لوگو امرداد

تندیس کورش بزرگ در قلب تاجیکستان قد برافراشت

tandis kouroshتندیس کوروش بزرگ، بنیادگذار و نخستین شاه هخامنشی، آدینه یکم دی‌ماه- 22 دسامبر، در شهر دوشنبه، پایتخت  کشور تاجیکستان، رونمایی شد.

در آیین رونمایی از تندیس کوروش در پایتخت تاجیکستان، رستم امامعلی، شهردار دوشنبه و رییس مجلس ملی پارلمان تاجیکستان و زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ این کشور باشنده بودند.

رستم امامعلی، در آیین رونمایی از تندیس این چهره‌ی نامدار تاریخ،  با سپاس‌گذاری از سازندگان آن، نصب بنای یادبود کوروش بزرگ را نشانه‌ی ارج‌نهادن فراوان به شایستگی‌ها و بزرگداشت چهره‌‌های تاریخی مردم تاجیک خواند.

بسیاری در تاجیکستان این رویداد را «مهم» و گامی دیگر در راه پاسداشت فرهنگ نیاکان خود می‌دانند. کوروش از چهره‌های ماندگار تاریخ است و در سال‌های گذشته توجه به شخصیت و کنش‌‌های او در تاجیکستان افزایش یافته است. تندیس کوروش بزرگ به بلندای سه متر، در «باغ کوروش کبیر» در کنار تیاتر اپرا و باله شهر دوشنبه قد برافراشته است.

این پادشاه نامدار هخامنشی، میان سال‌های ۵۵۹ و ۵۲۹ پیش از میلاد بر گستره‌ی بزرگی از آسیا فرمانروایی می‌کرد، که  تاجیکستان کنونی را هم در بر می‌گرفت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. یک‌پارچه جواهرند تاجیکستانی‌ها. دَم مرام‌شون گرم. خدا نیاکان‌‌شان را ببرد به بهشت و خودشان 120 سال با عزت و شادی زندگی کنن که قدر و قیمت فرهنگ ایران را می‌دانند و یاد کوروش بزرگ را زنده نگه می‌دارند و مجسمه‌ای می‌سازند به این قشنگی… ما که زده‌ایم به بی‌رگی وُ سالی‌ماهی چطور بشود یادمان بیاید کوروشی بوده و دور دورا احترام و ارزشی داشته‌ایم یک‌زمانی برای خودمون و آدم‌حسابی بودیم… حالا از میراث‌ و گذشته‌مون دیزی وطنی‌ یادمون مونده فقط. اون هم با این قیمت‌ها قسمت کی می‌شه دیزی؟… خدا از بزرگی کم نکنه تاجیکستانی‌ها رو، ما‌ه‌اند بخدا…

    1. ایران پرست و آریایی واقعی همین دولت و ملت تاجیکستانه و منظورم از ایران(در کلمه ایران پرست) نه مرز سیاسی کشورمون بلکه تاریخ فرهنگ دین و آیین اصیل ایرانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13