لوگو امرداد

بررسی پرفشاری خون در نشست ماهانه سازمان زنان زرتشتی

 سخنرانی متخصص قلب‌وعروق در نخستین دوشنبه‌ی تیرماه به کوشش سازمان زنان زرتشتی تهران برگزار شد.

 دکتر پریسا مولائی ، متخصص قلب‌وعروق در زمینه‌ی فشارخون و روش پیشگیری از آن سخنرانی کرد. وی با اشاره به این که ابتلا به پرفشاری خون از سن ۳۰ سالگیِ زندگی آغاز می‌شود و با افزایش سن شانس ابتلا به فشار خون افزایش می‌یابد، گفت: ۶۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به فشار خون هستند و در ۹۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال پرفشاری خون دیده می‌شود.

 وی  در ادامه افزود: پرفشاری خون به دو دسته‌ی اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. شروع این بیماری زیر ۳۰ سال نیاز به بررسی عوامل ثانویه مانند درگیری پارانشیم کلیه، پرکاری غدد فوق کلیوی، کوآرکتاسیون آئورت (تنگی مادرزادی دیواره‌ی شریان قلب)،‌ دارد. پرفشاری خون بالای ۳۵ سال ایدیوپاتیک یا اولیه است و معمولا دلیل خاصی برای دچار شدن وجود ندارد.

دکتر مولایی، بی‌علامتی را شایع‌ترین نشانه‌ی پرفشاری خون بیان کرد و گفت: در پرفشاری خون با میزان بالا نشانه‌های سرگیجه، تاری دید و سردرد دیده می‌شود. بررسی و اندازه گیری فشارخون از راهکارهای کنترل و درمانی فشارخون است.

دکتر پریسا مولایی به عوارض فشار خون بالا مانند بیماری‌های قلبی، سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، نارسایی کلیه، رتینوپاتی (اختلال دید) و آسیبِ بینایی اشاره کرد و در ادامه برای پیشگیری از بیماری راهکارهای دگرگونی در روش زندگی و کاهش مصرف نمک، غذاهای نمک‌سود و فست فودها، داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه، افزایش تحرک،20 دقیقه پیاده‌روی و ترک سیگار را پیشنهاد داد.

پس از پایان سخنرانی، انجمن خیریه درمانی زرتشتیان با همکاری سازمان زنان زرتشتی تهران همگام با طرح کشوری سنجش فشار خون، با برپایی پایگاه پایش در تالار خسروی، فشار خون شماری از همکیشان را اندازه‌گیری و در سیستم آمایش و پایش کشوری ثبت کرد.

سخنرانی سازمان زنان زرتشتی، با هماهنگی کارگروه طرح حساس، دوشنبه سوم تیرماه 1398 خورشیدی از ساعت 10 بامداد با باشندگی شماری از زتشتیان درتالار جشنگاه خسروی برگزار شد.

4

5

6

7

8

9

10

1

2

3

فرتور رسیده است.

0256

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19