لوگو امرداد

دویست‌اُمین شماره چهره‌نما منتشر شد

چهرهشماره‌ی 200 فصل‌نامه‌ی چهره‌نما، نشریه‌‌‌ی مرکز زرتشتیان کالیفرنیا، با عنوان «نوروزتان پیروز» بهار 1401 به چاپ رسید.

نشریه‌ی مرکز زرتشتیان کالیفرنیا، چهلمین سال انتشار را پشت سر می‌گذارد. چهره‌نما نشریه‌ای است دینی، اجنماعی، تاریخی، ادبی و فرهنگی که به هیچ دسته و گروه سیاسی بستگی ندارد.
نوشتارهای نخستین شماره‌ی این نشریه در سال 1401 خورشیدی، در آستانه‌ی نوروز و فرارسیدن بهار 3760 زرتشتی به شرح زیر است:

  • فرازهای برجسته‌ی بینش اشوزرتشت آغازگر شماره‌ی 200 نشریه‌ی چهره‌نما است.
  • شادباش نوروزی گروه مدیران مرکز زرتشتیان کالیفرنیا را به مناسبت فرارسیدن بهار دلنشین و خجسته نوروز باستانی، جشن کهن ایرانی، در رویه‌ی دوم چهره‌نما می‌خوانید.
  • جمشید جمشیدی در سخن نخست نوشته است: «همان‌گونه که در درون هر دانه، یک گل نهفته است، درون هر یک از ما نیرویی برای دست‌یابی به یک زندگی سرشار از شور و شادی و سودرسان بودن قرار دارد. سال یک‌هزاروچهارصد با همه داشته‌ها و نداشته‌هایش به پایان رسید و با آمدن بهار و نوروز سال جدید هم آغاز گردید. بیاییم در این سال جدید از تمام وجودمان قدردان و سپاسگزار آنچه در زندگی داریم، باشیم و از آنها بهره ببریم. از لحظه‌به‌لحظه این گذر زمان این شانس را به هر روز از زندگی خود بدهیم که آن روز زیباترین روز زندگی ما است. بیاییم مانند نوروز نو شویم و بداندیشی را از خودمان دور کنیم و تغییرهای خوبی را در رفتارمان بدهیم. …»

در ادامه بخش‌های زیر را می‌خوانید:

– چکامه‌ای بهاری از جهان‌ملک خاتون، رویه‌ی 3 دویست‌اُمین شماره‌ی نشریه را آراسته است.

_ رَپیتوَن و ارتباط آن با جشن نوروز و سده عنوان نوشته‌ای است به قلم دکتر فرزانه گشتاسب، که در رویه‌ی 4 این شماره از نشریه‌ی چهره‌نما می‌خوانید.

_ مقایسه‌ی نگرش جوانان زرتشتی ساکن تهران و کالیفرنیا نسبت به دین و جامعه زرتشتی، گزارشی آماری تحلیلی از مرزبان ایزد است. بخش پایانی این گزارش در رویه‌ی 6 چهره‌نما آمده است. در این بخش گروه کانونی کالیفرنیا و گروه کانونی تهران به پرسش‌ها پاسخ داده‌اند و مرزبان ایزد با تحلیل، نتیجه‌گیری و ارایه‌ی پیشنهاد، گزارش را به پایان رسانده است.

_ مروری بر زندگی روانشاد پریمرز فیروزگر جوانشیر گذری است بر زندگی نخستین بانوی شهردار ایران، نخستین شهردار ساقی کلایه و کلارآباد، نخستین بانویی که در ایران قضاوت کرد. خبرنگار چهره‌نما برای شناخت بیشتر از آن روانشاد گفت‌و‌گویی را با دخترشان، ساغر جوانشیر انجام داده است.

_ نوشته‌ی موبد پدرام سروش‌پور با عنوان «نقش برنامه‌ریزی استراتژی در بقای جامعه زرتشتی»، جستاری است که خواننده را با ویژگی‌های برتر یک تفکر استراتژیک آشنا می‌کند و نکاتی را که باید در تدوین یک برنامه استراتژی شناسایی و تعریف شود را معرفی کرده است. در پایان نوشته، برای تدوین برنامه‌ی استراتژی به شناخت اندیشه‌ها و راهکارها و چشم‌انداز اشو زرتشت پیامبر در این راه می‌پردازد.

_ استوره‌ها در آیین زرتشتی: سوشیانت‌ها عنوان نوشته‌ای به قلم شاهین نژاد است. این پژوهشگر به معنای سوشیانت، سوشیانت‌ها در گات‌ها، سوشیانت‌ها در اوستای غیرگات‌هایی اشاره کرده است. مبحث استوره‌ها در آیین زرتشتی، جستاری دنباله‌دار است که «سوشیانت‌ها» بخش نخست آن را در شماره‌ی 200 چهره‌نما گشودند.

_ گپ خودمانی را سوسن کیانی درباره‌ی «عاقبت به خیری» نوشته است. در بخشی از نوشته می‌خوانید: «ممکن است ما قادر باشیم بعضی از دردها و رنج‌هایمان را کم کنیم مانند درد حاصل از بیماری که خودمان باعث آن می‌شویم و یا رنج حاصل از جهالت و نادانی ولی نمی‌توانیم آنها را کاملا ً حذف کنیم». سوسن کیانی در پایان گپ خودمانی به «چگونه می‌توان عاقبت به خیر شد»، می‌پردازد. …

_ در بخش نودادها، به کارهای انجام‌شده در مرکز زرتشتیان کالفرنیا اورنج کانتی و به کوشش گروه مدیران اشاره شده است. آگهی، نیازمندی‌ها، اوستاخوانی، نام نیک‌اندیشان دهشمند، پرسه و خبرهایی از سن‌دیگو را نیز در این بخش می‌خوانید.

فصل‌نامه‌ی چهره‌نما در دو بخش فارسی و انگلیسی به چاپ می‌رسد. هر یک از بخش‌ها دربر گیرنده‌‌ی 20 رویه است.

فایل پی دی اف شماره‌ی 200 فصل‌نامه چهره‌نما در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01