته ای نظیر آلمان و هلند که از آن‌ها به عنوان کشورهایی که ظاهراً هم‌اکنون چندان موافق چنین نوعی از رأی گیری نیستند)، بسیار خوب خواهد بود که مستندات سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری مورد استفاده در دسترس قرار گیرد تا بتوان آن را بررسی کرد و تنها در روز انتخابات با آن مواجه نشد. همچنین راستی آزمایی انطباق داشتن آنچه که توصیف می‌شود با آنچه که در روز رأی گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، لااقل برای هیات رییسه مجمع، موضوع دیگری است. برای مثال اگر فرض کنیم الف- رأی گیری به صورت «مخفی» یکی از اصول مهم در رأی گیری است (مطابق با آنچه یکی از اعضای مطلع انجمن هم در اینجا به صورت ویژگی گمنامی توصیف می کند: https://amordadnews.com/84422 ) و ب- مورد انتخابات الکترونیکی انجمن یزد را در نظر بگیریم ( https://amordadnews.com/10291 ) اگر به عکسها دقت کنیم، می‌بینیم که در هنگام رأی گیری از کد ملی هم پرسش می‌شود و قابل تصور است که در صورت عدم پیاده‌سازی و استفاده صحیح از چنین سیستمی، کسانی که یک کد ملی به آن‌ها رأی می‌دهد، ثبت شود و بعداً برای کسانی با دسترسی کافی، قابل بررسی باشد که گرایش هر فردی که رأی داده است چیست و چه کسی به چه کسی رأی داده است که این مخالف اصل «مخفی بودن» ذکر شده در بند قبل است. شاید بهتر باشد برای این دوره، گزینه رأی گیری به صورت «کاغذ و قلم» مطابق دوره های قبل را لااقل به عنوان یک گزینه قابل انتخاب، احیا کرد.

  2. الکترونیکی منظور اینترنتی و راه دور هست
    نه اینکه مردم برن تالار رای الکترونیکی بدهند
    شاید الان یه عده بیان بگن فلان کشور و بهمان دکتر و پروفسور این تعریف رو کردن
    جواب نه عزیز چرا ما که اولین تمدن دین دار تاریخیم دروغ های دیگران را بکار ببندیم!!؟
    این اصطلاح دیجیتال که به کار بردید مثل اینه به مردم تبلیغ کنیم مسافرت با قطار به یزد قطارش هم ۱۰۰۰ اسب قدرت داره بعد ملت کلی ثبتنام کنند و برن و آخر ببینند ۱۰۰۰ اسب مردنی بستن جلوی قطار چندین تنی که بکشنش و به مردم دروغ گفتن.

