لوگو امرداد
این پست تکمیل می‌شود

آمار آتش‌سوزی‌ جنگل‌های ایران در چند سال گذشته

شمار آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران، از اندازه گذشته است و دیگر نمی‌توان خوش‌باورانه آن‌ را در شمار «بلایای طبیعی» برشمرد و از زیر بار مسوولیت پدید آمدن آن شانه خالی کرد. آمارهایی که در سال‌های گذشته و حتا همین ماه‌ها و هفته‌ها از آتش گرفتن گستره‌های پُرشماری از جنگل‌های ایران منتشر شده است خود گویای ژرفای چنین فاجعه‌ای است؛ فاجعه‌ای ملی که زیست‌بوم ما را به ‌روزهای مبادا دچار کرده است. به‌گفته‌ی وحیده بهرامی، کارشناس جنگل‌داری، چهارده هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور تنها در یک دهه‌ی گذشته رخ داده است. 

از آنجا که شوربختانه سال 1402 خورشیدی هم جنگل‌های ایران از شعله‌های سرکش آتش در امان نماندند، گزارشی که در سال 1399 خورشیدی، از آمار آنش‌سوزی‌ها تهیه شده بود تا پایان امردادماه امسال، به‌روز شده است.

آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و گستره‌های طبیعی ایران در سال1402 خورشیدی (به گزارش ایسنا)

– 25 امرداد- آتش‌سوزی در گستره‌های جنگلی ونستان و چایکندی، در مرز میان شهرستان‌های خداآفرین و ورزقان، روز گذشته مهار شده بود، اما بامداد سه‌شنبه به سبب گرمی هوا، بار دیگر آتش‌سوزی روی داد.
– 23 امرداد- بیش از ۲۰۰۰ مترمربع از زمین‌های پارک‌ملی بوجاق کیاشهر، در استان گیلان، دچار آتش‌سوزی شد.
– 17 امرداد-  آتش‌سوزی در پناهگاه حیات‌وحش بیستون، در استان کرمانشاه، پس از نزدیک به دو روز تلاش، خاموش شد. در این آتش‌سوزی ۱۸۰ هکتار از گستره‌ی این منطقه در آتش سوخت، اما آسیب جدی به گونه‌های جانواری وارد نشد و تنها حشرات و شمار اندکی از خزندگان آسیب دیدند.
– 16 امرداد- آتش‌سوزی در سه هکتار از نی‌زارهای چاف‌وچمخاله در استان گیلان. پس از دو ساعت‌ونیم تلاش، آتش خاموش شد.
– 13 امرداد- آتش‌سوزی در جنگل‌های درکش در شهرستان مانه و سملقان، رویین و سالوک در اسفراین، گریوان و آخرداغ در شهرستان بجنورد، در استان خراسان شمالی. آتش‌سوزی در گستره‌ی درکش ادامه آتش‌سوزی‌ها در دو روز گذشته بوده که سبب شده ۱.۵ هکتار از آن در آتش بسوزد.
– 13 امرداد- آتش‌سوزی در پنج نقطه از جنگل‌های مریوان، در استان کرمانشاه، رخ داد که در چهار نقطه خاموش شده است. یکی از آتش‌سوزی‌ها در گستره‌ی «دره‌وران» است که خاموش شد اما به‌سبب وزش باد شدید و گرمای هوا، دوباره شعله‌ور شد.
– 12 امرداد- آتش‌سوزی جنگل‌های ارتفاعات کوه «نارک» شهرستان گچساران، در استان کهگیلویه‌وبویراحمد.
– 8 امرداد- آتش‌سوزی در هفت هکتار از زمین‌های کشاورزی و مراتع روستای کردلر در شهرستان اهر، در استان آذربایجان شرقی. این آتش‌سوزی در اثر شدت گرما، خشکسالی و آسیب‌پذیر بودن بوته‌زارها و علوفه‌های خشک، روی داد.
– 4 امرداد- آتش‌سوزی سبب نابودی درختان ۵۰۰۰ متر از باغات پولگان شهرستان محلات، در استان مرکزی، شد.
– 3 امرداد- از ساعت ۱۰ بامداد،۱۰ هکتار از زمین‌های بوته‌زار میانکاله، در استان مازندران، در آتش سوخت.
– 27 تیر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: امسال ۴۹۰ هکتار از جنگل‌ومرتع استان دچار آتش‌سوزی شدند که بیش‌تر آن‌ها سطحی بودند. او در ادامه افزود: تاکنون ۶۲ فقره آتش‌سوزی در استان گزارش شده است که از مجموع ۴۹۰  هکتار زمین‌های جنگلی و مرتعی دچار آتش‌سوزی‌شده، ۳۴۶ هکتار جنگل و ۱۴۴ هکتار مرتع بوده است.
– 26 تیر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان از خاموش‌کردن کامل آتش‌سوزی در شهرستان چگنی خبر داد. چگنی یکی از گستره‌های بحرانی در بحث آتش‌سوزی به‌شمار می‌رود.
– 19 تیر- آتش‌سوزی در سطح جنگل‌های دست‌کاشت کاج در گستره‌ی هفت‌دغنان از توابع رضوان‌شهر در استان گیلان. آتش‌سوزی عامل انسانی داشت و سبب خسارت‌دیدن پوسته‌ی درختان شد.
– 10 تیر- جانشین فرمانده‌ی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: تا این هنگام از سال، 6 آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان شکل گرفته است. در جریان این آتش‌سوزی‌ها ۱۶ هکتار از سطح زمینی، جنگل‌ها و مراتع استان با سطوح گوناگونی دچار آتش‌سوزی شده است.
– 30 خرداد- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: بیشترین نقاط بحرانی آتش‌سوزی در شهرستان الیگودرز و کمترین در ازنا است. گستردگی این منطقه‌های بحرانی در مجموع  ۶۰۰ هزار هکتار است.
– 24 خرداد- پدیدآمدن آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع راه گچساران- شیراز. این آتش‌سوزی تاکنون در سه مرحله مهار و خاموش و دوباره شعله‌ور شد.
– 20 خرداد- آتش‌سوزی در گستره‌ی حفاظت شده خامی شهرستان باشت، در استان کهگیلویه‌وبویراحمد خاموش شد. در پی این آتش‌سوزی یک هکتار از زمین‌های پهنه‌ی حفاظت‌شده خامین دچار خسارت شد. چند روز پیش نیز یک آتش‌سوزی در پهنه‌ی حفاظت شده خامین خاموش شد که در آن آتش‌سوزی ۲ هکتار از عرصه های طبیعی این منطقه زیان دید.
– 8 خرداد- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: سال گذشته ۱۳۱ آتش‌سوزی در سطح ۳۸۰ هکتار از زمین‌های جنگلی استان گیلان پدید آمد. این آتش‌سوزی‌ها کاهش پنج درصدی در سنجش با سال ۱۴۰۱ داشته است.
– 5 اردیبهشت- مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وجود ۲۲۰ تالاب در کشور، گفت: از سال 1396 تا سال گذشته، ۱۷۳ بار تالاب‌ها دچار آتش‌سوزی شدند که بیشترین آتش‌سوزی با ۳۹ مورد مربوط به تالاب میانکاله بوده است.
– 3 اردیبهشت- آتش‌سوزی تالاب میقان اراک، در استان مرکزی، به کمک ۲۵ تیم آتش‌نشانی خاموش شد. تالاب میقان اراک پسین شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اثر صاعقه، دچار آتش‌سوزی در بخش نیزارهای خشک این گستره شد. به سبب باتلاقی‌بودن راه، خاموش‌کردن آتش با سختی انجام شد. آتش‌سوزی در گستره‌ی میان ۵ تا ۱۰ هکتاری از تالاب برآورد شده است. در سال ۹۶ نیز ۵۰ هکتار از تالاب میقان در ۱۶ ساعت سوخت.

آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و گستره‌های طبیعی ایران در سال 1401

– 15 اسفند- نزدیک به ۱۰ هکتار از تالاب بین المللی انزلی آتش گرفت.
– 3 اسفند- پدیدآمدن 8 آتش‌سوزی در زمین‌های جنگلی چهار شهرستان استان گیلان. مساحت درگیر با آتش 6 هکتار برآورد شده است. شهرستان‌های ماسال، رضوان‌شهر، سیاهکل و تالش درگیر آتش‌سوزی جنگل‌های طبیعی شدند.

در ماه‌های دی و بهمن 1401، وقوع آتش‌سوزی گزارش نشده است.

آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و گستره‌های طبیعی ایران در آذرماه 1400 خورشیدی (به گزارش مهر)

10 آذرماه – گرم شدن چند درجه‌ای دما، در آستانه‌ی زمستان و فصل سرد سال، جرقه‌های آتش را در دل جنگل‌های هیرکانی مازندران شعله‌ور و بخشی از آن را خاکستر کرد.

10 آذرماه- از بامداد چهارشنبه ۶ نقطه از جنگل‌های گلستان دچار آتش‌سوزی شد. این آتش‌سوزی در جنگل روستای برفتان علی آبادکتول رخ داده است.

10 آذرماه- آتش‌ به جان گستره‌ی بمپوچال جنگل ثبت‌جهانی شده‌ی ابر شاهرود افتاد و بخشی از پوشش گیاهی اورس و درختان جنگلی را طعمه‌ی خود کرد. همچنین سه منطقه در مینودشت و دو منطقه در گالیکش هم در همان روز دچار آتش‌سوزی شد.

9 آذرماه – سه هکتار از عرصه های جنگلی بهشهر دچار آتش‌سوزی شد.

9 آذرماه – آتش سوزی در یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع از ییلاقات چره پشت و خال پشت شهرستان ماسال  رخ داد.

یکم آذرماه – جنگل‌های بلم جرک مینودشت از روز یکشنبه دچار آتش‌سوزی شد.

atash

آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و گستره‌های طبیعی ایران مهرماه 1400 خورشیدی (به گزارش مهر)

6 مهرماه- آتشی که از روز یکشنبه چهارم مهرماه، جنگل‌های کوه ‌سفید شهرستان لنده را در برگرفته بود، پس از مهار سه‌شنبه، ششم مهرماه، دوباره با شعله‌ور شدن کنده‌های سوخته‌ی درختان به جان این گستره افتاد.

3- مهرماه- آتش‌سوزی منطقه کوه دیل در گچساران از پسین آدینه آغاز شد. سخت‌گذر بودن، وزش باد و تراکم پوشش جنگلی مهار آتش را با مشکل روبه‌رو کرد و بر دامنه آتش افزود.

2 مهرماه- آدینه، سوم مهرماه، دو هکتار نخلستان در منطقه‌ی گردشگری بنو در بلندی‌های شمال شهر پارسیان در آتش سوخت. این آتش‌سوزی پس از جند ساعت کوشش مهار شد.

2 مهرماه- پسین (بعد از ظهر) آدینه، دوم مهرماه، آتش‌سوزی در بلندی‌های سخت‌گذر بالای معدن سنگ آب اسک آغاز و خوشبختانه با کوشش‌های انجام شده خاموش شد.

2 مهرماه– آتش‌سوزی گستره‌های طبیعی در جنگل‌های کردکوی پس از گذشت دو روز همچنان ادامه دارد.

به‌گفته‌ی کارشناسان منابع طبیعی درختانی از گونه‌های ممرز، ارس و بلوط در این آتش‌سوزی دچار آسیب شده‌اند.

1مهرماه– از نیمروز پنج شنبه، یکم مهرماه آتش‌سوزی در بلندی‌های جنگلی منطقه‌ی یانه سر کردکوی آغاز شد.

یکم مهرماه- آتش‌سوزی در جنگل کردکوی از روز پنج‌شنبه، یکم مهرماه 1400، آغاز شده و پس از گذشت دو روز همچنان این گستره‌های طبیعی در آتش می‌سوزد.

برپایه‌ی گفته‌ی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تاکنون (آدینه، دوم مهرماه) ۱۵۰ هکتار از مناطق جنگلی درازنو آسیب دیده است و کوشش برای مهار و خاموش کردن آتش ادامه دارد.

tash

آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و گستره‌های طبیعی ایران امرداد و شهریورماه 1400 خورشیدی (به گزارش مهر)

12 شهریورماه- مهار آتش و خسارت به ۱۵۰ هکتار ازجنگل‌های جهان‌نما.

محدوده‌ی درگیر در آتش‌سوزی منطقه‌ی جهان‌نما ۱۵۰ هکتار و به‌صورت پراکنده و نقطه‌ای بوده است.

گفتنی است آتشی که  نیمروز پنج‌شنبه، 11 شهریورماه در منطقه حفاظت‌شده‌ی جهان‌نما آغاز شده بود، هم‌اکنون مهار شده است.

12 شهریورماه- آتش منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی جهان‌نمای کردکوی را دربَر گرفت.

آتش‌سوزی از ساعت 13 پنجشنبه  11 شهریورماه، در گستره‌ی جهان‌نما آغاز شد.

آتش تااندازه‌ای نزدیک ساعت ۱۲ شب گذشته مهار شد و با کوشش‌های صورت گرفته نیروهای حاضر در منطقه از گستردگی آن جلوگیری شد.

10 شهریورماه- آتش‌سوزی نیزارهای تالاب انزلی مهار شد.

پس از گذشت ۷۷ ساعت کوشش همگانی و بهره‌گیری از هواپیمای آتش‌نشان آتش نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی مهار شد.

10 شهریورماه- ۹۰ درصد آتش تالاب انزلی مهار شد.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگاه محیط زیست از اطفای حریق در تالاب انزلی خبر داد و گفت: ۹۰ درصد از آش مهار شده و گمان می‌رود تا پایان امشب این آتش خاموش شود.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی

10 شهریورماه- آتش 12 هکتار از زمین‌های تالاب انزلی را بلعید.

