لوگو امرداد

آیین پرسه و بزرگداشت روانشاد پرویز وخشوری

 مراسم پرسه و بزرگداشت روانشاد پرویز وخشوری در روز پنجشنبه ۲۰ام تیر ماه در سالن آتشکده کرمان برگزار شد.

در این مراسم موبد فرهنگ فلاحتی و موبدیار فریدون هرمزدی اوستاهای بایسته را برای باشندگان خواندند. سپس سیروس نیکبخش فرنشین انجمن زرتشتیان کرمان به جایگاه رفت و از مقام و کارهای این بزرگوار سخن گفت. پس از آن ماندانا طهمورسی به جایگاه رفت و زندگی نامه و کلیه کارهای روانشاد را برای باشندگان به صورت پاورپینت توضیح داد. در ادامه به زندگی نامه و مجموعه کارهایی که روانشاد در طول زندگی خود و در طول ریاست انجمن زرتشتیان کرمان انجام داده آورده شده است.

دکتر پرویز وخشوری بزرگترین فرزند پسر مهربان وخشوری و خورشیدبانو خانی زاده در تاریخِ نهم اردیبهشت سال ۱۳۲۲ در کرمان زاده شد. دوران تحصیلات خود را در دبستان و دبیرستان ایرانشهر کرمان سپری کرد. در نوجوانی و زمانی كه تنها ۱۶ سال داشت پدرش را از دست داد. با وجود سن كم، با غیرت و فداكاری فراوان مشغول به كار شد تا از مادر و خواهر و برادرانش نگهداری كند. دكتر وخشوری گرچه تجربه شیرین داشتن پدر را زیاد نداشت ولی هم برای خواهر و برادرانش پدری نمونه بود و هم برای فرزندانش تا لحظه آخر مظهر عشق، محبت، فداكاری و تلاش بود.

 در سال ١٣٤٢ با تلاش و همّت و علاقه بالا در رشته پزشکی‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ اصفهان پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۹ به کسب درجه دکتری حرفه ای در رشته پزشکی‌ عمومی‌ نائل گردید. سپس به خدمت سربازی در سپاهِ بهداشت در دور افتاده‌ترین مناطق ایران (کنارک زاهدان) اعزام شد. در سال ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیل و کسب درجه تخصص موفق به پذیرش در رشته داخلی‌ و قلب و عروق در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد و در سال ۱۳۵۵ فارغ التحصیل گردید تا در كمك و یاری به همنوعان و هموطنان خود سهمی داشته باشد. دکتر وخشوری علیرغم حوادث و ناملایمات زیادی که در طولِ زندگی‌ متحمل شد هیچ گاه از خدمت به زادگاه، همنوع و به خصوص هم کیشانِ خود کوتاهی‌ ننمود.

 دکتر وخشوری در سالِ ۱۳۵۴ با خانم نوشین نوبخت ازدواج کرد که حاصل آن سه فرزند به نامهای کورش، آرش، کیارش و یک نوه به نام آروین است.

دکتر پرویز وخشوری فعالیت حرفه ای‌ خود را در سال ۱۳۵۶ در کرمان آغاز کرد. وی در بیمارستانهای شهر کرمان با سمت‌های مختلفی از جمله ریاست بیمارستان خداداد مهرابی، ریاست بخش داخلی بیمارستان راضیه فیروز ، کاشانی و ارجمند به خدمت به بیماران می پرداخت. فعالیت‌های وی در چارچوب پزشکی‌ محدود نبود و ایشان سالهای متوالی‌ ریاست انجمن زرتشتیان کرمان و انجمن موقوفات را بر عهده داشت. ایشان همچنین به تأسیس كتابخانه زرتشتیان به نامگانه برادرشان شادروان كورش وخشوری و ایجاد موزه زرتشتیان در آتشكده اقدام نمود.

 دکتر وخشوری در سال ۱۳۷۶ با خانواده راهی‌ تهران شد و در آنجا به ادامه طبابت پرداخت. وی در اسفندِ ۱۳۹۷ برای دیدار با فرزندان، به همراهِ همسر خویش به کشور کانادا رفت و سرانجام در تاریخ هفدهم تیر سال ۱۳۹۸در کمال آرامش درگذشت.

 در اینجا می خواهیم فعالیت های اجتماعی دکتر برای جامعه زرتشتی کرمان را در فاصله سالهای 59 تا 63 بررسی کنیم هرکس که این فعالیتها را می داند معتقده قدرتی عظیم می طلبد انجام این همه کارهای مهم و تاثیرگذار. گردش های امروزه انجمن از سال 1333 شماره گذاری شده اند هرچند قبل از این سال بیست دوره انجمن زرتشتیان کرمان فعالیت داشته است.

 تا قبل از گردش 12 کارها به صورت سنتی انجام می گرفت و انجمنها به صورت سلیقه ای اداره می شدند مهمترین مسئله اینکه شفافیت کافی وجود نداشت و گزارشی نیز ارائه نمی شد دکتر وخشوری منتقد این امر بود و به پیشنهاد مردم وارد انجمن می شود

 گردش 12 انجمن زرتشتیان کرمان با ریاست ایشان در سال 1359 آغاز به کار می کند این زمان اوایل انقلاب هست که اوضاع کشور هنوز پایدار نیست و ادارات و نهادها مرکزیت ندارند جنگ تحمیلی نیز آغاز می شود.

