لوگو امرداد
در امرداد 407 چاپ شده است

انسانی بیندیشیم، ملی کار کنیم و زرتشتی بزیویم

p13407بی‌گمان برای ثابت‌ کردن هر سخنی باید در گام نخست تعصب و جزم‌اندیشی را که بزرگ‌ترین دشمن هر پژوهشگری در رسیدن به شناخت راستی‌ها، ارزش‌گذاری‌ها و گزینش نیک‌ترین‌ها در جهان است را به کناری نهاده و بر پایه‌ی زیر رفتار کرد. 
جهان خود را به واپسین دانش‌های گیتوی (:مادی) و مینوی (:معنوی) آراسته کرد. باید درباره‌ی هر پرسمانی در گام نخست که «شناخت» است بر پایه‌ی «علوم عقلی» که از کودکستان تا کارشناسی در دانشگاه‌ها آموخته شده است؛ بکوشیم تا با ژرف‌نگری راست (حقایق و واقعیات) را از دروغ (توهم و خرافات) جدا کنیم.
در گام دوم که «ارزش‌گذاری» است دروغ را از خود دور کنیم و راستی را بر پایه‌ی علوم اخلاقی و آن هم اخلاق انسانی (دانش‌هایی که انسان بودن و اخلاق نیکو را به ما ‌می‌آموزد و دور از اندیشه‌های فرقه‌ساز و انسانیت‌کُش است) نیک را از بد موشکافانه جدا کنیم. در گام سوم، که «گزینش» است، بدی‌ها را به دور ریزیم، نیک‌ترین را در میانه‌ی «خرد دانا و پویا» و «وجدان هشیار و بیدار» (راه راست نیکی‌افزا) برگزینیم و در زندگانی فردی و هازمانی (:اجتماعی) به کار گیریم.
باورهای بهترین دوستان خود را اگر در میانه‌ی «عقل و دین» (آترَسچا، مِننگ‌هَسچا) خردمندانه نیست را نه‌تنها نپذیریم بلکه از خود دور کنیم. حتا اگر دشمنان نیز باورهایی داشتند که دانشی ‌بودن آن برایمان ثابت شد آن‌ها را نه‌تنها بپذیریم بلکه به دیگران نیز بیاموزیم، با اَشَون‌ها یا راستی‌جویان نیکی‌افزای سراسر گیتی از هر دین، آیین و مرا‌می ‌که باشند همازور شویم، در برابر کسانی که سود (منافع گیتوی و مصالح مینوی) خود را بر سود هازمان برتری ‌می‌دهند بایستیم یا دست‌کم آب در آسیاب آن‌ها نریزیم.
آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتار «انسانی بیندیشیم، ملی کار کنیم و زرتشتی بزیویم» به قلم موبد دکتر اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان تهران است که در امرداد 407 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره 407 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14