تاکنون ۱۲ هکتار از زمین‌های تالاب انزلی در آتش طمع سودجویان سوخته و با توجه به گستردگی و نبود دسترسی به مرکز آتش با درخواست مسوولان گیلان هواپیمای «ایلوشین» برای مهار آتش به منطقه رسید..

9 شهریورماه- آتش همچنان در جان تالاب انزلی زبانه می‌کشد

با وجود خبرهایی مبنی بر خاموش شدن آتش، آتش‌سوزی در نیزارهای تالاب انزلی هنوز مهار نشده است و به‌دلیل عدم دسترسی مناسب به مرکز آتش‌سوزی، همچنان مهار آتش به سختی انجام می‌شود.

نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی در منطقه چراغ پشتان به‌دست افراد سودجو و با هدف تصرف اراضی و زمین‌خواری طعمه‌ی آتش شد و تا شامگاه بیش از ۵ هکتار از نیزارهای این تالاب بین‌المللی از میان رفت.

‌5 شهریورماه- آتش دوباره به جان طبیعت فیروزآباد افتاد.

آتش بازهم طبیعت فیروزآباد را درنوردید تا این بار کوه‌های «برز» طعمه‌ی آتش‌سوزی شود.

پنجشنبه (چهارم شهریورماه) دوباره آتش به دامان عرصه‌های طبیعی شهرستان فیروزآباد افتاد. آتشی که چندین هفته پیش مردم این شهرستان را داغدار و چهار تن از کنشگران زیست محیطی این شهرستان را آسمانی کرد.

گفته شده این آتش‌سوزی مهار شده است.

4 شهریورماه- هفت هکتار از نیزارهای تالاب انزلی در آتش سوخت.

سید فرشید فلاح، سرپرست اداره‌ی محیط زیست انزلی با اشاره به کوشش ۱۲ ساعته برای مهار آتش‌سوزی در نیزارهای تالاب، گفت: بر اثر این آتش‌سوزی هفت هکتار از نیزارها در آتش سوختند.

3 شهریورماه- آتش طمع سودجویان به جان تالاب انزلی

پنج هکتار از نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی در آتش حرص و طمع سودجویان متصرفان اراضی ملی طعمه آتش شد.

گفتنی است؛ شواهد موجود دلالت بر عمدی بودن این آتش‌سوزی دارد که انتظار می‌رود دستگاه قضا این بار با جدیت بیشتری با متخلفان برخورد کند.

3 شهریورماه- آتش دامان تالاب انزلی را هم گرفت.

سرپرست اداره‌ی محیط زیست بندر انزلی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در نیزارهای تالاب، گفت: کوشش‌ها برای مهار آتش‌سوزی ادامه دارد.

2 شهریورماه- آتش در کوه «کرک بناری» شهرستان چرام کهگیلویه و بویر احمد دوباره شعله‌ور شد.

آتش‌سوزی در مناطق مرتفع این کوه، مهار شده بود اما به دلیل وزش باد دوباره شعله‌ور شد.

1 شهریورماه- ۲۷۰ هکتار مراتع آذربایجان غربی در آتش سوخت.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری آذربایجان غربی از وقوع آتش‌سوزی در ۲۷۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان در سال جاری خبر داد.

هادی قاسمی با بیان اینکه امسال به دلیل خشکسالی در استان وقوع حوادث آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان افزایش یافته است، گفت: میزان آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان امسال سه برابر رشد داشته است.

31 امردادماه- آتش‌سوزی در بلندی‌های (:ارتفاعات) مرزی تمرچین پیرانشهر مهار شد.

آتش‌سوزی از نیمروز آدینه (29 امردادماه) در بلندی‌های مرزی «تمرچین» پیرانشهر روی داد و به دلیل پوشش گیاهی انبوه و ورزش باد شدید گسترش یافت.

28 امردادماه-  ۲۰ هکتار از علفزارهای رشت دچار آتش‌سوزی شد.

شهرام مومنی، رییس سازمان آتش نشانی رشت با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در ۲۰ هکتار از علفزارهای این شهر، گفت: با کوشش آتش‌نشانان آتش‌سوزی مهار شد.

28 امردادماه- آتش در تالاب هشیلان کرمانشاه خاموش شد.

آتش‌سوزی تالاب هشیلان شهرستان کرمانشاه که از بامداد ۲۷ امرداد ۱۴۰۰ آغاز شد، ساعت ۲۱:۳۰ همان شب به‌گونه‌ی کامل خاموش شد.

27 امردادماه- تالاب هشیلان کرمانشاه از بامداد چهارشنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۰ دچار آتش‌سوزی گسترده شد.

ساعت 11 روز چهارشنبه ۲۷ امردادماه ۱۴۰۰ منطقه‌ی شکار و تیراندازی ممنوع تالاب هشیلان کرمانشاه دچار آتش‌سوزی شد.

26 امردادماه- آتش‌سوزی بلندی‌های ممسنی مهار شد.

داوود ایوبی، فرماندار ممسنی گفت: آتش‌سوزی در ارتفاعات ممسنی مهار شده اما در انتظار نیروهای تازه نفس هستیم تا کار پایش منطقه را از امشب آغاز کنیم.

این آتش‌سوزی به‌دست چهار تَن از معتادان محلی رخ داده است.

26 امردادماه- آتش‌سوزی گستره‌های جنگلی شهرستان ممسنی از نیمروز 25 امردادماه در منطقه دره مارو و گوسنگان آغاز شده و کوشش‌های عوامل امدادی برای خاموش کردن آتش همچنان ادامه دارد.

26 امردادماه- آتش‌سوزی در منطقه کُنارک روستای «دره مارو» ممسنی ادامه دارد.

آتش سوزی در منطقه کُنارک روستای «دره مارو» همچنان وجود دارد و وزش باد و سخت‌گذر بودن منطقه باعث کندی مهار آتش شده است.

آتش‌سوزی درکوه‌های کُنارک روستای «دره مارو» از روز گذشته (25 امرداد) آغاز شده است.

26 امردادماه- عملیات خاموش کردن آتش‌ جنگل‌های ارسباران در پی آتش‌سوزی در این گستره انجام شد.

دوشنبه، 25 امردادماه، آتش‌سوزی در محدوده‌ی چایکندی و تیروان در محدوده‌ی شهرستان‌های ورزقان و خداآفرین آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی از خاموش کردن موفقیت‌آمیز آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران به صورت شبانه برای نخستین‌بار خبر داد.

25 امردادماه- آتش‌ جنگل‌های ممسنی را دربر گرفت.

جنگل‌های برخی از روستاهای ممسنی دچار آتش‌سوزی شده است.

آتش به جان جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی روستاهای دره مارو و گوسنگان تنگ خاص شهرستان ممسنی افتاد.

21 امردادماه- 35 هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان کهگیلویه طعمه‌ی آتش‌سوزی شد.

۳۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کوه «شره منطقه دشمن زیادی» و «شیخ هابیل» شهرستان کهگیلویه طعمه آتش شد.

این آتش‌سوزی از سه روز پیش (18 امردادماه) آغاز شده و با وجود کوشش‌ها شعله‌ور شده و ادامه پیدا کرد.

21 امردادماه- ۱۵ هکتار از گستره‌های جنگلی در گلستان در آتش سوخت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از خاموش کردن آتش در جنگل‌های استان خبرداد و گفت: در این آتش‌سوزی‌ها به ۱۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی آسیب وارد شد.

چهارشنبه 20 امردادماه، دو نقطه از جنگل‌های گلستان در شهرستان کردکوی و رامیان دچار آتش‌سوزی شد..

به‌گفته‌‌ی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، بامداد پنج شنبه، 21 امردادماه، آتش به تمامی خاموش شده است.

20 امردادماه- آتش‌سوزی جنگل‌های کردکوی و رامیان مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از مهار آتش در جنگل‌های کردکوی و رامیان خبرداد.

چهارشنبه 20 امرداد، آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی «گهواره کوه» بخش یانه‌سر شهرستان کردکوی آغاز شد و به دلیل گرمای هوا و وزش باد به سرعت پیش‌روی کرد.

برپایه‌ی گفته‌های عبدالرحیم لطفی، نزدیک‌به ۱۰ هکتار از گستره‌های جنگلی اُرس و شاخه زاد در آتش سوخت.

20 امردادماه- آتش‌سوزی‌های زاگرس درس عبرت نمی‌شود.

یک کنشگر حوزه‌ی محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون آتش سوزی جنگل‌ها در استان فارس با اشاره به جنگل هایقر فیروزآباد گفت: متاسفانه در حادثه‌ی آتش‌سوزی جنگل در این منطقه چهار تَن از مردم جان خود را در حالی از دست دادند که به عنوان شهروند و نوک پیکان بدون هیچ‌گونه امکاناتی وارد آتش شدند و جان خود را از دست دادند.

17 امردادماه- آتش‌سوزی در گستره‌های طبیعی کلیبر با هواپیمای ایلوشین خاموش شد.

خلبان نوری آل‌آقا رییس مرکز کنترل و اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع از اطفاء آتش‌سوزی در مناطق طبیعی کلیبر با هواپیمای ایلوشین و با ظرفیت 40 تُن آب خبر داد.

17 امردادماه- چهارده هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور در یک دهه!

یک کارشناس جنگلداری با بیان اینکه در یک دهه‌ی گذشته نزدیک‌به ۱۴ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور گزارش شده است، بر بایستگی بهره‌گیری از پهپادهای تخصصی در این حوزه پافشاری کرد.

وحیده بهرامی، هموند (:عضو) کارگروه تنوع زیستی کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سالانه یک درصد از سطح جنگل‌های جهان تحت تاثیر پدیده آتش‌سوزی قرار دارد. عامل ۹۰ درصد از کل آتش سوزی‌های سال‌های گذشته به‌ویژه در ایران عامل انسانی است. سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار هکتار از منابع طبیعی (جنگل و مرتع) کشور دچار آتش‌سوزی می‌شوند. در یک دهه‌ی گذشته (۹۸-۱۳۸۸) نزدیک‌به ۱۴۰۰۰ مورد آتش سوزی در جنگل‌های کشور گزارش شده است.

16 امردادماه- مسوول آتش‌نشانی کلیبر از کنترل آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران با کمک باران خبر داد و گفت: بالگرد در تخلیه آب بسکت خطا کرد. بالگرد ۳ سورت اطفای حریق هوایی انجام داد و هر سه سورت در محل‌هایی که آتش وجود نداشت خالی شد.

وی افزود: خوشبختانه بارش باران و نعمت خدادادی به یاری نیروهای مردمی و امدادی که چند روز است برای مهار آتش‌سوزی تلاش می‌کنند آمد و به مهار کامل آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران کمک کرد.

16 امردادماه- عملیات خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران با بیل و کلنگ

عملیات اطفای حریق جنگل‌های ارسباران در محدوده‌ی شهرستان کلیبر به کندی و با بیل و کلنگ انجام می‌شود.

16 امردادماه- هشت‌بار آتش‌سوزی در تابستان ۱۴۰۰ در مراتع کرمانشاه رخ داده است.

انشاالله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: هشت فقره آتش‌سوزی در تابستان ۱۴۰۰ در مراتع این استان رخ داده است.

انشاالله کولانی افزود: در تابستان ۱۴۰۰ هشت فقره آتش سوزی در سطح مراتع شهرستان‌های پاوه، صحنه و ثلاث باباجانی با ۴۶.۵ هکتار سطح سوخته رخ داده است.

16 امردادماه- آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران ادامه یافت ولی  بالگردها منطقه را ترک کردند.

فرماندار کلیبر با انتقاد از ضعیف بودن اطفای هوایی آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران گفت: آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران پس از سه‌ روز همچنان ادامه دارد و شاهد گسترش آتش هستیم..

وی افزود: متاسفانه بالگرد اطفای حریق جنگل‌های ارسباران پس از ۲ بار پرواز به دلایل ناروشنی به اطفای حریق ادامه نداد.

16 امردادماه- بالگردها توان اطفای حریق جنگل‌های ارسباران را نداشتند.

آتش‌سوزی گستره‌های جنگلی بابایلو، قاسم کندی و کیارق کلیبر از ساعت ۴ پسین  پنج‌شنبه 14 امردادماه رخ داد و نیمه‌شب پنج‌شنبه آتش‌سوزی به طور کامل مهار شده بود.

آدینه 15 امردادماه، نزدیک ساعت 16:3۰ دقیقه، گزارش دوباره‌ی آتش سوزی در منطقه کیارق اعلام شد.

16 امردادماه- آتش‌سوزی در منطقه تنگ بستانک پس از دو ساعت مهار شد.

منطقه حفاظت‌شده‌ی تنگ بستانک، پیرامون چشمه مزارع و بلندی‌های مشهدی بیلو در استان فارس دچار آتش‌سوزی شد.

این آتش‌سوزی که بامداد آدینه رخ داده بود در کمتر از دو ساعت مهار شد.

14 امردادماه-  آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران از شامگاه 14 امردادماه در محدوده‌ی روستای بابایلی و قاسم کندی کلیبر آغاز شد.

15 امردادماه- آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران با کوشش نیروهای مردمی و سازمان‌های مربوط خاموش شد.

آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران در محدوده‌ی کلیبر که از شامگاه پنجشنبه آغاز شده بود صبح آدینه به صورت کامل مهار و خاموش شد.

13 امردادماه- آتش‌سوزی بلندی‌های (:ارتفاعات) منطقه‌ی هایقر جان چهار تَن را گرفت.

بامداد چهارشنبه در ادامه‌ی مهار آتش‌سوزی گسترده در بلندی‌های منطقه‌ی هایقر شهرستان فیروز‌آباد پس از جان‌باختن سه امدادرسان، یکی دیگر از امداد‌رسانان که به دلیل سوختگی ۵۰ درصد به بیمارستان منتقل شده بود جان باخت.

