لوگو امرداد

بیست‌و‌نهمین همایش مانتره در راه است

photo 2022 04 27 10 19 45کانون دانشجویان زرتشتی، با انتشار پیش‌پوستر از برگزاری بیست‌ونهمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره در تابستان 1401 خبر داد.

همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره، بزرگترین همایش دینی ایرانیان زرتشتی است. برای بیست‌ونهمین سال پیاپی است که همایش مانتره با هماهنگی و برنامه‌ریزی کانون دانشجویان زرتشتی برگزار می‌شود. بیست‌وشش دوره برگزاری در همایشگاه فرهنگی، دینی، ورزشی مارکار تهرانپارس و در شهریورماه برپا شد. دو دوره به شوند پدیداری کووید شاهد برگزاری به گونه مجازی بودیم. همایش مانتره گردهمایی دینی برای زرتشتیان ایران، تا آنچه را که از پیام گات‌ها آموخته‌اند را به گوش همكیشان برسانند. در این همایش شركت‌كنندگان در دو بخش اوستاخوانی و گاتاشناسی با هم به رقابت می‌پردازند. در رده اوستاخوانی رقابت بر سر درست‌خوانی و با آوایی‌خوانی بخش‌هایی از اوستا و گات‌ها است و در رده گاتاشناسی نیز شركت‌كنندگان برداشت خود از گفتار پیامبرمان اشوزرتشت را در قالب نوشتاری می‌نگارند و برای دیگران بازگو می‌كنند. امسال مانتره 29 در راه است.

