لوگو امرداد

چگونگی برگزاری مانتره 29 مشخص شد

photo 2022 06 05 18 45 26کانون دانشجویان زرتشتی از برگزاری مجازی و حضوری همایش پایانی مانتره ۲۹ در شهریورماه خبر داد.

پیرو آگاهی‌رسانی کانون دانشجویان زرتشتی، همایش پایانی مانتره 29 در بازه‌ی زمانی ۷ تا ۱۱ شهریورماه 13401 خورشیدی برگزار خواهد شد.

با توجه به وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، همایش پایانی مانتره امسال برای کودکان زیر ۱۳ سال، به شوند آسیب‌پذیربودن آن‌ها در برابر بیماری، به روش مجازی و برای دیگر شرکت‌کنندگان گروه سنی بالای ۱۳ سال به روش انتخابی (مجازی و حضوری) برگزار می‌شود.

چنانچه شیوه‌ی برگزاری مانتره با توجه به ناپایداری شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، تغییر کند، در آگهی‌های آینده به آگاهی رسانده خواهد شد.

همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره، بزرگترین همایش دینی ایرانیان زرتشتی است. برای بیست‌ونهمین سال پیاپی است که همایش مانتره با هماهنگی و برنامه‌ریزی کانون دانشجویان زرتشتی برگزار می‌شود. بیست‌وشش دوره برگزاری در همایشگاه فرهنگی، دینی، ورزشی مارکار تهرانپارس و در شهریورماه برپا شد. دو دوره به شوند پدیداری کووید شاهد برگزاری به گونه مجازی بودیم. همایش مانتره گردهمایی دینی برای زرتشتیان ایران، تا آنچه را که از پیام گات‌ها آموخته‌اند را به گوش همكیشان برسانند. در این همایش شركت‌كنندگان در دو بخش اوستاخوانی و گاتاشناسی با هم به رقابت می‌پردازند. در رده اوستاخوانی رقابت بر سر درست‌خوانی و با آوایی‌خوانی بخش‌هایی از اوستا و گات‌ها است و در رده گاتاشناسی نیز شركت‌كنندگان برداشت خود از گفتار پیامبرمان اشوزرتشت را در قالب نوشتاری می‌نگارند و برای دیگران بازگو می‌كنند. امسال مانتره 29 در راه است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. سلام
    در پی معنی مانتره گشتم، توضیحی در اینترنت آمده بود که کلی گویی بود. البته آنگونه توضیح هم می تواند درست باشد(معنی غیر مستقیم)؛ ولی هر واژه معنی ریشه ای و مشخص خود دارد.1 به عنوان مثال در وصف پیامبر ایرانی، زرتشت دانا، «اَشا» را بکار می برند، و برایش توضیحی نسبتن طولانی می نویسند. آن توضیح در وصف آن بزرگ تاریخ درست است. ولی ربطی به معنی ریشه ای آن واژه ندارد. شا = می تواند، توانا. اَشا = او می تواند. یعنی کاری که از دست او بر می آید، کار هر کسی نیست. شاشتِن(بُندار یا مصدر) صرف بُندار: شام، شای، شا(می تواند – سوم شخص مفرد) و از این دست بسیار است. اگر عزیزی بیشتر روشنگری کند، ممنون می شوم.

    در ضمن شما از نادر ایرانیانید که بدرستی اَمرداد را بکار می برید؛ که به معنی ماهِ زندگی ست. متأسفانه بیشتر هم میهنان ما مرداد را بکار می برند که خلاصه ی امرداد نیست، بلکه ضد آن است. مرداد یعنی مرگ دهنده. مرداد واژه ای ست مثل مردار و مرداب(مرده آب، مانده آب).
    در غرب کشور اوکرایین مردم جنگلی آتش را خاموش نمی کنند. در واقع نوعی آتش جاویدان است که به آن وَترَه گویند. از آنجایی که زبان های ایرانی با زبان های اسلاویان شرق واژه های مشترک فراوان دارد، گفتم شاید مانترَه و وَترَه هم ریشه باشند. این نظر تحقیقی نهایی من نیست. نوشتم تا شاید بکار آید.

    زیر نویس 1 – برای دیدن ریشه و معنی دوسد واژه ی ایرانی می توانید به وبگاهِ «جهان زبان» سر بزنید.
    نشانی وبگاه:
    jahanezaban.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01