11 امردادماه- آتش‌ به جان پارک جنگلی توس نوذر سنندج افتاد. بخش بزرگی از پارک جنگلی توس نوذر سنندج در شعله‌های آتش سوخت و کوشش‌های نیروهای آتش‌نشانی و گروه‌های مردمی از سوختن این گستره جلوگیری نکرد.

خشکسالی و بی‌توجهی شهرداری سنندج نسبت به این پارک جنگلی موجب شده است که این پارک چند صد هکتاری به مکانی متروکه برای جولان معتادان متجاهر تبدیل شود.

‌آتش سوزی گسترده روز دوشنبه 11 امردادماه، در پارک جنگلی توس نوذر به دلیل خطای انسانی بوده است.

11 امردادماه– آتش در منطقه‌ی کوه پهن گچساران دوباره شعله‌ور شد.

این آتش‌سوزی که از 10 امردادماه آغاز شده بود با کمک نیروهای امدادی و مردمی مهار شد اما روز بعد دوباره شعله‌ور شد.

گفته شده با مهار آتش، کنده‌هایی که در بالادست بودند به پایین‌دست سقوط کرده و سبب شعله‌ور شدن دوباره‌ی آتش شده‌اند.

11 امردادماه- رشد 20 درصدی آتش‌سوزی جنگل‌های مازندران

به‌گفته‌ی سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران  میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های استان در سال 1400 نسبت به زمان همانند (:مدت مشابه) سال پیش ۲۰ درصد بیشتر شده است.

1 امردادماه – آتشی که به جان جنگل‌های گالیکش افتاده بود مهار شد.

آتشی که از ساعت ۱۱ روز پنجشنبه در جنگل‌های گالیکش در محدوده روستای گوگل بزرگ و ترجنلی اتفاق افتاده بود، بامداد آدینه ساعت سه و نیم مهار شد.

در این آتش‌سوزی ۱۲ هکتار از جنگل‌های گالیکش آسیب دید که بیشتر تنه‌های خشک درختان و علفزارها بوده است.

سهل‌انگاری کشاورزان در آتش زدن برجای‌مانده‌های گیاهی را سبب کشیده‌شدن (:سرایت) آتش به جنگل اعلام کرد.

1 امردادماه – از ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز پنج‌شنبه، جنگل‌های گالیکش دچار آتش‌سوزی شدند.

به‌گفته‌ی رییس جمعیت هلال احمر شهرستان‌های مینودشت و گالیکش هفت تن از تیم‌های اطفای آتش در جنگل‌های گالیکش دچار آسیب شدند.

 

atash

آتش‌سوزی جنگل‌ها  (از فروردین تا پایان تیرماه 1400 خورشیدی)

– 31 تیر- آتش‌سوزی در جنگل‌های گالیکش در استان گلستان. آتش‌سوزی از زمین‌های کشاورزی روستای گوگل گالیکش به جنگل گسترش پیدا کرد. خشک بودن علف‌ها، سبب افزایش سطح آتش‌سوزی شد.

– 23 تیر- مهار آتش‌سوزی در دو گستره‌ی حفاظت شده دیل و کوه خامی در استان کهگیلویه و بویراحمد. آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده دیل از مزارع پیرامون آغاز شده بود که به سبب سهل‌انگاری کشاورزان بوده است. هر دوی این آتش سوزی‌ها از 6 روز پیش شروع شد. آتش‌سوزی در منطقه کوه خامی نیز از منطقه آزاد جنگلی نارک به این منطقه حفاظت شده محیط زیست سرایت کرد. از میزان خسارات ناشی از این آتش‌سوزی و وسعت آن آگاهی دقیقی هنوز ثبت نشده اما پوشش مرتعی و جنگل‌های بلوط در این آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند.

– 19 تیر- ده‌ها هکتار از جنگل‌های گستره نارک گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت. در سال گذشته نیز 606 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این شهرستان دچار آتش‌سوزی شدند. آتش‌سوزی جنگل‌های نارگ از 17 تیر در ارتفاعات این منطقه آغاز شد. این آتش‌سوزی تا 21 تیرماه همچنان ادامه داشت.

– 18 تیر- آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شمال دامغان در استان سمنان. این آتش‌سوزی به برخی درختان سیاه بید خسارت وارد کرد اما از سرایت آتش به دیگر درختان و مراتع جلوگیری شد.

– 16 تیر- بخشی از جنگل‌های بکر گستره‌ی نانه ویژ پاوه در استان کردستان در آتش سوخت. آتش‌سوزی با وسعتی نزدیک به 400 هکتار رخ داد. سوختن کامل پوشش سطحی این بخش از جنگل که پوشش گیاهی بلوط و ون دارد، گزارش شده است.

– 16 تیر- بیش از 5 هکتار از کشتزارها و باغ‌های سقز و کلیایی در استان کرمانشاه در آتش سوخت. در پی این رویداد یک هکتار از مزارع گندم، چهار هکتار جار و دو هزار متر از باغات روستای خوشیار شهرستان سنقروکلیایی طعمه‌ی آتش‌سوزی شد.

– 14 تیر- آتش‌سوزی در مراتع ارسنجان در استان فارس. آتش مراتع ارسنجان  چند روز گستره‌ی وسیعی از طبیعت منطقه را طعمه‌ی خود کرد.

– 13 تیر- آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان مریوان در استان کردستان. آتش‌سوزی در بخشی از جنگل‌های مناطق مرزی و در نزدیکی روستایی دوله بید گسترش پیدا کرد.  به دلیل آلوده بودن منطقه به مین‌های دوران جنگ تحمیلی امکان اعزام نیروی انسانی وجود نداشت و به همین دلیل بالگرد به این منطقه اعزام شد. تاکنون آتش‌سوزی به بیش از 200 هکتار از جنگل‌های این منطقه خسارت وارد کرده و با خاموش کردن و مهار آتش در یک منطقه در منطقه‌ای دیگر دوباره زبانه‌های آتش شعله‌ور می‌شود.

– 12 تیر- ارتفاعات پیرامون مردوشت و پاسارگاد در استان فارس در آتش سوخت. به‌گفته‌ی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس بیش از 150 نیروی آتش‌نشان، بومی و امدادی برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از گسترش آن در منطقه حضور داشتتند.

– 8 تیر- 9 آتش‌سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله در استان مازندران. معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: 50 هکتار از این اراضی در سال جاری دچار آتش‌سوزی شد. از اول سال 1400 تاکنون هزار مترمربع از جنگل‌های آمل و نوشهر دچار آتش‌سوزی شدند که با باشندگی به موقع محیط بانان منطقه، آتش‌سوزی به‌طور کامل مهار شد.

– 8 تیر- آتش در جنگل دست کاشت عرب داغ کُلاله در استان گلستان. این آتش از مزارع به جنگل سرایت کرده بود که به دلیل وزش باد و حساس بودن نوع درختان سوزنی برگ، بالگرد به منطقه اعزام شد. بر اثر این آتش‌سوزی یک هکتار از جنگل‌های سوزنی برگ در آتش سوخت.

– 6 تیر- مدیر منابع طبیعی شهرستان فاروج، در استان خراسان شمالی، گفت: 5 آتش‌سوزی در دو هفته اخیر در مراتع شهرستان روی داده است که سهل‌انگاری بهره‌برداران عامل آن بوده است. این آتش‌سوزی‌ها در سطح مراتع شاه کاسه، قره شاه‌وردی، آرمود آغاجی و خسرویه در مجموع به مساحت یک هکتار اتفاق افتاده که وجود همیاران طبیعت، مانع از افزایش سطح حریق بوده است.

– 5 تیر- 10 هکتار از پوشش گیاهی بکر استان آذربایجان شرقی در آتش سوخت. آتش‌سوزی در منطقه حیات‌وحش کیامکی، میان شهرستان جلفا و خاروانا، خاموش شد. این آتش‌سوزی در در گستره سخت گذر و بکر پارک ملی کیامکی به مسافت 4 ساعت کوهپیمایی در ارتفاعات روی داده بود.

– 2 تیر- صد اصله درخت در روستای رشمه شهرستان گرمسار در استان سمنان بر اثر آتش سوزی، از میان رفت. رییس آتش‌نشانی گرمسار گفت: در مورد علت حادثه هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد و کارشناسان در حال یافتن دلایل پدیدآمدن این آتش‌سوزی هستند.

– 2 تیر- مراتع و جنگل‌های گستره‌ی چالل، در بخش پاتاوه، شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت.

– 30 خرداد- مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه سقزچی شهرستان نمین در استان اردبیل.

– 26 خرداد- 10 هزار هکتار از از اراضی منابع طبیعی استان فارس در آتش سوخت. مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: از آغاز امسال تاکنون 117 مورد آتش‌سوزی در استان ثبت شده که برپایه‌ی نقشه‌های دقیق هوایی 10 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش منابع طبیعی فارس در آتش سوخته است.

– 26 خرداد- آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه حاتم در استان کهگیلویه و بویراحمد. این آتش‌سوزی 24 خرداد ماه روز دوشنبه آغاز شده و تا26 خرداد ادامه داشت. آتش‌سوزی از سمت استان خوزستان به عرصه‌های منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده بود.

– 26 خرداد- 29 هکتار از پوشش گیاهی استان اصفهان در آتش سوخت. این آتش‌سوزی در اراضی رودآباد سمیرم رُخ داده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 16 مورد آتش‌سوزی در مراتع و پوشش‌های گیاهی باختر و جنوب استان رخ داده است، گفت: در مجموع در 29 و نیم هکتار از پوشش‌های گیاهی دچار آتش‌سوزی شده است.

– 20 خرداد- 15 هکتار از گندم‌زارهای و زمین‌های پیرامون امام‌زاده آق امام  آزادشهر، در استان گلستان در آتش سوخت.

– 20 خرداد- نابودی 1767 هکتاراز جنگل‌ها و مراتع استان کردستان بر اثر آتش‌سوزی از آغاز سال 1399 تاکنون. سعدی نقشبندی، مدیر کل منابع طبیعی کردستان، با بازگویی این خبر، افزود:  در سال‌های گذشته به دلیل افزایش دما و غفلت مردم، شاهد آتش‌سوزی‌های گوناگونی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان هستیم. در سال 1399 در مجموع 1445هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان طعمه آتش‌سوزی شدند. از آغاز سال جاری نیز تاکنون 322 هکتار از اراضی جنگلی و مراتع استان در آتش سوخت.

– 20 خرداد- 20 هکتار از مراتع و کشتزارهای شهرستان مهران، در استان ایلام، در آتش سوخت. فرمانده انتظامی شهرستان مهران به سوختن 20  هزار متر مربع از مزارع گندم و شمار 6 تخته چادر عشایر و یک دستگاه موتور آب در این آتش سوزی، اشاره کرد.

– 19 خرداد- قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع قزوین ناشی از بی احتیاطی است. او گفت: با توجه به میزان کم‌آبی نگرانی ما مساله‌ی آتش‌سوزی است که این مساله در سال گذشته حدود 3 هزار هکتار از اراضی و باغات استان قزوین را به آتش کشید. با توجه به میزان کم‌آبی در استان احتمال افزایش آتش‌سوزی و آغاز زودهنگام آن در سال جاری نگرانی ما را دو چندان می‌کند. افراد به روش‌های مختلف مانند انداختن ته‌سیگار در جاده، روشن‌کردن آتش توسط چوپان و افرادی که برای تفریح در منطقه حاضر می‌شوند و همچنین شکارچیان غیرمجازی که شلیک می‌کنند در ایجاد آتش‌سوزی نقش دارند.

– 15 خرداد- دو نمونه آتش‌سوزی در مراتع سمیرم و لنجان در استان اصفهان. این رویداد در 3 هکتار از مراتع ونک روی داد. همچنین آتش‌سوزی در 7 هکتار ار مراتع هاردنگ شهرستان لنجان روی داد.

– 14 خرداد- آتش‌سوزی دوباره در جنگل‌های سمیرم در استان اصفهان. تاکنون 13 هکتار دچار آتش‌سوزی شد. گرما و خشکی هوا، وزش بادهای گرم، عدم بارش‌های فصلی و خشکی پوشش‌های گیاهی شرایط پدیدآمدن آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی زیست محیطی و گیاهان مرتعی، جنگلی و باغات را افزوده است.

– 13 خرداد- بیش از سه هزار هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در آتش سوخت.

– 12 خرداد- 4 هکتار از ذخیرگاه جنگلی سمیرم در استان اصفهان در آتش سوخت. این رویداد در ذخیره گاه جنگلی داغباشی در شهرستان سمیرم رخ داد.

– 10 خرداد- ده هکتار از گندمزارهای کلاله در استان گلستان در آتش سوخت. این گندم زار در حالی که کمباین در مزرعه در حال برداشت بود، طعمه آتش شد و افزون بر آن، بیش از ۱۰ هکتار از کاه و کلش باقی مانده در مزرعه هم خاکستر شد.

– 9 خرداد- 50 هکتار از کشتزارهای شهرستان ایوان غرب، در گستره‌ی دهستان چشمه سفید سراب، در استان ایلام، در آتش سوخت.

– 9 خرداد- آتش‌سوزی در باغات روستاهای اردستان در استان اصفهان به از میان رفتن پوشش گیاهی آن گستره انجامید. این آتش‌سوزی امروز در روستای سرهنگ‌آباد بخش زواره سفلی شهرستان اردستان گزارش شد.

– 9 خرداد- آتش جنگل و ارتفاعات پارک ملی بمو در استان فارس را درنوردید. این آتش بزرگ که از حاشیه جاده آغاز شده، به دلیل وزش شدید باد به ارتفاعات رسیده است و چندین هکتار از ارتفاعات بمو را در برگرفت.

