لوگو امرداد

رونمایی از تندیس چوبی استوانه‌ی کورش بزرگ و گلیم عشایر

نمایشگاه انفرادی تابلوهای معرق و تندیس چوبی منشور کورش نیلوفر جعفرزاده در قالب 18 آفرینه با نام «گلیم عشایری، منشور بابلی» دیروز 16 شهریور در نگارخانه «تم» گشایش یافت.
نمایشگاه «گلیم عشایری، منشور بابلی» با باشندگی عبدالمجید ارفعی پدر دانشی کتیبه‌خوانی عیلامی و مترجم استوانه‌ی کورش بزرگ، دکتر منصور فلامکی شهرساز و استاد دانشگاه هنر، حجت شکیبا نگارگر تاریخی و عکاس، کمال میرطیبی کارشناس و یکی از داوران هنرهای چوب میراث فرهنگی، سمیه مشایخی استاد دانشگاه الزهرا در بخش منبت مشبک، بابک سلامتی مدیرمسوول دوهفته‌نامه امرداد، فیروزه فرودی سردبیر تارنمای امرداد، حمیرا عبدی کارشناس دیرینکده (موزه) ملی ایران بخش دوره اسلامی و گروهی از دوست‌داران هنر و فرهنگ ایرانی دیروز برپاشد و تا روز پنج‌شنبه 22شهریور ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه دارای دو بخش گلیم عشایری و تندیس چوبی منشورکورش است که هر کدام در بازه زمانی جداگانه آفریده شده‌اند. گلیم‌های عشایری شامل تابلوهای معرق برگرفته از نگاره دست‌بافت‌های دختران روستایی است و جعفرزاده کوشش کرده نگاره‌های از یاد رفته دست‌بافت‌ها را در قالب تابلوهای چوبی زنده کند تا دوباره وارد خانه‌ هر ایرانی شود.
جعفرزاده بر دست‌یابی به این نگاره‌ها چندین سال از کارگاه‌های فرش در شهرهای گوناگون و نمایشگاه‌های فرش عکاسی کرده و با بافندگان و دارندگان کارگاه‌ها درباره نمادهای نگاره‌ها گفت‌وگو کرده‌است که هر کدام داستانی از زندگی دختران بافنده و اندیشه ژرف آنان را بیان می‌کند.
وی کوشیده‌است همان‌گونه که رنگ در دست‌بافته‌ها برجسته‌ است در تابلوها نیز رنگ را به نیکی نشان دهد زیرا رنگ در فرهنگ ایران نقش پایه‌ای دارد و به گفته‌ی استاد حکمت ملاصالحی فرهنگ ایرانی سمفونی رنگ‌ها است.
جعفرزاده تندیس چوبی استوانه‌ی کورش بزرگ را در درازای بیش از یک سال با همیاری استاد ودود بخش حجم تندیس و همه ریزبینی‌هایش و بخش نگارش متن استوانه را با همراهی استاد ارفعی ساخته‌است. در فیلمی که مراحل ساخت تندیس به‌نمایش درآمد دکتر ارفعی کوتاه از پیشینه استوانه اصلی و چگونگی پیدایش آن می‌گوید: «گِل‌نبشته استوانه‌ای کورش بزرگ را هرمزد رسام در ماه مارس 1879 میلادی هم‌زمان با پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار در ویرانه‌های شهر بابل به دست آورد. نسخه‌برداری متن را تئوفیلوس گ. پینچس (Theophilus G. Pinches) نخستین بار در 1882 میلادی و شرادر (Schrader) در 1890 برگردان آن را منتشر کرد.
در آغاز سده بیستم ف. هـ. وایساخ (F. H. Weissbach) حرف‌نویسی و ترجمه آن را در 1911 با دیگر نبشته‌های شاهان هخامنشی به چاپ رسانید. پس از وی کسانی دیگر چون ا. لئو اوپنهام (A. Leo Oppenheim) و آیلرز (Eilers) نیز به ترجمه‌ی این گِل‌نبشته‌ی استوانه‌ای دست یازیدند. سال 1975 میلادی پاول ریچارد ـ برگر، در مقاله‌ای متن این استوانه را با حرف‌نویسی و ترجمه هم‌چنین با پیشنهادهایی برای بازسازی متن اصلی، همراه این قطعه حرف‌نویسی و ترجمه‌ی آن را در مقاله یاد شده منتشر کرده‌است.
تا سال 1970 که هیچ دگرگونی در متن ترجمه پدید نیامده‌بود ریچارد برگر کشف کرد یک لوحه‌ای در موزه دانشگاه ییل (Yale) آمریکا که پیش‌تر گمان می‌رفت کتیبه نبو ـ نایید است، بخشی از گِل‌نبشته استوانه‌ای کورش بزرگ است. برای تایید آن موزه بریتانیا مولاژی از استوانه درست کرد و به امریکا برای بررسی بردند سپس استوانه اصلی را بردند و تکه یافت شده را سال 1973 به بخش پایینی گل‌نبشته چسباندند.
برگردان (:ترجمه) من نیز از روی متن بابلی است و کار اصلی من خواندن بخشی از خط 33 جای پیوستن دو  شکسته شده به یکدیگر بود و از شکل‌هایی که برجای مانده‌بود، توانستم آن‌ها را بازسازی بکنم. در زمانی دیگر سه تکه کوچکی نیز پیدا شد که وابسته به بخش نخست گل‎نبشته و جایی که من برگردان کرده‌بودم و خوانش‌های مرا را تایید می‌کند.»
نمایشگاه «گلیم عشایری و منشور بابلی» تا پنج‌شنبه 22 شهریور ماه در گالری «تم» به آدرس کریم‌خان زند، نجات‌الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک 10 برپاست دوست‌داران می‌توانند هر روز از ساعت 16 تا 20 برای دیدن آفرینه‌ها بروند.
 

