لوگو امرداد

جشن تیرگان در شیراز همزمان با گهنبار چهره میدیوشهم‌گاه

شیرازی‌ها روز تیر ایزد و تیرماه برابر با دوشنبه دهم تیرماه ۱۳۹۸ خورشیدی از ساعت ۱۹ همزمان با آیین گهنبار چهره میدیوشهم‌گاه با گردهم‌آیی در تالار روانشاد یزدانی تیرگان را جشن گرفتند.
باشندگان پیش از ورود به تالار با همکاری ساناز گشتاسبی و کتایون نمیرانیان بند رنگارنگ تیروباد را بر مچ دست می‌بستند، آیین با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی آغاز شد و در ادامه هوشنگ اسفندیاریان، سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز، به روال همه‌ی گهنبارها به گزارش گاه تا گاه عملکرد انجمن زرتشتیان شیراز پرداخت. وی در گزارش خود به بهسازی آرامگاه، برگزاری سدره پوشی همگانی در تاریخ ۲۸ تیرماه با باشندگی ۸ تن، اعلام نتیجه انتخابات دوره دوازدهم کمیسیون ورزش، در پیش بودن انتخابات انجمن زرتشتیان شیراز، مرمت دیوارهای آدریان با سرپرستی مهتاب گشتاسبی دانشجوی رشته مرمت آثار تاریخی و مواردی دیگر اشاره کرد.
با پایان یافتن گزارش، افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز طی سخنانی از باشندگان خواست در برگزاری آیین‌ها، برنامه‌ها و همچنین نامزد شدن در انتخابات انجمن به صورتی خودجوش همراه با احساس مسوولیت، باشندگی پرشوری داشته باشند . سهرابی در بخشی از سخنانش گفت :«۲۶ سال است فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز هستم و خسته هم نیستم و در توان خود می‌بینم همچنان افتخار خدمت داشته باشم ولی هر مجموعه‌ای نیاز به تغییر در دیدگاه، ورود فکرها و ایده‌های نو دارد و انجمن نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ افتخار می‌کنم هم اکنون بیش از نیمی از انجمن زرتشتیان شیراز را جوانان تشکیل می‌دهند و این جای بسی شادمانی دارد، انجمن متعلق به همه‌ی شماست پس در مشارکت و کاندید شدن تردید نداشته باشید».
پس از آن ناهید فلفلی فرنشین کمیسیون دینی به همراه اوشتا نیکزاد و راتا پوردهی دو خردسال سنتی‌پوش آیین چک و دوله را به صورتی نمادین اجرا کردند. امسال با ابتکار کمیسیون دینی دوبیتی‌هایی در کیسه‌های لرک قرار داده بودند و هر کس به نیتی کیسه لرکی برمی‌داشت و شعر در پیوند به خود را می‌خواند. در این آیین نمادین سه قطعه از داخل کوزه خارج شد و افلاتون سهرابی، خسرو قدس و پروانه طلوعی شعرهایی که به نیت کشور(وطن)، دین بهی، خانواده‌های بهدینان بود را خواندند. در پایان از باشندگان با آش رشته و سیروگ پذیرایی شد.
برگزاری جشن تیرگان وابسته به قهرمان ملی ایرانیان آرش است. در آن زمان میان ایرانیان و تورانیان، سال‌ها جنگ و ستیز بود. در نبرد میان افراسیاب تورانی و منوچهر شاه ایران، سپاه ایران شکست سختی می‌خورد. این رخداد در روز یکم تیر پدید می‌آید، در این نبرد، سپاه ایران در مازندران به تنگنا می‌افتد و سرانجام دو سوی نبرد به سازش درآمده و پیمان بستند که از مازندران تیری به سوی خاور(:شرق) پرتاپ کنند و هرجا تیر فرو آمد همان جایگاه، مرز دو کشور باشد. سپس آرش که در میان ایرانیان نام‌دارترین کماندار بود، فراخوانده شد. آرش می‌داند که پهنای کشور ایران به نیروی زور و بازو و پَرش تیر او بسته است و باید توان خود را در چَله کمانش بگذارد. او خود را آماده کرد و برهنه شد و بدن خود را به شاه و سپاهیان نشان داد و گفت، ببینید من تندرستم و کَژی در وجودم نیست. اما می‌دانم چون تیر از کمان رها کنم همه‌ی نیرویم با تیر از بدن بیرون خواهد آمد. آن‌گاه آرش تیرو کمان را برداشت و بر بلندای کوه دماوند برآمد و به نیروی خداداد تیر را رها کرد و خود بی‌جان بر زمین افتاد. پروردگار بزرگ به ایزد باد فرمان داد تا تیر را نگهبان باشد و از آسیب نگه دارد. تیر از بامداد تا نیمروز در آسمان می‌رفت و از کوه و دشت می‌گذشت تا در کنار رود آمودریا (جیحون) بر تنه‌ی درخت گردویی که بزرگ‌تر از آن در گیتی نبود، نشست و آن‌جا مرز ایران و توران شد و هرسال به یاد آن جشن گرفتند که همین جشن تیرگان است.
در حاشیه :
هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز در بخشی از گزارش گاه تا گاه این انجمن به نشست خداحافظی مجتبی میردهقان مسوول کمیته اقلیت‌های دینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و معارفه‌ی داریوش مهرابی ابنوی به عنوان جانشین نامبرده در تاریخ ۹ تیرماه در محل انجمن اشاره کرد. مجتبی میردهقان در آن جلسه به ۲۵ سال همراهی و همکاری دوستانه و خاطره‌انگیز با هموطنان ادیان توحیدی ساکن استان فارس منجمله زرتشتیان اشاره کرد و افلاطون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز و شماری از هموندان نیز طی سخنانی از زحمات، پشتکار و همکاری همه جانبه‌ی ایشان به نیکی یاد کردند و در پایان نشست نیز با پیشکش یادبودی از سوی انجمن از وی سپاسگزاری شد.