– 8 خرداد- 60 هکتار از مرتع‌های درخت‌دار سردشت در استان آذربایجان غربی در آتش سوخت. این آتش‌سوزی از جنگل‌های منطقه کولسه و زیر میرگ این شهرستان آغاز شد. با وجود کوشش مردم و نیروهای امدادی آتش‌سوزی گسترش یافت. هرچند این آتش‌سوزی بیشتر به گونه‌ی سطحی بود، اما درختان جنگلی را نیز طعمه‌ی خود کرد.

– 8 خرداد- آتش‌سوزی در ارتفاعات ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه. گستره آتش‌سوزی‌ها در مراتع ارتفاعات دری در گستره ی روستاهای بستان آباد، وانیسر، ظلمه سور و کیسله در شهرستان ثلاث باباجانی روی داد.

– 8 خرداد- خبرگزاری مهر نوشت: در دو ماهه‌ی آغازین سال 1400 خورشیدی، 2700  فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع پدیدآمده است. برپایه‌ی گزارش «فائو» سالانه 6500 هکتار از عرصه‌های جنگلی در پی آتش‌سوزی عمدی یا طبیعی از میان می‌رود. 950 هکتار سال 1395، 700 هکتار در سال 1396، 364 هکتار در سال 1398 و نزدیک‌به 25 هزار هکتار از جنگل‌ها، سال گذشته طعمه‌ی آتش‌سوزی شدند.

– 25 اردیبهشت- آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد. در روزهای پایانی خردادماه، شهرستان باشت که عرصه‌ی وسیعی از جنگل و مرتع را در خود دارد، شاهد آتش‌سوزی برخی از گستره‌ی خود بود. این آتش‌سوزی که در کوه‌های شاه بهرام رخ داد و پس از دو روز به کمک نیروهای امدادی خاموش شد.  شماری از کشاورزان با آتش زدن پسماند کشتزارهای خود که همراه با وزش باد بود، آتش از کنترل کشاورزان خارج و به کوه‌ها و زمین‌های پیرامون رسید. این آتش‌سوزی سبب وارد آمدن خسارت به 300 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان باشت شد.

– 23 اردیبهشت- آتش گرفتن صد درخت نخل در روستای مگتوع (جاده اهواز خرمشهر، نزدیک ام الطمیر). گرما و آتش زدن زمین های کشاورزی سبب پدیدآمدن این رویداد گسترده بود.

– 22 اردیبهشت- آتش‌سوزی در ارتفاعات دامنه‌ی جنوبی سیاه‌کوه در شهرستان دهلران، در استان ایلام. در ارزیابی‌های انجام گرفته نزدیک به 2 هزار متر مربع از مراتع سیاه کوه دچار آتش‌سوزی شد.

– 18 اردیبهشت- کوه‌های منطقه باغ‌تاج بخش ارم در شرق شهرستان دشتستان، در استان بوشهر، از ساعت شش بامداد 18 اردیبهشت دچار آتش‌سوزی شد. در سه آتش‌سوزی در سال جاری، 135 هکتار از مراتع استان بوشهر تحت تاثیر قرار گرفته است.

– 6 اردیبهشت- 10 هکتار از مراتع پارک ملی بمو در استان فارس در آتش سوخت. آتش‌سوزی در مساحت نزدیک به 10 هکتار که مراتع را در بر می‌گرفت، روی داد. به شوند شعله باز در کنار خار و خاشاک و درختان خشکیده حریق ایجاد شده و با توجه به استعداد محیطی محل رویداد، شعله‌های آتش به سرعت گسترش و تمامی محیط را در بر گرفته بود و به سرعت در حال گسترش و سرایت به پیرامون بود. این آتش‌سوزی مهار شد.

– 4 اردیبهشت- آتش‌سوزی در هفت هکتار گندم زارهای شهرستان زرین دشت استان فارس. در پی پدیدآمدن صاعقه بیش از هفت هکتار از مزارع گندم روستای میانده از توابع بخش مرکزی این شهرستان در اثر برخورد صاعقه در آتش سوخت. سطح زیر کشت گندمزارهای این روستا ۵۰۰ هکتار است که از این مقدار ۷ هکتار طعمه آتش‌سوزی شده است.

– 28 فروردین- آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه‌سیاه شهرستان چرام استان کهگیلویه  بویراحمد.

– 23 فروردین- آتش‌سوزی در ارتفاعات گاوکار قیر و کارزین استان فارس. این آتش‌سوزی از ارتفاعات کوه گاوکار از توابع دهستان هنگام، مرز مشترک شهرستان‌های قیروکارزین و فراشبند، آغاز شد. در این آتش‌سوزی 180 هکتار از طبیعت ارتفاعات هنگام از دست رفت.

– 20 فروردین- آتش‌سوزی عمدی در جنگل‌های نومل گرگان. ساعت ۹ و نیم بامداد آدینه، آتش‌سوزی در دو نقطه از ارتفاعات جنگلی نومل گرگان توسط ماموران منابع طبیعی دیده شد. به شوند گرمای هوا، دشوار گذر بودن منطقه و فاصله طولانی تا نقطه آتش‌سوزی، عملیات خاموش کردن آتش طولانی شده است. در این رویداد، یک هکتار دچار حریق شده بود که بیشتر کف‌سوزی بوده است. آتش عمدی و به دست کسانی که قصد تخریب جنگل را دارند، ایجاد شده بود.

– 12 فروردین- آتش‌سوزی درختچه‌های گز بندر ترکمن. آتش‌سوزی توده‌های درختچه‌های گز در مجاورت مجموعه سوارکاری بندرترکمن رخ داده است. این آتش‌سوزی نزدیک ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه پنج شنبه در درختچه‌زارهای جنوب شهر ترکمن روی داد که بر اثر آن چند اصله درختچه‌ی گز و نزدیک‌به دو هزار متر از پوشش سازیل و علفزارهای یک‌ساله منطقه دچار آتش‌سوزی شد. برپایه‌ی  گزارش‌ها، آتش‌سوزی عمدی بوده است.

– 5 فروردین- هشت نمونه آتش‌سوزی تنها در 72 ساعت در عرصه‌های طبیعی تحت پوشش استان مازندران رخ داد. سطح آتش‌سوزی نزدیک به سه هکتار بود. این رویداد در بهشهر، ساری، سوادکوه شمالی، سوادکوه، بندپی بابل، آمل و نور روی داد. بیشترین میزان آتش‌سوزی در بهشهر بوده است.

– 5 فروردین- شش هزار متر مربع از عرصه‌های جنگلی گیلان در آتش سوخت. آتش‌سوزی‌ها به صورت لکه و در سطح کف جنگل‌ها و برگ‌های ریخته شده و یا درختان افتاده، بوده است. آتش‌سوزی‌ها در گستره‌های کیاباد تخت، دیلم ده شهر بیجار و قلعه کول شهرستان رودبار، منطقه سراوان شهرستان رشت و منطقه پانسی (روستای تیکسر) اطاقور شهرستان لنگرود رخ داد.

atash2

آستین‌مان پُر از آمارهایی است که مسوولان گزارش کرده‌اند و خبرگزاری‌ها بازتاب داده‌اند، حتا در بیش‌تر موارد گستردگی آتش‌سوزی به درستی اعلام نشده است. این‌گونه به‌گمان می‌رسد که اراده‌ای برای نگاهبانی از جنگل‌ها وجود ندارد و هکتار، هکتار جنگل است که می‌سوزد، بی‌آنکه خم به ابروی مسوولان بیاورد. تنها به یک نمونه اشاره کنیم که همین روزها خبرش آه از نهاد ما برآورد: در 11 خرداد امسال جنگل‌های زاگرس طعمه‌ی آتش شد و بخش بزرگی از سرمایه‌ی بزرگ ملی در چند روز از میان رفت. دامنه‌ی این آتش‌سوزی سهمگین، گستره‌های جنگلی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، فارس، لرستان و بهاباد در استان یزد را درنوردید و حتا تهران هم از این فاجعه بی‌بهره نماند.

00

پوشیده نیست که از میان‌رفتن جنگل‌ها زندگی زمین را به خطر می‌اندازد.  اینکه آتش‌سوزی جنگل‌ها چه بر سر حیات وحش می‌آورد و جانوران آن گستره را به چه مرگ دردناکی دچار می‌سازد، خود داستان دلخراش دیگری است.

دشواری اینجاست که خبر آتش گرفتن جنگل‌های ایران، هیچ ماه و سالی نیست که به گوش نرسد. آیا نیاز هست یادآوری کنیم: جنگل‌ها دارایی ملی ماست، آتش‌سوزی آن‌ها را از میان می‌برد و آسیبی جبران‌ناپذیر به طبیعت و آدمی است. با آنکه بارها شنیده‌ایم و می‌دانیم، چرا دست روی دست گذاشته‌ایم؟ نه تجهیزات و ابزار کارآمد داریم، نه به درستی آگاهی‌رسانی می‌کنیم تا مردم بدانند که آتش‌سوزی جنگل‌ها چه پیامدهای هولناکی دارد و نه در میان مدیران آمادگی هوشیارانه‌ای در برخورد با چنین پدیده‌ای سراغ داریم. این‌ها دست روی دست گذاشتن نیست؟

آنچه باید پیش کشید این پرسش است که چرا شمار آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران تا این اندازه فراوان و فراگیر است؟ آیا این رخداد ‌را باید در شمار رویدادهای طبیعی بر اثر گرم شدن هوا و نمونه‌های ناخواسته‌ای از آن‌گونه دانست؟ یا دست ناکارآمد کسانی در میان است که مسوولیت نگاهبانی از جنگل‌ها را بر دوش دارند اما خویشکاری خود را نادیده می‌گیرند؟ آسیب‌ها را باید به پای طبیعت گذاشت و زیرکانه مسوولیت را از خود دور کرد؟ یا پای نابخردی آگاهانه و ناآگاهانه‌ی انسان را پیش کشید و پاسخ خواست؟

آتش‌سوزی جنگل‌ها را می‌توان در دو بخش ساده جای داد: یا ناخواسته (:سهوی) است یا خواسته و آگاهانه (:عمدی). شماری از آن‌هایی که از جنگل‌ها بهره می‌برند تا این اندازه هوشیار نیستند و نمی‌دانند که کوچک‌ترین غفلتی چه‌بسا می‌تواند به فاجعه‌ای هولناک بینجامید و زبانه‌های آتش هکتارها جنگل را در آن و دمی از میان بردارد. ته‌مانده‌ی سیگاری که خاموش نشده است، خرده شیشه‌ها و بطری‌هایی که در جنگل رها شده‌اند و با تابش آفتاب مانند عدسی‌های ذره‌بینی می‌شوند که علوفه‌های خشک را به آتش می‌کشند، تنها دو نمونه از سهل‌انگاری‌هایی است که آتش را به جان جنگل ها می اندازد.
از آتش سوزی های آگاهانه نیز چه می‌توان گفت، جز آنکه آن را نشانه‌ای از نادانی و نابخردی انسان‌هایی بدانیم که نمی‌دانند، یا می‌دانند و خود را به نداستن می‌زنند، که چنان رفتاری تا کجا می‌تواند آینده‌ی مردمان این سرزمین را به خطر بیندازد و زیان‌هایی به زیست‌بوم ما بزند که جبران‌ناپذیر است. گزارش‌هایی که درباره‌ی آتش‌سوزی گستره‌ی حفاظت‌شده‌ی خائیز در خردادماه امسال می‌رسید، حکایت از درگیری دو عشیره‌ای داشت که مراتع آزاد یکدیگر را به آتش کشیده بودند (خبرگزاری مهر). شعله‌های آتش دامنه گرفت و به گستره‌ی حفاظت‌شده رسید. سرانجام، شد آنچه نباید روی می‌داد. اینکه ما به‌درستی یا نادرستی با هم کشاکش داریم چه پیوندی با جنگل‌ها دارد که باید در آتش نادانی ما بسوزند و از میان بروند؟ سوزاندن درختان و به آتش کشیدن جنگل چه دردی از دردهای ما را درمان می‌کند؟ از چه کسی انتقام می‌گیریم؟ از خود؟ از زیست‌بوم  که بودن ما و آیندگان وابسته به آن است؟
اما دشواری‌ها افزون‌تر از این‌هاست. گاه شیوه‌ی خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها چنان شده است که نیشخندی تلخ بر لب می‌نشاند. در تابستان 1398، هنگامی که جنگل‌های ارسباران در آتش می‌سوخت، کوشش شده بود آتش را با خاک و بیل مهار کنند! (خبرگزاری مهر). همان زمان برخی به طنز و کنایه پرسیدند: «در سده‌ی بیست‌و‌یکم هم آتش‌سوزی در جنگل را با بیل خاموش می‌کنند؟».

