لوگو امرداد

چاپ کتاب «بشنو این نی چون حکایت می‌کند»، گلچینی از مثنوی‌های شاعران معاصر

چاپ کتاب «بشنو این نی چون حکایت می‌کند»مثنوی یکی از قالب‌های دلنشین شعر پارسی است که پیشینه‌ای درازدامن در ادب ایرانی دارد. از همان زمان که شعر پارسی پا گرفت، قالب مثنوی نیز در میان سخنوران ایرانی هواخواهان بسیار یافت و بسیاری از شاهکارهای ادب پارسی در این قالب سروده شد. در میان شاعران کنونی ایران نیز مثنوی‌های فراوانی می‌توان یافت که نه تنها در یاد و حافظه‌ی شعردوستان مانده است بلکه جایگاهی نمونه‌وار در گنجینه‌ی شعر فارسی دارد. کتاب «بشنو این نی چون حکایت می‌کند» با عنوان فرعی «نیستانی از مثنوی معاصر»، فراهم‌آورده‌ی عزت‌اله فولادوند دورودی است که گلچینی از مثنوی‌های دل‌انگیز شاعران معاصر را در برمی‌گیرد.
کتاب «بشنو این نی چون حکایت می‌کند» با پیش‌سخنی آگاهی‌بخش درباره‌ی قالب مثنوی و چگونگی آغاز و گسترش آن آغاز می‌شود. در این پیش‌سخن هر آن‌چه درباره‌ی مثنوی باید دانست به شیوه‌ای دلپذیر و خواندنی آورده شده است. افزون بر این که از دید شناخت قالب شعری مثنوی دربردارنده‌ی آگاهی‌های پژوهشی باارزشی است.
متن کتاب با مثنوی زیبای ادیب‌الممالک فراهانی، شاعر روزگار مشروطیت، آغاز می‌شود. سپس از شاعران همان روزگار مثنویی‌هایی آورده شده است. نام این سخنوران چنین است: ایرج‌میرزا، دهخدا، لاهوتی، بهار، مسرور، میرزاده‌ی عشقی. آن‌گاه خواننده از شاعران دوره‌ی پس از آن مثنویی‌هایی را می‌خواند؛ شاعرانی همانند: رشیدیاسمی، فرخ، همایی، حبیب یغمایی، صورتگر، پژمان بختیاری، پروین اعتصامی، شهریار، رهی معیری.
بخش دیگر مثنوی‌های گردآوری شده از آنِ پرویز ناتل خانلری، حمیدی شیرازی، بهزاد کرمانشاهی، ادیب برومند و دیگران است.
از شاعران هم‌‌روزگار ما نیز مثنویی‌های خواندنی و نگه‌داشتنی دیده می‌شود. همانند مثنوی‌های احمد شاملو، فریدون مشیری، سیاوش کسرایی، هوشنگ ابتهاج، نادر نادرپور، گلشن کردستانی و شماری دیگر.
از منوچهر آتشی، نوذر پرنگ، شفیعی کدکنی، حمید مصدق، اورنگ خضرایی، حسین منزوی، شیون فومنی، قیصر امین‌پور، یوسفعلی میرشکاک، بیژن ترقی، یداله رویایی و شاعران دیگر نمونه‌های برجسته و خواندنی در این کتاب می‌توان یافت. در مجموع، مثنویی‌هایی از 86 شاعر نام‌آشنا در کتاب یاد شده گردآوری شده است. افزون بر این که در آغازِ نام هر شاعر به کوتاهی از زندگی و شیوه‌ی سخنوری او آگاهی‌هایی در اختیار خواننده گذاشته شده است.
در پایان نیز از «آبشخور چندین مثنوی» یاد شده و دلیل سرایش مثنوی‌های آن‌ها آورده شده است. بدین‌گونه خواننده با آگهی‌های ادبی و تاریخی دیگری آشنا می‌شود.
«معنای برخی عبارات، اصطلاحات و واژه‌ها» بخش دیگر کتاب است که خواننده را در فهم پاره‌ای از بیت‌ها یاری می‌رساند. واژ‌ه‌نامه هم افزوده‌ی دیگر این کتاب است.
کتاب «بشنو این نی چون حکایت می‌کند؛ نیستانی از مثنوی معاصر»، فراهم آورده‌ی عزت‌اله فولادوند دورودی را نشر بَرسَم در پاییز امسال چاپ و پخش کرده است. این کتاب را از دفتر هفته‌نامه‌ی امرداد می‌توانید خریداری کنید.

 خرید اینترنتی کتاب «بشنو این نی چون حکایت می‌کند» از فروشگاه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04