نخستین دوره‌ی همایش مانتره در سال 1372 در حالی آغاز به‌کار کرد که خط دین‌دبیره رو به فراموشی بود و به جز شماری از موبدان، اندک زرتشتی روخوانی گات‌ها را می‌دانست. بدین ترتیب هماورد اوستاخوانی مانتره و در کنار آن بخش گاتاشناسی و مقاله‌‌نویسی با آرمان گسترش و فهم این پیام اهورایی آغاز شد.
از سال دوم، نیاز به آموزش خط دین‌دبیره در راستای دست‌یابی به آرمان مانتره احساس شد. بدین‌ترتیب آموزش به جوانان و نوجوانان، با وجود دشواری‌های بسیار موجود در این راه آغاز شد.
خانم شهناز شهزادی با آموزش‌‌های پی‌درپی خود در استان یزد زمینه را برای پرورش گاتاخوانان فراهم کرد. رشد چشمگیر شرکت‌کنندگان مانتره از دوره‌ی سوم با حضور نزدیک به صد شرکت‌کننده، تنها در مرحله‌ی مقدماتی شهر یزد، خبر از گامی بزرگ به سوی گسترش این پیام اندیشه‌برانگیز داد.
در همین دوره بود که با تلاش‌های فراوان و پی‌گیری‌های شادروان دکتر کسری وفاداری، بخش گاتاشناسی و مقاله‌نویسی در همایش مانتره گسترش یافت تا پذیرای اندیشه‌های جوانان‌مان پیرامون سرودهای اندیشه‌برانگیز گات‌ها باشد.
برگزارکنندگان مانتره چندی پس از آغاز حرکت در این راه، پشتیبانی بزرگان دیگری چون شادروان موبد رستم شهزادی و شادروان موبد جهانگیر اشیدری را با خود داشت و به تدریج پایه‌های محکم و حمایت همه‌جانبه‌ی انجمن موبدان را بدست آورد.
کانون دانشجویان زرتشتی همایش مانتره را با آرمان گسترش و فهم پیام گات‌ها، در دو بخش اوستاخوانی و گاتاشناسی آغاز کرد.
بخش اوستاخوانی که در سال نخست منحصر به رده‌ی «اهنودگات» بود.
در سال دوم با مشاهده‌ی پیشرفت شرکت‌کنندگان، رده‌‌ی «اهنود و اشتودگات» را نیز در برگرفت.
سال سوم رده‌ی سپنتمدگات به این همایش افزوده شود.
این پیشرفت و رشد شرکت‌کنندگان سبب شد تا سال چهارم، رده‌ی «کل گات‌ها» نیز به این همایش افزوده شود.
در سال پنجم هموندان کانون دانشجویان زرتشتی، خرسند از اینکه توانسته‌‌اند گسترش پیام اشوزرتشت را در میان کودکان آینده‌ساز هازمان زرتشتی نیز سبب شوند، بخش «اهنود زیر 14 سال» را نیز به مانتره‌‌پویان جوان‌تر اختصاص دادند. در همین سال بود که گسترش دامنه‌ی نوشتارهای شرکت‌داده شده در همایش مانتره، سبب شد تا بخش گاتاشناسی به دو زیرمجموعه‌‌ی «اصلی» و «جنبی» بخش‌بندی شده تا پوشش‌‌دهنده‌ی نوشتارهای پیرامون اندیشه‌ی اشوزرتشت در بخش «اصلی» و نیز نوشتارهای پیرامون آیین اشوزرتشت در بخش جنبی باشد.
مانتره ششم با راهکار گروهی شدن شرکت‌کنندگان بخش اوستاخوانی، برای نخستین بار نموداری از پیام همازوربیم اوستا گشت.
پس از هفت سال برگزاری همایش سراسری اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره، تشویق شرکت‌‌کنندگان به انس و نزدیکی بیشتر با سروده‌های پیامبر آریایی، افزودن رده‌ی «ازبرخوانی گات‌ها» به این همایش را سبب شد. در همان دوره، افزایش اندیشمندان مانتره، برگزارکنندگان را ناچار به بخش‌بندی مقاله نویسان بخش اصلی به دو رده سنی زیر 18 سال و بالای 18 سال کرد. این همایش با یاد شادروان موبد موبدان، رستم شهزادی با نمایشگاهی از آثار، عکس‌ها و یادبودهای آن روانشاد برگزار شد. تنها در مانتره هفتم بود که بخش کتبی همراه با جزوه‌، آموزش و رقابت شرکت کنندگان در بخشی جدید به تصویر کشیده شد و انتشار چکیده نوشتارهای بخش گاتاشناسی که در سال‌های بعد نیز ادامه یافت، در این دوره پایه‌گذاری شد. همچنین در این دوره برای آثار نمایشگاه هنری موضوعی معین شد به گونه‌ای که در سال‌ های آینده نیز این رویه ادامه یافت.
در سال هشتم برگزارکنندگان با آرمان آشنایی مانتره‌پویان با اندیشه‌های شرق‌شناسان جهان و بهره‌وری از متون پیرامون گات‌ها به زبان‌های بین المللی‌، رده‌‌ی ترجمه را به بخش گاتاشناسی افزودند. همچنین انتشار دوره‌ی نخست مانتره‌سپند نیز در این دوره صورت گرفت.
نمایشگاه هنری مانتره نهم در سال 1381 هنر هنرمندان عکاس را بر خود دید و بخش شعر همایش مانتره نیز در این دوره پا گرفت.
در مانتره دهم مانتره‌سپند همایش سه شماره شد و برای راهنمایی پژوهندگان بخش گاتاشناسی، پیش از همایش پایانی استادان راهنما معرفی شدند.
اختصاص رده ازبرخوانی زیر 14 سال نیز در دوازده سالگی مانتره صورت گرفت که به یاد موبد موبدان جهانگیر اشیدری و دکتر کسرا وفاداری برگزار شد.
مانتره سیزدهم نیز به یاد موبد استاد خدابخش یزدانی برگزار گردید.
سرانجام پس از گذشت 16سال از پرورش نویسنده و اندیشمند زرتشتی در زمینه‌ی گات‌ها، کانون دانشجویان زرتشتی بر آن شد تا به بهره‌وری از پژوهشگران پرورش‌یافته بپردازد. در این راستا بخش «محور همایش» با موضوع «بررسی پیوند گاتها با اوستا» به همایش مانتره افزوده شد تا پژوهشگران به گونه‌ی متمرکز بر یک موضوع به بررسی و پزوهش پرداخته و نتیجه‌ی آن، دست‌آورد راه‌گشایی برای هازمان زرتشتی باشد.
در هفدهمین سال برگزاری همایش، بخش جنبی گاتاشناسی نیز به دو رده‌ی زیر ١٨سال و بالای ١٨ سال بخش‌بندی شد. همچنین در این سال برای نخستین بار بخشی برای ارایه نوشتارهایی به زبان انگلیسی برای شركت زرتشتیان سراسر گیتی افزوده، امتیازده‌ی بخش گاتاشناسی در همایش پایانی حذف و برگزاری همایش در دو سالن به صورت هم‌زمان انجام شد.
در هجدهمین سال برگزاری همایش، ضبط صوتی سروده های آرمانی اشوزرتشت، گاتا آغاز شد و تا همین لحظه در حال انجام گرفتن است. همچنین در دوره هجدهم، رده ” اهنود اشتود ” به ” اشتود سپنتمد ” تغییر پیدا کرد.
*برگرفته از تارنمای خبری کانون دانشجویان زرتشتی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30