atash3

یک سبب طولانی شدن آتش‌سوزی جنگل‌های ما، نبود سایت‌های امداد‌رسانی هوایی است. برخی گستره‌های جنگلی دشوارگذر هستند و جز با بالگردهای آب‌پاش و کمک‌رسانی هوایی، نمی‌توان آتش را مهار کرد. روشن است که در گستره‌های جنگلی باید چنین سایت‌هایی راه‌اندازی شود.
آگاهی‌بخشی به مردم بومی برای نگاهبانی از جنگل‌ها و شیوه‌های پیشگیری از پدید آمدن آتش در جنگل، یک راه حل دیگر است که با اندکی هزینه می‌توان به‌کار گرفت. سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در این زمینه پیشگام و کمک‌رسان باشند.
ناکارآمدی برخی مسوولان اجرایی را هم باید به آن دشواری‌ها افزود. این کارنابلدی و سهل‌انگاری نمونه‌هایی دارد و چیزی نیست که به چشم نیاید یا بتوان از آن چشم پوشید. در گستره‌های جنگلی بایستگی به‌کارگیری مدیران توانمند و کارا درست‌ترین و نخستین کاری است که باید انجام داد. اینکه جنگل‌‌‌ها هکتار هکتار در آتش بسوزند و در برابر چنین رویداد ویران‌سازی آنچه از مسوولان شنیده شود تنها دریغ گفتن و افسوس خوردن باشد، دردی از زیست‌بوم زخم‌خورده‌ی ما را دوا نمی‌کند و چاره‌ای برای نجات جنگل‌ها نیست.
گرم شدن کره‌ی زمین خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها را دوچندان کرده است. پس نیاز است که مدیران تصمیم‌گیرنده، برای رویدادهایی از این دست، آماده باشند و به بهانه‌ی همیشگی «غافلگیری»، جنگل‌ها را به شعله‌های آتش نسپارند.
کشور ما در کمربند خشک زمین و ناحیه‌ی پُرفشار حاره‌ای جای گرفته است. طبیعی است که گرمای هوا و وزش بادهای گرم، سبب آتش‌سوزی جنگل‌ها خواهد شد. پس ما باید برای آتش‌سوزی‌های احتمالی آماده باشیم. چنین آمادگی‌هایی در مدیران ما هست؟ آمارها و نمونه‌های فراوان آتش‌سوزی‌ها با هزار زبان می‌گویند: نه!

atash 1

آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال‌های گذشته برگرفته از گزارش‌های «خبرگزاری مهر»

تاریخ / محل / مقدار آتش‌سوزی

آمار آتش‌سوزی‌ جنگل‌های ایران در سال 1396 خورشیدی:

19  اردیبهشت‌ماه / جنگل میناب، هرمزگان / ؟

24  اردیبهشت‌ماه / جنگل حاجی آباد، هرمزگان / 7 هزار متر مربع

2  خرداد‌ماه/ جنگل مختار، بویراحمد / کمتر از 4 هزار هکتار

3  خرداد / جنگل کبیرکوه، ایلام / 3 هکتار

5 خرداد / جنگل بدره، ایلام / بخشی از جنگل

6 خرداد / جنگل خامین، کهگیلویه / 30 هکتار

7 خرداد / جنگل حاتم و تل‌رش، کهگیلویه / بخشی از جنگل

8 خرداد / منطقه‌ی شرشر و گنجعلی کوهدشت، لرستان / ؟

9 خرداد / جنگل ام‌الدبس دشت آزادگان، خوزستان / بخشی از جنگل

10 خرداد / جنگل شلم، ایلام / بخشی از جنگل

11 خرداد / جنگل‌های ایوان، ایلام / چندان آسیب ندیده‌اند

15 خرداد / جنگل‌های دره گلی، کهگیلویه / ؟

16 خرداد / جنگل‌های بازی‌دراز، کرمانشاه / ؟

16 خرداد / جنگ‌های هردریژ، ایلام / ؟

16 خرداد / جنگل‌های ده بکری، کرمان / 4 هزار متر مربع

17 خرداد / جنگل‌های مهریان، کهگیلویه / ؟

18 خرداد / جنگل‌های پیرچوپان / کهگیلویه؟

21 خرداد / جنگل کرخه، خوزستان / نیم هکتار

22 خرداد / جنگل‌های دیل و آور گچساران، کهگیلویه / ؟

22 خرداد / جنگل تشتان بهبهان، خوزستان / ؟

22 خرداد / جنگل بابکان، بویراحمد / ؟

22 خرداد / جنگل‌های لنده، کهگیلویه / ؟

23 خرداد / جنگل‌های کلگه و پیرچوپان / کهگیلویه / ؟

23 خرداد / جنگل مانشت، ایلام / ؟

25 خرداد / جنگل دیل، کهگیلویه / 25 هکتار

26 خرداد / جنگل رتیه دره‌شهر، ایلام / ؟

27 خرداد / جنگل‌های دنا و پراشکفت و دشت کلاچو، کهگیلویه / ؟

27 خرداد / جنگل دوپشته دشتروم، کهگیلویه / ؟

31 خرداد / جنگل‌های تسوج و بیدگره و بی‌اوریشم، کهگیلویه / ؟

4 تیر / جنگل منگره اندیمشک، خوزستان / ؟

8 تیر / جنگل چاوونی اندیمشک، خوزستان / ؟

9 تیر / جنگل کوه‌عنا باشت، کهگیلویه / ؟

11 تیر / منطقه‌ی جنگلی سرمیدان، ایلام / ؟

14 تیر / جنگل‌های پارک ملی دنا / کهگیلویه / ؟

15 تیر / جنگل‌های استان گلستان / 12 هکتار

27 تیر / جنگل الوار اندیمشک، خوزستان / ؟

27 تیر / جنگل‌های سرپل ذهاب کرمانشاه / ؟

30 تیر / جنگل دالاهو، کرمانشاه / ؟

30   تیر / جنگل کلم، ایلام / ؟

31 تیر / جنگل دلا اندیکا، خوزستان / ؟

4  امرداد / جنگل دهستان گیلان‌غرب، کرمانشاه / بیش از 10 هکتار

5  امرداد / جنگل‌های حاشیه‌ی رود ارس، اردبیل / ؟

8 امرداد / جنگل باینگان پاوه، کرمانشاه / 35 هکتار

11 امرداد /  جنگل‌های گیلان‌غرب، کرمانشاه / 2 هکتار

11 امرداد / جنگل الوار گرمسیری اندیمشک، خوزستان / ؟

12 امرداد / جنگل‌های سرپل ذهاب، کرمانشاه / 60 هکتار

12  امرداد / جنگل بان‌میدان گیلان غرب، کرمانشاه / 150 هکتار (بیشتر مرتع)

13  امرداد / جنگل سوهانک، تهران / 2 هکتار

14 امرداد / جنگل‌های ورودی سی‌سخت، کهگیلویه / ؟

15 امرداد / جنگل چرمین، ایلام / ؟

16  امرداد / جنگل های لاهرود، اردبیل / 7 هکتار

19   امرداد / جنگل اندیکا، خوزستان / ؟

19 امرداد / جنگل‌های باشت، کهگیلویه / ؟

19 امرداد / جنگل گوریشه ثلاث باباجانی، کرمانشاه / ؟

19  امرداد / جنگل‌های سلیمان‌آباد تنکابن، مازندران / 2500 هکتار

31 امرداد / جنگل‌های خرفکل شفت، گیلان / 40 هکتار

2 شهریور / جنگل پیش کمرکلاه، گلستان / 5 هکتار

4 شهریور / جنگل سرکش گیلان غرب، کرمانشاه / حدود 50 هکتار

7  شهریور / جنگل وزگف بویراحمد / ؟

11 شهریور / جنگل فندقلو نمین، اردبیل / یک هکتار

11 شهریور / جنگل جاده میناب – بندرعباس، هرمزگان / ؟

11 شهریور / جنگل پیکوله گیلان غرب، کرمانشاه / ؟

12  شهریور / جنگل‌های ماهیدشت، کرمانشاه / ؟

13  شهریور / جنگل باینگان پاوه، کرمانشاه / ؟

16  شهریور / جنگل داربادام، شالان دالاهو، کرمانشاه / بیش از 3 هکتار

18 شهریور / جنگل‌های تنگ تامرادی، بویراحمد / ؟

22  شهریور / جنگل تنگه مرصاد، کرمانشاه / ؟

22  شهریور / جنگل چارزبر، کرمانشاه / 15 هکتار

29 شهریور / جنگل مراوه تپه، گلستان / ؟

31 شهریور / جنگل چالا و بکر اسلام آباد، کرمانشاه / ؟

13 مهر / جنگل کوه‌بیل، فارس / درختان کهن‌سال

17 مهر / جنگل‌های ملکشاهی، ایلام / ؟

22 مهر / جنگل‌های کوه خامی، کهگیلویه / ؟

22 مهر / جنگل وزگ و تنگ سریز، کهگیلویه / 5 هزار متر مربع

9 آبان / جنگل‌های استان گیلان / 5 هکتار

10 آبان / جنگل دشت‌شاه میامی، سمنان / حداقل 5/ 2 هکتار

10 آبان / جنگل کوه‌سفید لنده، کهگیلویه / ؟

29 آبان / بخشی از جنگل‌های ارسباران، آذربایجان شرقی / ؟

2 آذر / جنگل‌های گالیکش، گلستان / 180 هکتار

3 دی / جنگل ابر شیرین آباد، سمنان / ؟

8 دی / جنگل‌های رودبار، گیلان / 6 هکتار

29 دی / جنگل‌های شفت، گیلان / ؟

آمار آتش سوزی جنگل‌ها

سال 1397 و 1398 [ برگرفته از گزارش‌های خبرگزاری مهر ]

تاریخ / محل / مقدار آتش سوزی

 

آمار آتش‌سوزی‌ جنگل‌های ایران در سال 1397 خورشیدی:

5 فروردین / جنگل‌های گیلان / 250 هکتار

5 فروردین / چهار نقطه از مناطق جنگلی گلستان / ؟

7 فروردین / جنگل‌های میناسک و لزیرک، مازندران / 3 هکتار

10 فروردین / جنگل‌های بهشهر، مازندران / 4 هکتار

10 فروردین / جنگل باران کوه، گلستان / ؟

24 خرداد / جنگل‌های بلوط پلدختر، لرستان / ؟

27 خرداد / کوهستان دراک، فارس / 3 هکتار

31 خرداد / جنگل‌های کوه حاتم، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

1 تیر / جنگل‌های شلم، ایلام / ؟

4 تیر / جنگل‌های ملکشاهی، ایلام / 1 هکتار

6 تیر / جنگل‌های قلا و ارغوان چوار، ایلام ؟

9 تیر / جنگل‌های سوزنی برگ کلاته، گلستان / ؟

11 تیر / جنگل‌های گومله لنگرود، گیلان / 50 هکتار

11 تیر / پارک ملی گلستان / ؟

15 تیر / جنگل‌های پیرچوپان یاسوج، بویراحمد / ؟

28 تیر / جنگل‌های نیل کوه گالیش، گلستان / ؟

1 امرداد / جنگل‌های بلوط سماق و زمگه پلدختر، لرستان / ؟

5 امرداد / جنگل‌های دهلیج پلدختر، لرستان / ؟

6 امرداد / جنگل‌های بلوط دلی دشته رومشکان، لرستان / ؟

3 شهریور / پارک ملی تندوره، خراسان رضوی / 25 هکتار

9 شهریور / جنگل های هانیوان، ایلام/ 5/2 هکتار

9 شهریور/ جنگل‌های کبیرکوه ملکشاهی، ایلام / ؟

17 شهریور / جنگل ابر منطقه یخام، سمنان / ؟

22 شهریور / بخش‌هایی از جنگل و مراتع ارغوان، ایلام / ؟

1 مهر / جنگل‌های مله‌کوه پلدختر، لرستان / ؟

1 مهر / جنگل‌های آبزا چوار، ایلام / 10 هکتار

4 آبان / زمین‌های جنگلی و مرتع گلستان / 2 هکتار

11 آبان / جنگل‌های امام زاده عبداله، مازندران / هزار متر

17 دی / جنگل‌های عباس آباد، مازندران / ؟

26 دی / بخش لوندویل آستارا، گیلان / بیش از 9 هکتار

 

آمار آتش‌سوزی‌ حنگل‌های ایران در سال 1398 خورشیدی:

5 خرداد/ مراتع و جنگل‌های لرستان / ؟

7 خرداد / کوه خامی گچساران، کهگیلویه ‌و بویراحمد / ؟

17 خرداد / جنگل‌های خائیز، کهگیلویه‌ و بویراحمد / ؟

20 خرداد / مراتع کوه‌های بدیل بهبهان، خوزستان / ؟

20 خرداد / مراتع دهلران، ایلام / ؟

26 خرداد / بلندی‌های وزکو کوهدشت، لرستان / 3 هکتار

29 خرداد / ارتفاعات درام بهمئی، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

1 تیر / کوه‌های سپیدان، فارس / ؟

1 تیر / جنگل‌های چالوس، مازندران / 5/ 1 هکتار

6 تیر / جنگل‌های کوه مورد گچساران، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

8 تیر / جنگل‌های دینارکوه آبدانان، ایلام / ؟

11 تیر / جنگل‌های بلوط لردگان، چهارمحال و بختیاری / ؟

16 تیر / جنگل‌های دز، خوزستان / 300 متر مربع

16 تیر / کوه لنه کارزان، ایلام / ؟

16 تیر / کوه کله‌مرغان پلدختر، لرستان / 5 هکتار

17 تیر / مراتع سیروان، ایلام / 30 هکتار

18 تیر / جنگل‌های کوه دیل گچساران، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

21 تیر / جنگل چم گرداب پلدختر، لرستان / 100 هکتار

27 تیر / جنگل‌های بولی، ایلام / ؟

29 تیر / جنگل‌های باشت، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

31 تیر / جنگل‌های کوه خامی، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

31 تیر / جنگل‌های خداآفرین، آذربایجان شرقی / 200 هکتار

2 امرداد / مراتع هوراند، آذربایجان شرقی / 30 هکتار

11 امرداد / جنگل‌های چوار، ایلام / ؟

11 امرداد / جنگل های سردشت، آذربایجان غربی / 20 هکتار

11 امرداد / جنگل‌های کوهمره، فارس / ؟

12 امرداد / جنگل‌های وزکور، لرستان / 50 هکتار

13 امرداد / جنگل چهل میر، خراسان رضوی / 2 هکتار

13 امرداد / جنگل‌های خان زینان، فارس / ؟

23 امرداد / جنگل‌ها و مراتع بن لار پلدختر، لرستان / ؟

30 امرداد / جنگل‌های کهوا یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

30 امرداد / جنگل‌ها و مراتع دیل گچساران / 10 هکتار

31 امرداد / جنگل‌های ارسباران / ؟

23 شهریور / جنگل‌های الوار اندیمشک، خوزستان / ؟

26 شهریور / جنگل ابر منطقه سرخ دره، سمنان / ؟

29 شهریور / مراتع سالندکوه دزفول، خوزستان / ؟

3 دی / اراضی جنگلی گلستان / 4 هکتار

4 دی / جنگل‌های سنگ برنجه، گلستان / 5 هکتار

5 دی / جنگل‌های النگدره گرگان / 105 هکتار

19 بهمن / جنگل‌های گیلان / 100 هکتار

 

آمار آتش‌سوزی‌ جنگل‌های ایران در سال 1399 خورشیدی تا کنون:

5 اردیبهشت / جنگل خسرج، خوزستان / ؟

9 اردیبهشت / جنگل و نخیلات هشت بندی، هرمزگان / 20 هکتار

28 اردیبهشت / جنگل سیریک، هرمزگان / 4 هکتار

3 خرداد / جنگل خنگ بار گچسارن، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

5 خرداد / جنگل های بدره، ایلام / ؟

6 خرداد / جنگل کوهسار، تهران / 2 هکتار

9 خرداد / جنگل خاییز، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

9 خرداد / جنگل های دیل گچساران، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

15 خرداد / جنگل‌های سمنان / 8 هزار متر مربع

15 خرداد / جنگل‌های ماهور باشت، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

16 خرداد / جنگل‌های فراشبند، فارس / ؟

18 خرداد / جنگل‌های کرمانشاه / 23 هکتار

18 خرداد / جنگل‌های دنا، کهگیلویه و بویراحمد / ؟

22 خرداد / جنگل‌های سفیدکوه پلدختر، لرستان / 5 هکتار

22 خرداد / جنگل‌های زیودار پلدختر، لرستان / ؟

علامت (؟) به این معناست که در گزارش خبری اندازه‌ی گستردگی آتش‌سوزی اعلام نشده است.

