لوگو امرداد
در امرداد 412 چاپ شده است

راست‌گوترین تاریخ‌نگار یونانی کیست؟!

p06412«اگرچه برابر با سنت تاریخ‌نگاری یونانی پرآوازه‌ترین تاریخ‌نگار یونانی یعنی هرودوت هالیکارناسوسی را نخستین تاریخ‌نگار شناخته‌شده‌ی یونانی می‌دانند، اما این پیش‌گامی او هیچ‌گاه انگیزه‌ای بر راست‌گویی و امانت‌داری او در برابر رویدادهی تاریخی نبوده است. 

درهمین‌روند یکی از ویژگی‏های هرودوت و نوشتارهایش دیدگاه‏های سنجش‌گر و انگاره‏ی هم‌میهنان و همتباران یونانی او دربرابر نوشته‌هایش که در بستره‏ی زمانی به او نزدیک‌تر بوده‌اند، اما به‌جای آنکه همچو اندیشمندان بیزانس و اسکندریه از او جانب‌داری کنند هرودوت را از «تاریخ‌نویسی» به‌دور می‌دانند!

یکی از این تاریخ‌نگاران «توسیدید» (توکودی ‏‏دس)1 (460 ق.م. – 395 ق.م.) است. از خانواده‏های برتر و سرشناس جامعه‏ی یونانی و دارای کان‏های زر در «تراس» (تراکیا)2  بود.  در سال 424 پیش از مسیح (36 یا 40 سالگی) در «هالی مونت»3  برای تسخیر تراس به فرماندهی ناوگان دریایی رسید. او در 396 ق.م. کشته شد یا درگذشت.

توسیدید که زاده‏ی دوره‏ی درخشندگی (پریکلس)، دانش‌آموخته‏ی آتن و پرورده‏ی نگرش‏های شکاکان یونان است،  در نوشتارهای خود نگاه چندانی به ایران و خاور ندارد، و تاریخ نیمه‌تمام او با نام «تاریخ جنگ پلوپونس»4  در بنیاد روایت نبردهای درونی یونانیان (اسپارت و آتن) است. اما برابر با نگاه ما «یک تاریخنگار راستین» در یونان باستان به شمار می‌رود.

او تاریخ خود را از فرجام جنگ‏های ایران و یونان می‌آغازد، درست از جایی که هرودوت تاریخ خود را پایان داد و درباره‏ی تاریخ نبردهای پیش از تاریخ خود (پلوپونس) یعنی رویدادهای تواریخ هرودوت و بی‌ارزش بودن آن‌ها چنین می‌نگارد:….»
آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتاری با عنوان «راست‌گوترین تاریخ‌نگار یونانی کیست؟!» است که به قلم فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ نوشته شده و در امرداد 412 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی امرداد شماره‌ی 412

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10