 در این شرایط سخت دکتر وخشوری کار را آغاز می کند وابتدا بر روی داشته ها تمرکز می کند تا این زمان مدارکِ املاک و موقوفات انجمن در کارتن و در زیرزمین مدرسه ایرانشهر نگهداری می شدند وی با کار شبانه روزی این مدارک را مطالعه و تفکیک می کند و بدین ترتیب بایگانی به شیوه مدرن آنروز را برای انجمن پایه گذاری می کند

 دفاتر ثبت خریداری می شوند و از املاک ولوازم انجمن به صورت کامل لیست برداری انجام می گیرد و سرانجام اولین گزارش مکتوب املاک و موقوفات انجمن را ارائه می دهد.

 کار وی اصلا ساده نیست چون متاسفانه مغرضانی از داخل جامعه یا برای حفظ برخی منافع خود ویا از سر نا آگاهی با او مخالفت کرده و بازار شایعه های کثیف را داغ می کنند. دکتر در مجمع پیشنهاد ایجاد گروه بازرسی را می دهد و مردم پنج نفر را جهت بازرسی موقوفات انتخاب می کنند. با تلاش فراوان دکتر گام بزرگ احیا و ساماندهی موقوفات شکل می گیرد در سال 1362 نخستین گهنبار موقوفه براساس موقوفه کابلی خوانده می شود.

 مدارس زرتشتی با قوانین جدید پس از انقلاب به آموزش و پرورش واگذار شده اند با تلاشهای دکتر قرارداد اجاره برای مدارس بین انجمن و آموزش و پرورش تنظیم می گردد. برای صدور کارت شناسایی زرتشتی برای همکیشان کرمانی برنامه ریزی می نماید و نخستین کارت شناسایی زرتشتی برای روانشاد موبد کیخسرو موبد شاهی در بهمن 59 صادر می شود

 در سال 1360 زلزله مهیب کرمان آسیب جدی به تمامی اماکن و زیارتگاههای زرتشتی وارد می کند آتشکده آتشکده دولتخانه آرامگاه سروشیان زیارتگاهها همه اسیب می بینند و دکتر باهمتی بلند و بی هراس از مشکلات و بی تفاوت به شایعات مغرضان تمامی این اماکن را بازسازی می کند. ین خواست اهورامزدا برای جامعه زرتشتی کرمان است که در بحبوحه این مشکلات مردی با توان و قدرت دکتر وخشوری سکاندار جامعه است و با همت وی جامعه محافظت می شود

 در سال 1361از مناطق جنگزده بازدید نموده و کمکهای مردمی زرتشتیان کرمان برای جبهه ها و مناطق جنگزده را جمع آوری کرده وآنها را با 6 وانت ارتشی ارسال می کند. قدرت روحی و توانایی فکری عظیم این مرد به گونه ای است که در تمام زمینه ها برای جامعه همکیش برنامه ریزی کرده و پیشرفت ایجاد می کند. در سال 1361 کتابخانه های مختلف زرتشتیان از جمله مهشید مزدایی ایرانشهر بانو زریاب و کوروش وخشوری برادر روانشاد دکتر را متمرکز کرده و کتابخانه مرکزی انجمن را راه اندازی می نماید

 با کمک روانشاد مهران غیبی اشیا ی قدیمی اماکن زرتشتی را جمع آوری کرده و اولین موزه زرتشتیان کرمان را راه اندازی می نماید. تمامی جشنهای زرتشتی برگزار می شوند و از اساتید برجسته دانشگاه برای سخنرانی ها دعوت به عمل می آید. از اساتید و کارگردانان صدا و سیما برای آموزش همکیشان علاقه مند دعوت به عمل آورده و تئاتری حرفه ای به نام ستاره زرین برای جشن زایش اشوزرتشت اجرا می شود که تماشاگرانی از دیگر شهرها نیز دارد و بدلیل استقبال در هفتم فروردین نیز این تئاتر تکرار می شود.

 اولین فراخوان عمومی برای خانه دار کردن همکیشان کرمانی از طریق تفکیک و واگذاری زمینهای موقوفه را انجام میدهد. از استاد جنیدی برای آموزش خط پهلوی و دین دبیره وشاهنامه خوانی دعوت به عمل می آورد. بی گمان توانایی روانشاد بزرگوار دکتر وخشوری بی مانند بوده است و به حق باید گفت:

 صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

 تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

 

1

2

3

4

5

6

7

8

8

9

10

12

سخنرانی سیروس نیکبخش

13

سخنرانی ماندانا طهمورسی زاده

14

مراسم اوستا خوانی توسط موبد فرهنگ فلاحتی و موبدیار فریدون هرمزدی

 

فرتور از آریا برزن غیبی است.

0256

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. خدارا شکر که همواره در لحظات بحرانی سیوشانسهایی چون دکتر وخشوری برای جامعه داشته ایم

  2. جهان هستی سرای گذر است و آنان که راه راستی و درستی برگزینند و برای خدمت به بشریت و جهان هستی بکوشند پس از مرگ نامشان به نیکی یاد خواهد گردید . دکتر پرویز وخشوری خدماتش به جامعه زرتشتی همیشه به یادگار خواهد ماند. روانش شاد و سپنتامینو جایگاهش باد. بازماندگان آن روانشاد بویژه همسر ش نوشین نوبخت و فرزندان برومندش کوروش , آرش و کیارش و خانواده های وابسته و خواهر و برادرانش دیر زیوند و تا زیوند به شادی و تندرستی زیوند. روانش شاد باشد. نسرین و منوچهر گژگینی

  3. روحشان شاد و به آوازه نیکی از ایشان همیشه یاد میشد

  4. روانش شاد و بهشت برین جایگاهش باد. راهش سبز و پر رهرو باد. مرد بزرگی بود که به جامعه زرتشتیان کرمان خدمت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06