گزارش کلی مسوولان کشور درباره‌ی آتش‌سوزی جنگل‌ها در چند سال گذشته
برگرفته از خبرگزاری‌های «مهر» و «ایرنا»

* 6 خرداد 1396 خورشیدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: ۵۵ فقره حریق در حوزه جنگل داشتیم که یک هزار و ۲۹۶ هکتار جنگل در سال گذشته از خوزستان در آتش سوخت. او افزود: بروز ۱۰ فقره حریق در۲۷۱ هکتار را در سال جاری در استان خوزستان داشتیم.
* 10 خرداد 1396 خورشیدی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: سالانه به طور متوسط ۲ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان از بین می‌رود.
* 14 خرداد 1396 خورشیدی، مدیر کل منابع طبیعی و آب‌خیزداری لرستان گفت: طی سال گذشته ۴۸ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده است. مجموع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در سال گذشته ۸۸۴ هکتار بوده که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش حریق را نشان می‌دهد.
* 13 آبان 1396 خورشیدی، مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۵ دو هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان اصفهان در آتش سوخت، گفت: در سال جاری این میزان به ۴۰۰ هکتار رسیده است.
* 21 اسفند 1396 خورشیدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی، بابیان اینکه در سال‌های پیش میانگین ۱۵هزار هکتار جنگل در آتش می‌سوخت، گفت: در سال۹۶ شاهد کاهش ۶۰ درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده‌ایم.
*11 فروردین 1397 خورشیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از سوختن ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌ها در یک دهه‌ی اخیر براثر آتش خبر داد.
* 28 فروردین 1398 خورشیدی، سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان از نابودی ۱۳ هزار هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد. رضا آریایی در جلسه کارگروه اطفای حریق جنگل‌های لرستان در سخنانی گفت: در پنج سال گذشته ۱۳ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان از میان رفته است. او افزود: سالانه دو هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های استان از میان می‌رود.
* 28 فروردین 1398 خورشیدی، مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری لرستان گفت: ۳۴۰ هکتار از جنگل‌های لرستان در سال گذشته دچار آتش‌سوزی شد.
* 5 خرداد 1398 خورشیدی، مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری لرستان به آتش‌سوزی در سطح ۱۲۹ هکتار از جنگل‌های لرستان در سال 1397 اشاره کرد.
* 26 تیر 1398 خورشیدی، فرمانده یگان حفاظت جنگل ها، مراتع و آب‌خیزداری کشور از وقوع ۲۰۰ فقره حریق و سوختن ۴۲۰ هکتار از عرصه‌های ملی کشور در سال جاری خبر داد. وی افزود در سال گذشته بیش از دو هزار هکتار از عرصه‌های خوزستان در آتش سوخت.
* 9 امرداد 1398 خورشیدی، مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری سمنان بابیان اینکه طی چهارماهه نخست سال جاری ۹ آتش‌سوزی در استان رخ‌داده است، گفت: در این راستا حدود دو هکتار جنگل‌ و مرتع طعمه حریق شده است.
* 23 امرداد 1398 خورشیدی، مدیر منابع طبیعی کوهدشت گفت: ۸۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی ارتفاعات «وزکور» بخش کوهنانی طعمه حریق شده است.
* 24 امرداد 1398 خورشیدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چهار ماهه‌ی سال یک هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد بر اثر آتش‌سوزی از میان رفته است که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.
* امرداد 1398 خورشیدی، رییس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: درسال جاری در ۸۰ فقره آتش‌سوزی منابع طبیعی و جنگل‌های شهرستان بویراحمد ۳۷۰هکتار از جنگل‌ها و مراتع از میان رفت.
* 2 شهریور 1398خورشیدی، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۷۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش‌سوزی‌های سال از میان رفت.
* 10 شهریور 1398 خورشیدی، مسوول یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آب‌خیزداری گچساران گفت: ۲۶۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق گوناگون این شهرستان، امسال به‌ویژه در فصل تابستان طعمه حریق شد. (ایرنا)
* 12 شهریور 1398 خورشیدی، در مجموع یک هزار و ۸۳۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان به دلیل بی مبالاتی و خطای انسانی در آتش سوخت که این میزان در مقایسه با سال پیش 5/ 2 برابر افزایش دارد. (ایرنا)
* 20 شهریور 1398 خورشیدی، به‌گفته‌ی مدیرکل منابع‌طبیعی و آب‌خیزداری استان کرمان، ۵۰ فقره حریق ۴۴۷ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان را در پنج ماه گذشته همان سال از میان برده است. سال 1397 خورشیدی، ۲۵ فقره آتش‌سوزی به مساحت ۹۸ هکتار در مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی استان کرمان رخ داده که این مقدار در مقایسه با پنج ماهه نخست سال 98 از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و از نظر مساحت ۳۵۶ درصد رشد داشته است. (ایرنا)
* 22 شهریور 1398 خورشیدی، سرپرست منابع‌طبیعی و آب‌خیزداری خمین گفت: ۶۵ هکتار از عرصه‌های طبیعی و مرتعی این شهرستان امسال در آتش سوخت. (ایرنا)
* 27 شهریور 1398 خورشیدی، امسال در مجموع ۲هزار و ۲۹۹ هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان به دلیل بی مبالاتی و خطای انسانی در آتش سوخت که این میزان در مقایسه با سال قبل نزدیک به سه برابر افزایش دارد. (ایرنا)
* 30 شهریور 1398 خورشیدی، دبیر ستاد مدیریت بحران گچساران گفت: ۳۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق گوناگون این شهرستان تابستان امسال طعمه حریق شد. (ایرنا)
* 30 شهریور 1398 خورشیدی، سرپرست فرمانداری دنا گفت: تابستان امسال ۳۸ مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان به وقوع پیوست که ۱۸۸ هکتار عرصه جنگلی را نابود کرد. (ایرنا)
* 7 مهر 1398 خورشیدی، مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری همدان گفت: امسال ۲۰۲ هکتار از اراضی این استان در ۸۴ فقره آتش‌سوزی طعمه حریق شدند. (ایرنا)
* 15 مهر 1398 خورشیدی، سرپرست فرمانداری بانه گفت: در نیمه نخست امسال ۱۵۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های این شهرستان مرزی طعمه حریق شد که این میزان در مقایسه با زمان مشابه پارسال ۳۴ درصد افزایش داشته است. (ایرنا)
* 16 مهر 1398 خورشیدی، مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین گفت:۹۴۰ هکتار از منابع طبیعی قزوین نیمه نخست سال در آتش‌ سوخته که ۹ برابر مدت مشابه سال پیش است. (ایرنا)
* 23 مهر 1398 خورشیدی، رییس اداره منابع طبیعی و آب‌خیزداری شهرستان گتوند گفت: ۱۲۰ هکتار از مراتع این شهرستان از خردادماه امسال تاکنون طعمه آتش شده است. (ایرنا)
* 28 مهر 1398 خورشیدی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه: از آغاز امسال تاکنون 61 مورد حریق در عرصه منابع طبیعی استان رخ داده، از این تعداد، 7 فقره مربوط به جنگل با مساحت 16 هکتار بود است.
* 6 بهمن 1398 خورشیدی، مدیر کل منابع طبیعی و آب‌خیزداری استان کردستان: از آغاز سال 1398 تا امروز، 271 فقره حریق در 2 هزار و 656 هکتار از مراتع و جنگل‌های استان کردستان اتفاق افتاده است.

ادامه ی آتش‌سوزی جنگل‌های ایران
گزارش‌ها از: خبرگزاری مهر (از یکم تا دهم تیرماه 1399 خورشیدی)

1 تیرماه؛ جنگل‌های نزدیک به منطقه‌ی کوشک شهرستان بویراحمد در فاصله‌ی مرز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس از سمت بابامیدان، دچار آتش‌سوزی شد. آتش که در محدوده‌ی منطقه‌ی پرزه آغاز و در چند مرحله مهار شده بود، دوباره شعله‌ورشده و به سمت منطقه‌ی کوشک بویراحمدراه افتاد.

4 تیرماه؛ مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری از خسارت آتش‌سوزی به ۱۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری در سال جاری خبر داد. او گفت: «از ابتدای سال تاکنون هشت فقره آتش‌سوزی رخ داده که ۱۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع و هفت هکتار از باغات سامان در آتش سوخته است. خسارت‌های حریق‌های امسال تاکنون، قابل برآورد نبوده زیرا ارزش درختان که سرمایه ملی هستند بسیار بالا است».

4 تیرماه؛ آتش‌سوزی سنگین جنگل‌های انبوه لوداب شهرستان بویراحمد را فرا گرفت و لحظه به لحظه بر گستره‌ی آتش افزوده شدد. در همین روز بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه لوداب در این آتش‌سوزی از میان رفت.

4 تیرماه؛  شعله‌ور شدن دوباره آتش در جنگل‌های زاگرسی در لوداب از توابع یاسوج، در استان کهگیلویه و بویراحمد است. آتش‌سوزی در جنگل‌های متراکم بلوط از سوم تیرماه آغاز شد و در پی آن افزون‌بر لوداب دو منطقه‌ی دیگر جنگلی و مرتعی در آتش سوختند. برپایه‌ی گزارش سازمان فضایی کشور، ۹ هزار ۷۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان در خردادماه طعمه آتش شده‌اند.

5 تیرماه؛ وقوع آتش‌سوزی در مراتع منطقه « تنگ دوپا نقنه» شهرستان بروجن. حریق در سه هزار مترمربع از مراتع تنگ دو پا نقنه شهرستان بروجن رخ داد.

5 تیرماه؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/ 2 درصد افزایش داشته است».

5 تیرماه؛ جنگل‌های منطقه سادات محمودی شهرستان دنا، در استان کهگیلویه و بویراحمد، دچار آتش‌سوزی شد.

6 تیرماه،؛ جنگل‌های منطقه سروک در شرق شهر یاسوج، در استان کهگیلویه و بویراحمد، دچار آتش‌سوزی شده است.

6 تیرماه؛ ۲۶۹۰ متر از زمین‌های منطقه یقه حسنی میانجنگل فسا، در استان فارس، در آتش سوخت. در این آتش‌سوزی نزدیک‌به۲۶۹۰ متر از اراضی ملی منطقه در آتش سوخت که با اقدام به موقع از گسترش آتش جلوگیری شد.

7 تیرماه؛ بلندی‌های (:ارتفاعات) هرم حد فاصل جویم تا حمامی در بخش مرکزی خنج، در استان فارس، در آتش سوخت. آتش‌سوزی در ارتفاعات هرم حد فاصل جویم تا حمامی در بخش مرکزی خنج آغاز شد. شدت آتش به اندازه‌ای بود که امکان نزدیک شدن به آن تا فاصله صدمتری میسر نمی‌شد.

7 تیرماه؛ خاکستر شدن بخشی جنگل‌های بلوط منطقه «تایی» بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر، در استان لرستان. این آتش‌سوزی به از میان رفتن سه هکتار از جنگل‌های بلوط منطقه انجامید.

8 تیرماه؛۵۰۰ هکتار از مرتع‌های منطقه بوزین و مرخیل شهرستان پاوه در استان کرمانشاه دچار آتش‌سوزی شد. بسیاری از درختان جنگلی در این مراتع نیز در این آتش‌سوزی از میان رفتند. 9 تیر از سوی مسوولان گفته شد: «میزان خسارات وارده باید ازسوی کارشناسان منابع طبیعی اعلام شود».

8 تیرماه؛ آتش‌سوزی در جنگل‌های «شش‌دار» ایلام.

9 تیرماه؛ جنگل‌ها و مراتع آبشار یاسوج، در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار آتش‌سوزی شد. بخشی از مراتع و همچنین شماری از درختان بلوط این منطقه در آتش‌سوزی از میان رفت.