1

 2

16

3

30

 ازسمت چپ: استاد برجسته نقاشی و عکاسی حجت شکیبا، نیلوفر جعفر زاده فرد هنرمند آثار

 ازسمت چپ: استاد برجسته نقاشی و عکاسی حجت شکیبا، نیلوفر جعفر زاده فرد هنرمند آثار

استاد برجسته زبان شناس  باستان، عبدامجید ارفعی و در کنار وی همسرش

استاد برجسته زبان شناس  باستان، عبدالمجید ارفعی در کنار همسرش

0

 استادبرجسته معماری فرهنگی و شهرساز، منصورفلامکی در کنار استاد برجسته زبان‌های باستانی، عبدالمجید ارفعی

به خط ایران باستان از شیشه نام، کورش آراسته شده درکتار منشور بابل

به خط ایران باستان از شیشه نام، کورش آراسته شده درکتار منشور بابل

23

کلیپی از ساخت طرح منبت کاری لوح منشور کورش پخش شد

کلیپی از ساخت طرح منبت کاری و نگارش استوانه چوبی منشور کورش پخش شد

9

10

11

33

تکه جدا شده که سالها بعد از کشف منشور بابل پیدا شده و به آن افزوده شده

تکه جدا شده که سالها بعد از کشف منشور بابل پیدا شده و به آن افزوده شده

14

15

17

19

18

32

سپاس‌نامه‌ای نیلوفر جعفرزاده هنرمند آثار از سوی بابک سلامتی سردبیر دوهفته نامه امرداد به استاد عبدالمجید ارفعی پیشکش شد

سپاس‌نامه‌ای نیلوفر جعفرزاده هنرمند آثار از سوی بابک سلامتی سردبیر دوهفته نامه امرداد به استاد عبدالمجید ارفعی پیشکش شد

27

22

 

سطر 36 تا 45 منشور کورش دچار خوردگی است و از قسمتهای دشوار منبت کاری بوده است

سطر 36 تا 45 منشور کورش دچار خوردگی است و از قسمتهای دشوار منبت کاری بوده است

24

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. درود بر شما ،فرتورها به شایستگی لحظات باشکوهی از حضور چهره های ماندگار و دست آفریده های شگفت انگیز را ثبت نموده اند . سپاس از آفرینشی چنین زیبا و نیک .

  2. درود با تشکر از گزارش و عکسهای زیبا .مخصوصا تلفیق انگشتر ایران با لوح کورش

  3. با بهترین درودها همکیش گرامی ،من کوچک با شما مخالفم چون ایران بدون دریای مازندران نه تنها هیچ زیبایی و … ندارد بلکه …(مانند انسان بدون سر است ) . برایت بهترین ها را ارزو دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30