لوگو امرداد
درخواست بنیاد فرهنگی آریان‌مهیار از یونسکو برای جهانی شدن ایوان مدائن

طاق کسرا؛ نماد استواری تاریخ را دریابید

taghخبر ریزش بخشی از طاق کسرا که از شاهکارهای مهرازی (:معماری) ایران در روزگار ساسانیان است دوست‌داران تاریخ و فرهنگ ایران را آزرده کرده و واکنش‌های بسیاری از سوی دلبستگان میراث نیاکانی این سرزمین را در پی داشته است.

بنیاد فرهنگی آریان‌مهیار نیز در همین راستا و با آرمان پاسداری از طاق کسرا (ایوان مدائن) بیانیه‌ای منتشر کرده است که متن آن در دنباله آمده است.

«خبر تاسف‌بار ریزش طاق کسرا این یادگار ۱۵۰۰ ساله سلسله‌ی ساسانی امروزه چشم جهان را به تاریخ و فرهنگ جهانی نگران کرده است. به دنبال بی‌مهری دولت و سازمان میراث‌فرهنگی عراق به آثار ملی و جهانی سرانجام فرسایش این اثر تاریخی به ریزش بخشی از طاق انجامید.

این اثر بزرگ معماری و فرهنگی که آثار آن در ادبیات جهان نیز دیده می‌شود و بار نماد ایستادگی و مقاومت در تاریخ را بر دوش خود می‌کشد هنوز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نشده و به همین دلیل از حمایت‌های این سازمان برای مرمت پیگیری و ساخت بهره‌مند نشده است. بی کفایتی عراق در حفاظت از این اثر روشن و مشهود است تا حدی که گردشگران اجازه‌ی بالا رفتن از این طاق را دارند، که این باعث صدمات بسیاری به این سازه‌ی تاریخی می‌شود. حفاظت طبیعی و آب و هوایی از این اثر نیز از موارد مشهود در روند تخریب است. قابل ذکر است که بی پروایی دولت عراق نسبت به آثار ملی و جهانی در تخریب این آثار توسط داعش روشن و آشکار است از این‌رو ما ایرانیان از جامعه‌ی جهانی و سازمان یونسکو درخواست می‌کنیم که به بررسی و رسیدگی به این فاجعه‌ی تاریخی اقدام کند.

به امید روزی که شاهد صلح و آبادانی جهان خویش باشیم.»

یادآور می‌شود بنیاد فرهنگی آریان مهیار نهادی خودجوش است که با پشتیبانی اساتید بزرگ در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی، معارف، هنر و …  در راستای ایجاد و پاسداری از فرهنگ ایرانی فعالیت می‌کند.

درباره‌ی آرمان این بنیاد آمده است که: «امروزه با قرارگیری فرهنگ شرق و غرب در برابر یکدیگر تبادلات فرهنگی‌ای ایجاد شده است که برخی از این دگرکونی‌ها با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما در تضاد است. نگاهداری از فرهنگ اصیل و تمدن ایرانی وظیفه‌ی تک تک ما ایرانیان است. بایسته است این حمایت همه جانبه نه تنها از سوی مردم ایران، بلکه از سوی مردمان کشورهای وارث تمدن ایرانی نیز انجام شود.

بنیاد آریان مهیار در نظر دارد با ایجاد دوستی و صمیمیت میان ملت‌های وارث تمدن ایرانی، فرهنگ هزاران ساله‌ی این سرزمین را به سوی آینده نوین هدایت کند. ما با پشتیبانی از عناصر فرهنگی مانند هنر (موسیقی، نقاشی، صنایع دستی و…)، ادبیات، معارف و … زنده نگهدارنده این پایه‌های نظام ایرانی خواهیم بود.

بنیاد آریان مهیار آماده همکاری با تمامی بنیاد‌های خیریه و فرهنگی در راستای آشتی و دوستی میان همه‌ی اقوام ایرانی است.»

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13