داستان دنباله‌دار آتش‌سوزی جنگل‌های ایران 
گزارش از خبرگزاری مهر (از 12 تیرماه تا 22 تیرماه 1399 خورشیدی)
– 12 تیر؛ آتش به جان مراتع و جنگل‌های منطقه «سفید کوه» خرم‌آباد، در استان لرستان افتاد. این دومین‌بار است که منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سفید کوه خرم‌آباد دچار آتش‌سوزی می‌شود. پیش از این نیز 20 خردادماه امسال آتش‌سوزی در این منطقه رخ داده بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان سطح خسارت وارد شده به منطقه سفید کوه خرم‌آباد در آتش‌سوزی بیستم خردادماه را پنج هکتار بازگو کرد.
– 12 تیر؛ جنگل‌های منطقه کوخدان شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده‌ی دنای باختری (:شرقی) دچار آتش‌سوزی شده است. کوخدان نزدیک‌به منطقه‌ی حفاظت‌شده دنا با گونه‌های کم‌یاب جانوری و گیاهی است.
– 12 تیر؛ آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه، در استان کرمانشاه، پس از ۸ روز مهار شد. منطقه‌ی حفاظت‌شده ی بوزین و مرخیل پاوه که زیستگاه گونه‌های نادر گیاهی و جانوری است ۸ روز با آتش و دود دست و پنجه نرم کرد.
– 13 تیر؛ جنگل‌های منطقه چیتاب شهرستان بویراحمد دچار آتش سوزی شده است. حجم زیاد دود بلند شده از منطقه نشان از ویرانی بخش چشمگیری از مراتع و درختان این منطقه دارد. این منطقه، انبوهی از درختان بلوط کهنسال را در خود جای داده است.
– 15 تیر؛ آتش بخشی از جنگل‌های منطقه بوستان شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد را نابود کرد و از کالبد درختان جان گرفت. آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه بوستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد از چند روز پیش از 15 تیرماه آغاز شده بود.
– 16 تیر؛ جنگل‌های منطقه‌ی حفاظت‌شده تنگ تکاب در کوه خائیز، در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت. آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه‌ی حفاظت شده‌ی تنگ تکاب خائیز از منطقه‌ای میان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان آغاز شده است. تنگ تکاب به عنوان مهمترین سکونتگاه‌ها و زیست‌گاه کل و بز شناخته می‌شود.
– 16 تیر؛ آتشِ افتاده به جانِ ۵۰ هکتار از منابع طبیعی و تاغزارهای روستای فتح آباد در شهرستان بویین زهرا با کوشش ماموران امدادی مهار شد. بخش فراوانی از زمین‌های جنگلی تاغزار روستای فتح‌آباد شهرستان بویین‌زهرا دچار آتش سوزی شد. هنوز میزان دقیق ویرانی منابع طبیعی مشخص نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود نزدیک به۵۰ هکتار از اراضی ملی دچار آتش‌سوزی شده است.
– 17 تیر؛ مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری از رخ دادن آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه ی «بلوط بلند» چهارمحال و بختیاری خبر داد. این آتش‌سوزی 16 تیرماه در این منطقه آغاز شد و نیمه شب 17 تیر، مهار شد. وی افزود: جنگل‌های بلوط بلند برای پنجمین‌بار در سال جاری دچار آتش‌سوزی شده بود. خسارت‌های این آتش‌سوزی هنوز برآورد نشده است.
– 17 تیر؛ آتش در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا، در استان کهگیلویه وبویراحمد شعله‌ور شد. منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا دهمین انباشت‌گاه (:ذخیره‌گاه) زیست کره ایران است که ۱۶۹ گونه‌ی جانوری در این منطقه زیست می‌کنند و این منطقه دارای گونه‌های نادر گیاهی بوده که در جهان کم‌مانند است.
– 17 تیر؛ مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از آتش‌سوزی دوباره در جنگل‌های منطقه بلوط بلند این استان خبر داد. وزش باد در این منطقه سبب گسترده شدن آتش‌سوزی شد. شدت آتش‌سوزی بسیار بالا برآورد شده است.
– 18 تیر؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از وقوع آتش‌سوزی در سطح 8/ 4 هکتار از جنگل‌های استان در چند ماهه‌ی نخست سال 1399 خورشیدی خبر داد.
– 18 تیر؛ فرمانده انتظامی ایلام از آتش‌سوزی پنج هکتار از مراتع طبیعی در کوه‌های پیرامون روستای حسین‌آباد در بخش میشخاص از توابع این شهرستان خبر داد.
– 18 تیر؛ مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از آغاز دوباره‌ی آتش‌سوزی در مراتع مشرف به جنگل‌های ارسباران در شهرستان خداآفرین خبر داد. آتش‌سوزی در چهار نقطه از منطقه قراتکانلو در شهرستان خداآفرین آغاز شده است.
– 19 تیر؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیواندره، در استان کردستان با گفتن اینکه ۱۵ هکتار از اراضی ملی و مراتع طعمه‌‌ی آتش‌سوزی شد، گفت: آتش‌سوزی در سه کیلومتری شهر دیواندره و در مراتع روستای نساره روی داده است. در این آتش‌سوزی ۱۵ هکتار از اراضی ملی و نیم هکتار از کشتزارهای گندم در آتش سوخت. تاکنون افزون‌بر ۳۰ آتش‌سوزی با مساحت نزدیک به ۵۰ هکتار در مراتع شهرستان روی داده است.
– 21 تیر؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۲۰۷ هکتار از سطح مراتع و جنگل‌های این استان از آغاز سال 1399 تا کنون طعمه‌ی آتش‌سوزی شده است. او گفت: از آغاز خردادماه امسال تاکنون ۵۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این استان روی داده که بیشترین آن‌ها در شهرستان‌های سنندج، بانه و مریوان بوده است. تا کنون ۱۷۸ هکتار از مراتع و ۵۹ هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته است. وی گفت: سال گذشته ۲۷۱ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داد که طی آن متاسفانه دو هزار و ۶۵۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان در آتش سوخت.
– 22 تیر؛ جنگل‌های منطقه دمچنار شهرستان بویراحمد دچار آتش‌سوزی شده است. آتش‌سوزی جنگل‌های دمچنار بویراحمد که طی روزهای گذشته در چند مرحله مهار شده بود، دوباره شعله‌ور شده است. روز گذشته نیز مناطقی از جنگل‌های دمچنار بویراحمد در آتش سوخت.

آتش‌سوزی‌جنگل‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر [ از 23 تیرماه تا چهارم  امردادماه ]

– 23 تیرماه؛  ۱۴ هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع در شهرستان ایوان، در استان ایلام، آتش گرفت. در دو مورد آتش‌سوزی در منطقه گاو مهر بخش زرنه و روستای گاوسوار از توابع شهرستان ایوان، روی داد. هفت هکتار از کشتزارهای منطقه گاومهر بخش زرنه که زیر کشت گندم بوده، چهار هکتار از مراتع ملی و سه هکتار از پسماند محصولات کشاورزی (پیچر) در روستای گاوسوار به علت ناروشنی آتش گرفته است.

– 24 تیر؛ ۲۵۰ هکتار از پس‌چر کشتزارهای چند روستا و نیز ۳۰۰ هکتار عرصه‌های منابع طبیعی در بخش حمیل اسلام آبادغرب، در استان کرمانشاه، دچار آتش‌سوزی شد. پس از ۷ ساعت، این آتش‌سوزی مهار شد. علت آتش‌سوزی عامل انسانی اعلام شد.

– 25 تیر؛ آتش در جنگل‌های منطقه دمچنار بویراحمد دوباره شعله‌ور شد و زبانه‌های آتش بر کالبد درختان تاخت. گزارش‌های میدانی کنش‌گران محیط‌زیستی بیانگر نابودی صدها هکتار مرتع و نزدیک به یک‌هزار درخت در منطقه‌ی دمچنار بویراحمد دارد.

– 26 تیر؛ آتش‌سوزی تنگ سدر واقع در منطقه‌ی لاور شرقی، در استان بوشهر. این آتش‌سوزی از پسین (:عصر) 25 تیرماه آغاز و در 27 تیرماه مهار شد.

– 28 تیر؛ آتش‌سوزی در پارک جنگلی توس نوذر در شهر سنندج در استان کردستان. بر پایه‌ی گزارش نگهبانان پارک توس نوذر، تجمع معتادان عامل آتش‌سوزی در این پارک جنگلی بود که پس از آتش‌سوزی معتادان از آنجا متواری شدند.

– 29 تیر؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان، گفت: «در سال جاری بیش از ۱۹ فقره آتش‌سوزی در مراتع استان رخ داده و تاکنون بیش از ۲۹۱ هکتار از مراتع زنجان دچار آتش‌سوزی شده است».

از میان گونه‌های غالب درختی آسیب‌دیده در پیِ این آتش‌سوزی‌ها می‌توان به ارس، از میان درختچه‌های خسران دیده به زالزالک، از میان گونه‌های بوته‌ای به گون و از میان گونه‌های علفی به پهن برگان و گندمیان اشاره کرد.

– 30 تیر؛ مدیر کل منابع طبیعی استان همدان گفت: «از آغاز امسال تا کنون نزدیک‌به ۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان در نتیجه بی احتیاطی و عوامل انسانی طعمه‌ی آتش‌سوزی شده‌اند و با گرم شدن هوا احتمال آتش سوزی‌ها بیشتر می‌شود.

– 31 تیر؛ آتش‌سوزی کوسالان، در استان کردستان،  که ۲۴ ساعت ادامه داشت مهار شد. منطقه حفاظت‌شده کوسالان در شهرستان سروآباد دارای پوشش جنگلی و مرتع است و به دلیل شرایط ویژه‌ی جغرافیایی زیست‌گاه بسیاری از جانوران و حتا وجود گونه‌های نادر گیاهی در استان کردستان است.

– 1 امرداد؛ آتش سوزی در شش هزار مترمربع از پوشش گیاهی پناهگاه میانکاله در استان مازندران. با کوشش نیروهای حفاظت محیط زیست و آتش‌نشانی آتش‌سوزی پس از دو ساعت مهار شد.

– 4 امرداد؛ ۲۰ هکتار از مراتع طبیعی شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه در آتش سوخت. این آتش‌سوزی پس از نزدیک‌به چهار ساعت خاموش شد.

آتش گرفتن 110 هکتار از مناطق حفاظت شده کردستان (یکم امردادماه 1399 خورشیدی)

سرپرست یگان حفاظت محیط زیست استان کردستان از سوختن ۱۱۰ هکتار از منطقه‌ حفاظت شده‌ کوسالان و شاهو در آتش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، زانیار نازدار، سرپرست یگان محیط زیست استان کردستان، یکم امردادماه 1399 خورشیدی، با اشاره به آتش‌سوزی اخیر جنگل‌ها در این استان گفت: «دو روز پیش با انتقال تیمی که به منطقه رسید، این آتش اطفا شد و متاسفانه ۱۱۰ هکتار از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی کوسالان و شاهو در آتش سوخت».
وی ادامه داد: «علت این حادثه را خطای انسانی تشخیص دادند، چون ظاهرا افراد محلی دیدند که شخصی آتش راه انداخته، اما در مورد عمدی یا غیر‌عمدی بودن آن هنوز امکان اظهار نظر کردن نداریم. در حال حاضر هم پیگیر این هستیم تا آن شخص را شناسایی کنیم».

درختان بلوط و گیاهان یک ساله در آتش سوختند
سرپرست یگان حفاظت محیط زیست گفت: «در هفته‌ی اخیر دمای هوا در استان کردستان شش تا هفت درجه افزایش داشت، اما عوامل انسانی مثل آتش زدن اضافه محصولات کشاورزان یا خاموش نکردن آتش در طبیعت تاثیرگذار است. حتی قوطی کنسرو و شیشه‌های نوشیدنی که در طبیعت رها می‌کنند با انعکاس نور خورشید حرارت ایجاد می‌کند و مثل ذره بین عامل آتش سوزی‌ها خواهد شد».

وی ادامه داد: «طبق آمار گرفته شده، درختان بلوط و گیاهان یک ساله آسیب دیده و به طور متوسط در هر هکتار ۱۵۰ قطعه درخت آسیب دیده است، البته آتش سوزی دو روز گذشته بیشتر سطح را درگیر کرد و در چند مرحله آتش اطفا شد. یک بار در ساعت سه بامداد آتش را خاموش کردند اما ده صبح با گرم شدن هوا آتش دوباره روشن شد، ولی فعلا گزارشی نداریم مبنی براینکه آتش دوباره روشن شده باشد».

در بعضی بخش‌ها امکان جبران خسارت وجود ندارد
نازدار درباره جبران خسارتی گیاهان سوخته گفت: «جبران پوشش گیاهی در منطقه زمان زیادی می‌برد و برای این موضوع ما باید از انجمن‌ها و مردم محلی کمک بگیریم تا بذر پاشی انجام دهیم. البته در سال‌های قبل هم در جاهایی که آتش‌سوزی بوده ما بذرپاشی انجام دادیم، امسال هم باید این کار را انجام دهیم».
وی گفت: «این آتش‌سوزی نسبت به ۴ ماه اول سال ۹۸ بیشتر بوده است و آتش‌سوزی امسال  در مناطق سروآباد، مریوان، بیجار و سقز حدود ۱۷۳ هکتار بوده است. امسال ۱۱ مورد آتش‌سوزی و پارسال ۱۹ مورد داشتیم، اما سطحی که سال گذشته آتش گرفته است، ۱۵۰ هکتار بوده که امسال خیلی بیشتر شده است».

