لوگو امرداد
سخنرانی بهنام مرادیان، پژوهشگر زرتشتی

انسان‌شناسی پس از خداشناسی محوری‌ترین مساله نزد ادیان است

پیامد جهان مجازی و از دست دادن میراث فرهنگیبهنام مرادیان، نویسنده و پژوهشگر زرتشتی در دومین نشست کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان توحیدی که با باشندگی شماری از مسوولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و پژوهشگران برجسته‌ی دینی داخل و خارج از کشور در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی شد، سخنرانی پیرامون آموزه‌های اخلاقی-اجتماعی تربیت دینی  ارایه کرد. چکیده‌ی سخنرانی وی را در دنباله می‌خوانید:
انسان‌شناسی پس از خداشناسی محوری‌ترین مساله نزد ادیان است، زیرا مبنای آفرینش جهان و فرستادن پیامبران برای انسان، هدایت او بوده است. از جمله آموزه‌های اخلاقی-اجتماعی تربیت دینی در دین زرتشت، می‌توان به صلح و دوری از خشونت، دانش‌اندوزی و بهره‌گیری از علم، قدرت اراده و خویشتن داری، مهر و فروتنی و نیک‌اندیشی اشاره کرد که در قانون «اشا» نیز از آن یاد شده است.
شکافی که در دوران معاصر بین نسل‌ها ایجاد شده است و فشردگی تاریخ موجب شده تا نسل‌ها درک متقابلی از یکدیگر نداشته باشند، همچنین زبان مشترک بین نسلی نیز از بین رفته که دلیلی بر فاصله‌ی بین نسل‌ها شده است
این پژوهشگر زرتشتی ادامه داد: در دنیای امروز، مقیاس، مفهوم و استانداردهای ارتباط در جهان تغییر کرده و جهان مجازی دوگانگی سطوح ارتباطی بین افراد را ایجاد کرده است که پیامدهای آن تغییر سبک زندگی و شتابزدگی دوچندان است و نسل ما را به یک نسل سرعتی و شتاب‌زده دگرگون کرده است.
وی ادامه داد: این دگرگونی‌ها باعث پیامدهایی شده و مشکلاتی را پیش‌روی جوامع از جمله گسست خانوادگی-اجتماعی، ناهنجاری‌های اجتماعی، از دست رفتن میراث دینی و … ایجاد کرده است.
بهنام مرادیان به راهکارها و تجربه‌های انجام شده در تربیت دینی اشاره کرد و گفت: کاربردگرایی، نزدیک‌سازی زبانی و بروزرسانی ابزارها و نمایاندن آموزه‌های کهن با بهره‌گیری از این ابزارها، از جمله راه‌هایی است که می‌تواند در امر تربیت تاثیرگذار باشد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25