 

1

بستن دستبند تیر و باد بر دست باشندگان از سوی ساناز گشتاسبی  

2

3

4

بستن نخ تیر و باد بر دست باشندگان توسط ساناز گشتاسبی  

5

6

اوستاخوانی توسط موبدیار رستم خسرویانی  

7

8

با ابتکار کمیسیون دینی شعرها در داخل کیسه لرک قرار گرفته بود  

9

10

11

13

هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن  

14

سخنرانی افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز  

15

پخش لرک بین باشندگان در مراسم  

16

اجرای نمادین مراسم چک و دوله توسط ناهید فلفلی با همراهی دوشیزگان  

17

خسرو قدس نایب فرنشین انجمن  

18

افلاتون سهرابی فرنشین انجمن  

19

پروانه طلوعی نفر سمت راست شعری را به نیت خانواده ها خواند  

20

نشست خداحافظی و معارفه‌ی مسوول‌های کمیته اقلیت‌های دینی اداره ارشاد 

21

مجتبی میردهقان از 25 سال همکاری و همدلی گفت  

22

داریوش مهرابی ابنوی مسئول جدید کمیته اقلیت‌های دینی ارشاد  

23

پیشکش یادبود به مجتبی میردهقان 

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. سپاس از اينکه فلسفه جشن تيرگان راذبه اين زيبايی و شيوايی شرح داديد. امکانش هست از نخ تيروباد هم بفرماييد.

  2. نخ تیر و باد از جنس ابریشم نازک و در هفت رنگ به نشان هفت رنگ رنگین کمان پس از باران بافته شده بود، بر دستان گره می خورد تا پس از 10 روز یعنی در روز باد ایزد به نشان پایان غم و خشکسالی به دست باد سپرده شود.

  3. درود بر شیرازی ها که برخلاف چند سال اخیر ایرانی ها که خوش استقبال و بد بدرقه هستند. برای مسئول کمیته اقلیت های ارشاد خوش بدرقه بوده اند . این نشان می دهد هر دو قدر سال ها همزیستی سازنده و تعامل را می دانند.

  4. گاهی طولانی شدن مراسم چک و دوله از حوصله حاضرين خارج ميشد ، ابتکار جالبی بوده است اينطوری شعرها هم نوشته شده است و افراد فراموش نميکنند و ميتوانند با خود ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04