لوگو امرداد
زیباترین جاده‌های ایران (11)

جاده‌ی سمیرم-یاسوج؛ راه‌سپاری در طبیعتی کوهستانی

yasoojجنوب خاوری ایران از همان آغاز یک گذر به یادماندنی دارد که سرآغاز گردشگری‌ای دل‌خواه در آن بخش از سرزمین ماست. آن گذرگاه دیدنی، جاده‌ای است که سمیرم را به یاسوج می‌رساند و عبور از آن تجربه‌ی لحظه‌ها و ساعت‌هایی دلپذیرِ سفرِ جاده‌ای است. این بار راه‌نورد آن مسیر‌ هستیم.
از سمیرم در جنوب استان اصفهان تا یاسوج در استان کهکیلویه‌وبویراحمد، جاده‌ای 161 کیلومتری کشیده شده است. این جاده از گستره‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا گذر می‌کند و از این‌رو سرشار از زیست‌بومی تماشایی است. تا بدان اندازه تماشایی که گویی راه در یک چشم‌به‌هم زدن پایان می‌پذیرد و زیبایی‌های پیرامون، ره‌آوردی جز شادی و سرشارشدن از طبیعتی جان‌بخش ندارد.
جاده‌ی سمیرم به یاسوج، از نزدیکی کوه دنا و قامتِ برافراشته‌ی آن می‌گذرد. می‌توان از آن چشم‌انداز چکاد برف‌گرفته‌ی دنا را دید. رودهای خروشانی که با گذر از جاده دیده می‌شوند، همگی از آن کوه ستبر سرچشمه گرفته‌اند. این رودها یکی دیگر از تماشایی‌های جاده هستند و به آن ویژگی‌ای یگانه می‌بخشند. افزون‌بر آنکه آبشارهایی نیز در مسیر جاده هستند که هیاهوی ریزش و جاری شدن آن‌ها از صخره‌های صاف و بلند کوه، شنیدنی است. می‌توان ساعتی در کنار آن آبشارها ایستاد و نفسی تازه کرد و گذر از جاده را ادامه داد.
جاده‌ی سمیرم به یاسوج، مانند هر راه کوهستانی دیگری، پُرپیچ‌وخم است. این راه از دل جنگل و کوهستان گذر می‌کند و ناگزیر باید خم‌وپیچ راه را طی کرد. خودِ همین پیچ‌درپیچی، از آن راه مسیری دیدنی‌تر ساخته است؛ هرچند سبب تصادف‌های جاده‌ای بسیاری هم می‌شود و هربار خبرهایی از آن برخوردها و حادثه‌ها به گوش می‌رسد.
در استان اصفهان، شهر سمیرم و پیرامون آن را در زیبایی کم‌مانند می‌دانند. به‌راستی هم همین‌گونه است و سمیرم نگین درخشان آن بخش از ایران ماست. سمیرم با شهر اصفهان 16 کیلومتر فاصله دارد. کوهستانی است و مهرازی شهر و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن از چشم‌ها پنهان نمی‌ماند. به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان سمیرم آکنده از گردشگران است؛ همان‌هایی که در برنامه‌های سفر خود گذر از جاده‌ای را که از سمیرم به یاسوج می‌رود، فراموش نمی‌کنند. سمیرم و راه‌های پیرامون آن مالامال از چشمه‌های پُرآب و رودهای جاری است و زیست‌بوم بسیار دیدنی دارد.
به همان‌سان یاسوج و همه‌ی شهرها و روستاهای کهکلیویه‌وبویراحمد دیدنی است. یاسوج طبیعتی باشکوه و کمتر دست‌خورده دارد و جنگل‌های پُردار و درخت پیرامون آن و جاده‌‌هایی که به این شهر می‌رسند، زبانزد است. از این‌رو و به‌سبب همین زیبایی‌هاست که جاده‌ی سمیرم به یاسوج در شمار زیباترین راه‌های کشور شناخته می‌شود.
جاده‌ی یادشده از کنار روستاهای بسیاری می‌گذرد. یکی از آن‌ها روستای «خفر» است که در درون گستره‌ی حفاظت شده‌ی دنا جای دارد. این روستا همان مقصدی است که کوهنوردان را به سوی قله‌ی دنا می‌بَرد. خفر روستایی گردشگری و در نهایت زیبایی است و در مرز میان دو استان اصفهان و کهکیلویه‌وبویراحمد جای دارد؛ درست در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه دنا. آبشار خفر که از دیدنی‌های آن پهنه است، در پنج کیلومتری روستا جاری است و دوری چندانی از جاده ندارد. آب‌وهوای آنجا نیز فرح‌بخش و معتدل است.
دره‌ی «بی‌بی سیدان» نیز از دیگر جاذبه‌های جاده‌ی سمیرم به یاسوج است. جاده از نزدیکی این دره گذر می‌کند. از ویژگی‌های دره‌ی بی‌بی، چشمه‌های فراوان است. این را هم یادآوری کنیم که بی‌بی سیدان نام روستایی در 30 کیلومتری سمیرم است. آبشاری نیز در آن دره و در تنگه‌ی نازی هست و در تابستان‌ها پذیرای شمار فراوانی از گردشگرانی است که از جاده‌ی یاسوج- سمیرم گذر و در کنار روستای بی‌بی سیدان ساعتی اتراق می‌کنند.
دو گستره‌ «آب‌ملخ» و «تخت سلیمان» از دیگر دیدنی‌های جاده است. آب‌ملخ روستایی با آبشاری به همان نام است. آبشار آب‌ملخ پله‌شکل است. از شگفتی‌های آن چنین است که رودخانه‌ای در همان نزدیکی هنگامی که به آبشار می‌رسد از چشم‌ها پنهان  و پس از مسافتی دوباره نمایان می‌شود. در پشت آبشار آب‌ملخ پرتگاهی حادثه‌خیز و خطرناک هست. تخت سلیمان سمیرم نیز همواره آکنده از گردشگران و مسافران است.
دل‌خواهی‌های جاده‌ سمیرم به یاسوج همان‌هایی نیست که برشمردیم. آنجا زیست‌بوم و طبیعتی دارد که برای گردشگری و سفر بسیار مناسب و دل‌پذیر است. به‌ویژه در فصل بهار این جاده هیاهویی از چشم‌نوازی و تماشاست.

*با بهره‌جویی از: گزارش خبرگزاری «ایمنا» و تارنماهای «کجارو» و «ویکی‌پدیا».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04