لوگو امرداد

نفس‌های سنگ‌نگاره ایلامی «کورنگون» به شماره افتاد

سنگ‌نگاره‌ی ایلامی نامدار به کورنگون، در پیِ گذشت زمان، عوامل طبیعی و محیطی، بی‌تفاوتی برخی از سرپرستان فرهنگی کشور، مرمت و رسیدگی نکردن و محافظت از سوی مدیران و سرپرستان میراث فرهنگی و بدتر از همه، عوامل انسانی و دستبُرد قاچاقچیان اَموال تاریخی – فرهنگی به بهانه‌های پوچ و خیال‌اَنگیز یافتن گنج و کَندوکاوهای گسترده‌ی غیرمجاز آن‌ها، در حال از میان رفتن است و دیگر ارزش شناساندن (:معرفی) ندارد.

یکی از ریشه‌ای‌ترین چالش‌های یادمان‌های تاریخی وفرهنگی در ایران، بی‌گمان کمبود بودجه و نیروی انسانی در وزارتخانه‌ی میراث فرهنگی است که بیشتر یادگارهای گذشتگان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.این دشواری بزرگ، سرانجام و سرنوشت تلخی را برای کهن‌ترین و بی‌مانندترین (منحصربه فردترین)سنگ‌نگاره‌‌ی ایلامی کشور رقم زده است.

سخن درخور نگرش این است که، نمایندگان مردم در خانه‌ی ملت (مجلس)چه می‌کنند؟ و چرا پیگیر افزایش بودجه وزارت میراث فرهنگی نبوده و نیستند. مگر نه اینکه، یادمان‌های تاریخی و ملی از آنِ همه مردم است و شناسنامه و هویت تک تک ایرانیان به شمار می‌آید. پس چرا وضعیت بودجه‌ی وزارت میراث فرهنگی تا این اندازه آشفته است و نمایندگان مردم در خانه‌ی ملت پیگیر این موضوع نیستند. همین چند روز پیش بود که وزیر میراث فرهنگی گفته بود که برای نگهبانی و مرمت هر اثر تاریخی در ایران کمتر از ۳۰ هزار تومان بودجه داریم! و این یعنی فاجعه… چرا دولت فکری اساسی برای بودجه و ساختار میراث فرهنگی کشور نمی‌کند؟ تا به کی باید بیننده‌ی نابودی آثار تاریخی کشور بود. بی گمان آیندگان ما را با بدنامی یاد خواهند کرد.

کارشناسان سنگ‌نگاره‌ی ایلامی نامدار به «کوُرِنگوُن» درشهر نوبنیاد رستمِ مَمَسَنی در سرزمین پارس را کهن‌ترین و ارزشمندترین نگارکَندِ (نقش‌برجسته)ایلامی ایران می‌دانند که از دید پژوهش‌های تاریخی و باستان‌شناختی از جایگاه ویژه‌ای نزد پژوهندگان برخوردار است. با این همه، سنگ نگاره‌ی ایلامی کورِنگون در یک دهه‌ی گذشته با دشواری‌های بسیار فراوانی دست و پنجه نرم کرده است.

نخستین و کهن‌ترین سنگ‌نگاره ایلامی ایران که یک موضوع مذهبی و صحنه‌ای از بارعام خدایان را به نمایش می‌گذارد در جایی به نام کورانگون یا کورانگان تراشیده شده است.

بر روی صحنه، یکی از بزرگ‌ترین خدایان ایلامی و به گمان فراوان خدای اینشوشیناک بر روی تختی از چَنبره مار با کلاه شاخ‌دار ویژه‌ی خدایان با پیراهنی بلند نشسته و با دست چپ،سرِ ماری را که بدن چنبره آن تخت او را تشکیل می‌داد، گرفته است.

5

6

4

9

3

7

2

فرتورها از سیاوش آریا است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09