  3. بخش اول از دو بخش.
    بعد از برگزاری انتخابات و انتشار گزارش و عکسها و دو ویدیو، یکی در آپارات و دیگری در یوتیوب که در آن‌ها، فرد مؤثر در انتخابات الکترونیکی صحبت می کنند، برخی نکات که به نظر من می رسد، به قرار زیر است: 1- شایسته توجه است که در انتخابات الکترونیکی، در مقایسه با انتخابات کاغذی، تعداد اجزایی که باید به آن‌ها اعتماد شود، بیشتر شده است، مثلاً حتی در انتخابات کاغذی شاید استفاده از مداد به جای خودکار به علت پاک شدن دارای احتیاطهایی باشد، یا حتی استفاده از خودکارهایی که در محل رأی گیری وجود دارد به علت آنکه ممکن است توسط افراد دارای نیت بد، رها شده باشد و مثلاً جوهر آن قابل پاک شدن باشد توصیه نمی‌شود و استفاده از خودکار خود شخص رأی دهنده توصیه می شود، در این زمینه می‌توان مثلاً لینک زیر را نگاه کرد: https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/06/23/pencil-or-pen-an-unusual-conspiracy-theory-grips-brexit-vote/ که راجع به یک انتخابات مهم در یک کشور خارجی است 2- فرد مؤثر در برگزاری انتخابات الکترونیک که در ویدیوها به درستی به اهمیت ویژگی گمنامی (که من دوست دارم از آن به مخفی بودن رأی یاد کنم) اشاره می‌کنند و از در هم سازی کد ملی ( https://en.wikipedia.org/wiki/Hash_function ) به عنوان راهکاری که گمنامی را تضمین می‌کند، نام می برند. البته هنوز ظاهراً مستندات سیستم رأی گیری شامل سورس کد برنامه، در دسترس عموم نیست که بتوان جزییات را دقیقتر بررسی کرد که آیا در هم ساز شده کد ملی همراه با آرای کد ملی ذخیره می‌شده است و یا نه، ولی فرض آنکه درهم سازی توانایی حفاظت از کد ملی را دارد، چندان صحیح به نظر نمی رسد؛ به نظر می‌رسد در اینجا دو موضوع با یکدیگر مخلوط شده باشد؛ موضوع اول معکوس ناپذیر بودن تابع درهم ساز است به معنی آنکه با محاسباتی روی نتیجه درهم سازی شده بتوان به کد ملی رسید، موضوع دوم آنکه بتوان یک کد ملی پیدا کرد، که در هم سازی شده آن با درهم سازی ذخیره شده منطبق باشد. موضوع اول همانطور که در ویدیو هم اشاره می شود، برای بسیاری از توابع درهم ساز هم‌اکنون مورد اعتبار است ولی راجع به موضوع دوم، که اتفاقی است ظاهراً سعی شده حفاظت در برابر آن صورت بگیرد (یعنی پیدا کردن کد ملی) به صورت زیر ممکن است؛ حداکثر تعداد کد ملی ها در ایران با اغماض، 10 میلیارد عدد است (10 رقم هر کدام 10 حالت)، علاوه بر آنکه کد ملی افراد شاید در همین دوره و دوره های قبل روی کاغذ هم ثبت می‌شده که این تعداد حالتها را برای فرد با دسترسی کافی به شدت محدود می کند، می‌توان در هم سازی شده تک تک این کد ملی ها را محاسبه کرد و با در هم سازی ذخیره شده مقایسه کرد و وقتی دو درهم سازی شده با هم منطبق شدند، به این نتیجه رسید که کد ملی چه بوده است. شاید به فکر برسد که محاسبه درهم سازی شده 10 میلیارد عدد در زمان معقول ممکن نباشد و بسیار زیاد باشد، ولی جالب است بدانیم که ابزارهایی وجود دارد که برای یک نوع تابع درهم ساز خاص محاسبه تعداد بارها بیشتری از 10 میلیارد بار آن تابع در هم ساز را در یک ثانیه ممکن می‌سازد ( https://shop.bitmain.com/promote/antminer_s9i_asic_bitcoin_miner/specification ). هر چند جزییات تابع درهم ساز مورد استفاده در سیستم رأی گیری معلوم نیست و نیز شاید پیاده‌سازی اجرایی سخت‌افزار برای آن تابع در هم ساز ، نیازمند تلاش باشد، در نهایت پیدا کردن کد ملی متناظر با نتیجه در هم سازی در زمان معقول قابل تصور است

  4. بخش دوم از دو بخش.
    3- موضوع دیگری که در ویدیوها به آن اشاره شده و در عکسها نیز دیده می شود، ثبت اثرانگشت پشت برگ رأی است، این موضوع برگ رأی را به حالت شخصی در می‌آورد و اگر اثر انگشت شخصی که رأی داده است را به دست آوریم و برگه ها و اثرانگشت روی آن را با دقت کافی اسکن کنیم، قابل تصور است که رأی فردی که رأی داده است، آشکار شود. 4- با توجه به موارد بالا که بیشتر به مخفی بودن و نه ویژگیهای دیگر انتخابات الکترونیکی پرداخت، شاید یک دلیل برای مطلوبیت شفاف کردن و پرهیز از عجله و مستند کردن سیستم رأی گیری اکترونیکی مورد استفاده، که تاکنون ظاهراً واقع نشده است، آن است که در رمزنگاری که به شدت با امر انتخابات الکترونیکی پیوند دارد (مثلاً همین تابع در هم ساز مورد ارجاع فرد مؤثر انتخابات الکترونیکی را نگاه کنید)، اصلی به نام کرکهف (https://en.wikipedia.org/wiki/Kerckhoffs%27s_principle ) وجود دارد که می گوید، سیستم طراحی شده باید دارای امنیت باشد حتی وقتی که تمام اجزای آن، به جز کلیدهای آن فاش شده اند، یعنی شفافیت نباید مشکلی ایجاد کند و جزییات مراحل طراحی بسیاری از سیستم‌های رمزنگاری مورد استفاده هم با شفافیت صورت گرفته است 5- در نهایت به نظر می‌رسد که انتخابات جاری به دلیل آنکه شیوه آن، تفویض اختیار از مجمع عمومی به هیات رییسه مجمع و در ادامه با تشخیص ایشان منجر به برگزاری انتخابات الکترونیکی به روش کنونی شده است، مورد تأیید باشد، هر چند مرور دوباره این تجربه برای انتخابات بعدی مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09