لوگو امرداد
کنشگران زیست‌بوم هشدار دادند:

نگرانی‌ها از خروج کبودوال از سیاهه‌ی یونسکو

kaboodvalچهار ماه از ثبت جنگل‌های هیرکانی در سیاهه‌ی جهانی یونسکو می‌گذرد اما دشواری‌های بسیاری برای ثبت پرونده‌ی این اثر طبیعی در استان گلستان پیش آمده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از دو دهه کوشش، ۱۴ تیرماه امسال جنگل‌های هیرکانی در نشست باکو ثبت جهانی شد. اما در پرونده‌ی ثبتی آن، جنگل‌های هیرکانی گلستان در گستره‌ی شهرستان علی‌آبادکتول به نام استان سمنان و جنگل ابر ثبت شده است.
ثبت جنگل‌های هیرکانی گلستان به نام سمنان، تنها اما و اگرهای پیش‌ رو درباره‌ی این اثر بازمانده از عصر سوم زمین‌شناسی و دوره یخبندان نیست. بلکه پافشاری بر اجرای پروژه تله‌کابین در جنگل کبودوال، گمانه‌ی تلاش مسوولان برای بیرون گذاشتن جنگل‌های هیرکانی از سیاهه‌ی یونسکو را برای انجام یک پروژه‌ی استانی، پیش آورده است.
کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی استان گلستان چنین باور دارند که در کوتاهی مسوولان شهرستانی و استانی، تردیدی نیست. چرا که نزدیک به یکسال پیش به آن‌ها هشدار داده شده بود که مرزهای شهرستان علی‌آبادکتول روشن نیست و هر روز به آن دست‌درازی می‌شود. آنها توجهی به این هشدار نکردند.
کنشگران می‌گویند که جنگل‌های هیرکانی علی‌آبادکتول در چارچوب دو سایت ابر شرقی و ابرغربی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند و بیش از ۶ هزار هکتار از گستره‌ی هفت هزار هکتاری سایت «ابر شرقی» جنگل‌های هیرکانی در مرزهای جغرافیایی استان گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول جای دارد. همچنین نزدیک به ۱۱ هزار از جنگل‌های هیرکانی که در یونسکو به نام سایت «ابر غربی» نام‌گذاری شده، در شهرستان علی‌آبادکتول است.
دشواری این‌جاست که جنگل‌های هیرکانی گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول به نام استان سمنان ثبت جهانی شده است. از سوی دیگر، ۹ پایه از ۲۴ پایه‌ی تله‌کابین علی‌آبادکتول در گستره‌ی (زون اصلی) ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی جای گرفته است. از این‌رو، تنها راه اجرای تله‌کابین کبودوال کنار گذاشتن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سایت ابر غربی (یکی از دو زون اصلی) است.
شگفت این‌جاست که برخی از مسوولان شهرستانی و استانی در حالی به دنبال لغو ثبت جهانی جنگل کبودوال هستند که این ثبت جهانی هزار برابر ارزش و آورد اقتصادی بالاتری نسبت به اجرای یک پروژه استانی همچون تله‌کابین دارد. کنشگران زیست‌بوم می‌گویند: جنگل‌های هیرکانی هویت، شناسنامه و پیشینه‌ی تاریخی این گستره‌اند هستند و نگاه اقتصادی به جنگل به این گونه و تلاش برای کنار گذاشتن آن از ثبت جهانی، نگاهی به‌تمامی نادرست است.
کمپین مخالفت با تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی
در هفته‌ی گذشته «کمپین مخالفان تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی» در فضای مجازی تشکیل شد و با گذر سه روز شمار اعضای این کانال از هزار و ۳۰۰ عضو گذشت.
داور میراث طبیعی جهانی در اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع، که پرونده ثبتی جنگل‌های هیرکانی را هم داوری کرده است، نیز نسبت به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گلستان به نام سمنان دیدگاهی انتقادی دارد.
دشواری این‌جاست که کسانی که دست‌اندرکار تدوین گزارش ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بوده‌اند بنا به دلایل غیرکارشناسی، این جنگل‌ها را درون محدوده‌ی شاهرود و سمنان کرده‌اند. این مساله دشواری‌هایی پدید آورده است.
از سوی دیگر، کارشناسان چنین می گویند که جای گرفتن نهش پایه از پایه‌های تله‌کابین در گستره‌ی جنگل‌های هیرکانی نادرست است و برپایه‌ی پژوهش‌های آمایش سرزمین، کبودوال و ناهارخوران توان اجرای تله‌کابین ندارند.
آبروی جهانی را قربانی اجرای پروژه‌ای کم‌ارزش نکنیم
کنشگران می‌گویند آیا مسوولان استان برای سود یک شرکت در اجرای یک پروژه بی‌ارزش مانند تله‌کابین علی‌آبادکتول، می‌خواهند آبروی جهانی، ملی و بین‌المللی ایران را ببرند و کشور را در سازمان‌های بین‌المللی معتبری هم‌چون یونسکو بی اعتبار کنند؟ دور از ذهن است که دستگاه‌های نظارتی هم بخواهند آبروی کشور به‌خاطر اینکه شماری پافشاری دارند پروژه‌ای انجام شود، به خطر بیفتد.
در حالی که مدیران «کمپین مخالفت با اجرای تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی» پافشاری دارند برخی از مسوولان استانی و شهرستانی به دنبال اجرای تله‌کابین در کبودوال، حتا به بهای خارج شدن این جنگل از ثبت جهانی هستند و مدیرکل میراث فرهنگی گلستان به‌روشنی این سخن را رد می‌کند، باید چشم‌به‌راه گذشت زمان بود و دید که آیا پروژه‌ی تله‌کابین کبودوال اجرا می‌شود یا قرار است آبرو و اعتبار کشور قربانی سود شماری خاص شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-26