آتش گرفتن 800 هکتار از عرصه‌های طبیعی استان تهران (دوم امردادماه 1399 خورشیدی)

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در چهار ماه نخست سال جاری در مجموع ۶۹ مورد آتش‌سوزی در رویشگاه‌های استان تهران رخ داده‌ است، گفت: «حدود ۸۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان تهران از ابتدای سال تاکنون دچار حریق شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرهاد زندی با بیان اینکه معضلات آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در استان تهران نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، گفت: «با توجه به اینکه امسال رشد پوشش گیاهی مراتع باعث افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شده اما میزان وسعت آتش‌سوزی‌های رخ داده تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده این در حالی‌ست که ممکن است طی هفته‌های آینده آتش‌سوزی‌های بیشتری رخ دهد و وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی استان تهران نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند».
وی با اشاره به اینکه بیشتر موارد آتش‌سوزی‌ رویشگاه‌های استان تهران در روزهای پنج‌شنبه و آدینه که گردشگران به مناطق طبیعی می‌روند، گزارش می‌شود، افزود: «۹۰ درصد عوامل این آتش‌سوزی‌ها منشا انسانی دارد و بیشتر در نزدیکی پارک‌های ملی خجیر، سرخه‌حصار و بوستان جنگلی سرخه‌حصار به‌صورت سهوی و عمدی رخ داده است. چند مورد آتش‌سوزی در نزدیکی جاده “تلو” به سمت منطقه حفاظت شده ورجین و دو مورد نیز در منطقه شکار ممنوع کوه‌سفید دماوند اتفاق افتاد که توسط نیروهای محیط‌بان خاموش شدند».

آتش‌سوزی جنگل‌های ایران به گزارش خبرگزاری مهر؛ از 8 تا 23 امردادماه 1399

– 8 امرداد؛ منطقه حفاظت‌شده‌ی «بمو» در استان فارس دچار آتش‌سوزی شد. وزش باد شدید در منطقه سبب گسترده‌تر شدن آتش‌سوزی شد.

– 8 امرداد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امسال نزدیک به ۵۵ هکتار از پوشش گیاهی مراتع استان همدان با ۱۸ مورد آتش‌سوزی از میان رفت.

– 9 امرداد؛ آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت لرستان و منطقه «گاچال کوشکی». این آتش‌سوزی که مهار شده بود دوباره شعله‌ور شد. علت این آتش‌سوزی عمدی و به خاطر درگیری‌های محلی اعلام شده است.

– 10 امرداد؛ آتش‌سوزی در مراتع ارتفاعات سربیژن در شهرستان جیرفت در استان کرمان ۲۰۰ هکتار از مراتع را نابود کرد.

– 11 امرداد؛ آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کوهدشت در استان لرستان، که از روز چهارشنبه آغاز شده بود، خاموش شد.

– 11 امرداد؛ شعله‌های آتش‌سوزی در جنگل‌های گستره‌ی الوار گرمسیری در اندیمشک در استان خوزستان خاموش شد. در سال‌های گذشته افزون‌بر یک هزار هکتار از جنگل‌های الوار گرمسیری در اندیمشک طعمه‌ی آتش سوزی شده است.

– 12 امرداد؛ مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: ۳۰ تا ۳۵ هکتار از منابع طبیعی شهرستان کوهدشت در آتش‌سوزی اخیر منطقه «گاچال» و «کونانی» از میان رفت.

– 12 امرداد؛ بیش از ۳۰ هکتار از مراتع اراضی روستای قشلاق جوق‌علیا شهرستان ماهنشان در استان زنجان دچار آتش‌سوزی شد. در سال جاری بیش از ۱۹ فقره آتش‌سوزی در مراتع استان زنجان رخ داده و تاکنون بیش از ۲۹۰ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده است.

– 12 امرداد؛ آتش‌سوزی در منطقه ابر و قطری(یورت‌قر شمال) شاهرود رخ داد. گمان می‌رود که آتش‌سوزی از روی عمد صورت گرفته است.

– 13 امرداد؛ در آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده‌ی شهرستان بیجار در استان کردستان، یک هزار و ۶۷۰ هکتار از اراضی این منطقه طعمه آتش‌سوزی شد.

– 14 امرداد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در سال جاری ۲۱ آتش‌سوزی در مراتع استان زنجان رخ داده است و تاکنون ۳۱۹ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده است.

– 14 امرداد؛ آتش‌سوزی در در مراتع منطقه حفاظت‌شده بیرمی در تنگه شیرینه‌ی استان بوشهر.

– 15 امرداد؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: «از ابتدای سال 1399، ۵۵ آتش‌سوزی در مراتع و عرصه‌های محیط زیستی به‌ویژه در غرب و جنوب اصفهان رخ داده است که ۱۳۸ هکتار از مراتع استان را به نابودی کشاند.

– 15 امرداد؛ جنگل‌های منطقه نارگ موسی در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار آتش‌سوزی شد. این آتش‌سوزی از چند روز گذشته آغاز شده و مهار کامل آن نیاز به پایش دارد.

– 16 امرداد؛ ۱۰۰ هکتار از اراضی و مراتع طبیعی منطقه عشایری گرمیشان واقع در بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر در استان ایلام در میان شعله‌های آتش سوخت.

– 17 امرداد؛  مهار یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های دست کاشت محدوده منطقه حفاظت شده کرائی شهرستان شوشتر در استان خوزستان. این آتش‌سوزی در نزدیکی روستای درب خزینه و جنگل‌های دست‌کاشت منابع طبیعی رخ داد. در این آتش‌سوزی ۶ هکتار از جنگل سوخت. سبب پدید آمدن این آتش‌سوزی سرایت آتش ناشی از سوزاندن عمدی کاه و کلش اراضی کشاورزی در اطراف بود.

– 18 امرداد؛ آتش‌سوزی گسترده در مزارع کشاورزی و مراتع روستای ورویس شهرستان روانسر در استان کرمانشاه مهار شد.

– 19 امرداد؛ ادامه‌دار بودن آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان اندیکا در استان خوزستان.

– 21 امرداد؛ آتش‌سوزی بخشی از مراتع که روز سه شنبه ارتفاعات قله دماوند را دربر گرفته بود، خاموش شد. براثر آتش‌سوزی که در همین روز در ضلع جنوبی قله دماوند رخ داده، نزدیک به ۲ هکتار از پوشش گیاهی این منطقه خاکستر و نابود شد.

– 21 امرداد؛ پدید آمدن ۹ مورد آتش‌سوزی در مراتع و پوشش گیاهی در یک روز در همدان.

– 23 امرداد؛ جنگل‌ها و مراتع پشت تنگ ملاوی در شهرستان پلدختر، در استان لرستان، دچار آتش‌سوزی شد. نبود امکانات، سخت‌گذر بودن مسیر و گرمای شدید عملیات مهار آتش را سخت کرده است. کوشش نیروهای منابع طبیعی و اهالی محل برای مهار آتش‌سوزی و مهار آن با شدت هر چه بیشتر همچنان ادامه دارد. هنوز از میزان دقیق آسیب‌های وارده به منابع طبیعی و عرصه‌های ملی در دست نیست.

آتش‌سوزی جنگل‌های ایران؛ گزارش از خبرگزاری مهر  از 24 امردادماه تا 10 شهریورماه

– 24 امرداد؛ آتش‌سوزی در یک هکتار از زمین‌های پلاک زرشکی «هرانده» در فیروزکوه، در استان تهران.

– 26 امرداد؛ آتش‌سوزی منطقه میانکاله، از ساعت سه بامداد آغاز شد. وزش باد و پوشش خشک گیاهی خشک منطقه سبب شد که آتش به سرعت به منطقه‌های اطراف سرایت کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران شمار آتش‌سوزی‌های تالاب میانکاله در سال جاری را ۹ مورد بازگو کرد و گفت: مساحت آتش‌سوزی‌ها نزدیک‌به ۱۱ هکتار بوده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز گفت: برای مقابله و خاموش کردن آتش‌سوزی در تالاب میانکاله با کمبود تجهیزات و امکانات روبه‌رو هستیم.

– 27 امرداد؛ آتش‌سوزی در ارتفاعات افزر در استان فارس به اندازه‌ای گسترده شد که گروه‌های مردمی که برای خاموش کردن آتش به منطقه رفتند و از دیگر گروه‌ها و مسوولان امر تقاضای پشتیبانی و انتقال تجهیزات و نیروی انسانی برای خاموش کردن آتش شد.

– 27 امرداد؛ سه هکتار از کشتزارهای روستای بیژگرد شهر گندمان در استان چهارمحال و بختیاری در آتش سوخت. بی احتیاطی موجب حریق در کشتزارهای روستای بیژگرد شهرستان بروجن چهارمحال و بختیاری شد. آتش‌سوزی سبب از میان رفتن محصولات کشاورزی در سه هکتار از زمین‌های این منطقه شد.

– 29 امرداد؛ شعله‌های آتش، قلب جنگل‌های شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد را درنوردید. این آتش‌سوزی از 27 امرداد آغاز شد. توپوگرافی منطقه و حجم آتش کار مهار آتش‌سوزی را با سختی روبه‌رو کرد. تاکنون چندین هکتار از جنگل‌های منطقه بر اثر این آتش‌سوزی از میان رفته است.

– 29 امرداد؛ شیراز؛ آتش‌سوزی در منطقه شاپورجان شیراز مهار شد. با این حال آتش‌سوزی در منطقه سیخ دارنگان ادامه داشت. آتش‌سوزی در منطقه پیربنو و شاپورجان از شب 28 امرداد آغاز شده بود و وزش باد سبب شعله کشیدن آتش در ارتفاعات شاپورجان شده و کار را برای خاموش کردن آتش دشوار کرده بود.

– 29 امرداد؛ کوشش‌ها برای خاموش کردن آتش در کوه دلا در منطقه حفاظت‌شده‌ی شیمبارادامه داشت. این آتش‌سوزی آدینه ۲۴ امردادماه امسال در منطقه‌ی دشوارگذر(:صعب‌العبور) قله دلا شروع شده است. سبب تداوم این آتش‌سوزی وزش بادهای شدید و پوشش مرتعی بالای منطقه است. به علت وزش بادهای شدید در منطقه کوه دلا این آتش‌سوزی در چهار جهت در حال گسترش به سمت دشت گل، منطقه شلا، سمت دریاچه سد و همچنین به سمت پل نگین است.  منطقه پل نگین پوشش گیاهی و جنگلی بالایی دارد. در برآوردهای اولیه نزدیک ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار از مناطق دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

– 30 امرداد؛ جنگل‌های خاور (:شرق) یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد، دچار آتش‌سوزی شد. دود این آتش‌سوزی از کیلومترها دورتر دیده می‌شد. جنگل‌های خاوری یاسوج در از جمله ژرف‌ترین جنگل‌های بلوط پیرامون این شهر است. در روزهای پیش از 30 امرداد هم چند نقطه دیگر از جنگل‌های استان نیز دچار آتش‌سوزی شد.

– 30 امرداد؛ سرپرست سازمان آتش‌نشانی همدان از وقوع ۱۰ مورد آتش‌سوزی مراتع و پوشش گیاهی در یک روز در همدان خبر داد.

– 30 امرداد؛ کنترل آتش‌سوزی در قله دلا در منطقه حفاظت شده شیمبار، در استان خوزستان. آتش‌سوزی در کوه دلا مناطق حفاظت شده شیمبار از روز 24 امردادماه امسال آغاز شد. این آتش‌سوزی برابر برآوردهای نخستین ۱۵۰ هکتار پوشش گیاهی، مرتعی و درختان منطقه در آتش سوختند.

– 31 امرداد؛ جنگل‌های منطقه رهمالی بویراحمد در آتش سوخت. این آتش‌سوزی از ساعت‌ها پیش آغاز شده و دود حاصل از آن تا کیلومترها دورتر دیده می‌شد. دبیر شبکه‌ی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در روزهای اخیر چندین نقطه از جنگل‌های استان دچار آتش‌سوزی شد.

– 1 شهریور؛ فرماندار پلدختر در استان لرستان، از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع میانکوه غربی این شهرستان از روز گذشته خبر داد و گفت: جنگل‌ها و مراتع میانکوه غربی پلدختر در منطقه «تخت چان» ساعت ۲۰ روز گذشته  دچار آتش‌سوزی شد.

– 2 شهریور؛ فرماندار دماوند از پدیدآمدن آتش سوزی در اراضی «گندک» دماوند در استان تهران، خبر داد و گفت: نشت گاز از شیرآبه زباله‌ها علت آتش‌سوزی است. در نتیجه‌ی آن ۵ هکتار از زمین‌های منطقه دچار آتش‌سوزی شد.

– 5 شهریور؛ تا تاریخ یادشده بیش از ۵۰ هکتار از جنگل‌های بلوط و مراتع گستره‌ی روستای «دارباغه» شهرستان پلدختر، در استان لرستان، در آتش سوخت.

– 10 شهریور؛ خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «بلوط‌های هزارساله سوخت»، نوشت: طبیعت بکر «دلا» و منطقه حفاظت شده شیمبار در شهر اندیکا، در استان خوزستان، به دلیل عامل انسانی نزدیک به ۱۰ روز در آتش سوخت و مهار آتش‌سوزی آن اندازه زمان بُرد که بلوط‌های هزار ساله در شعله‌های آتش جان دادند. در ادامه‌ی گزارش افزوده شده است: گمان می‌رود ۲۰۰ هکتار از مراتع کوه دلا دچار آتش‌سوزی شده است.

– 10 شهریور؛ بخشی از پارک جنگلی محمد‌آباد، بخش جبال بارز شمالی شهرستان جیرفت، در جنوب کرمان به دلایل ناروشن دچار آتش‌سوزی شد.

ادامه دارد …

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. من قول میدم ۹۹.۹ درصد از این آتیش سوزیها عمدی بودن و توسط قاچاقچیهای زغال چوب بخصوص چوب بلوط انجام شده. اگه چهار نفر از این حرومزاده هایی که میگیرن جنگلها رو آتیش میزنن در ملاء عام اعدام بشن دیگه هیچوقت آتیش سوزی عمدی اتفاق نمیفته. اداره جنگلها رو باید بدن دست نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات نه دست چند تا جنگلبان بی دفاع و بدون اسلحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05