لوگو امرداد
گزارش تصویری

نگاهی به دومین جشنواره‌ انار در روستای زرتشتی‌نشین مبارکه تفت

دومین جشنواره‌ی انار تفت از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه در روستای زرتشتی‌نشن و هدف گردشگری مبارکه‌ی تفت در استان یزد برگزار شد.

جشنواره انار با فرا رسیدن فصل پاییز، با بارور شدن جوانه‌های گل‌انار در بسیاری از جاهای ایران برپا می‌شود. آرمان از برگزاری جشنواره‌ی انار در راستای گسترش فرهنگ کاربری و شناساندن ویژگی‌های درمانی انار است. این جشنواره بهانه‌ای برای گردهمایی خانواده‌ها برای جشن و پایکوبی، به دور از نگرانی‌های روزانه است. مناسب‌ترین زمان برگزاری جشنواره انار آبان‌ماه است. زمانی که درخت انار به بار نشسته و انار بر روی درخت است، یعنی پیش از این که انار تبدیل به رُب و دیگر فرآورده‌های آن شود.

این جشنواره‌ی دو روزه، بخش‌های گوناگون مانند صنایع دستی، دستاوردهای محلی، خوراکی‌های سنتی، سرودن چکامه‌های بومی، اجرای آیین سنتی انار چینی و پخت رب انار، برپایی غرفه‌های فروش مواد غذایی و فراورده‌های انار را در بر داشت.

بازدید از اماکن تاریخی روستای مبارکه، گردشگری کودکان، بازدید از آسیاب آبی غنیمت مبارکه که به تازگی مرمت و بازسازی شده از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.

سرو دوقلو، جاذبه طبیعی این روستا در میان زرتشتیان مبارکه به «سرو دوتا» نامور است. دیرینگی سرو دو قلو را ۵۵۰ سال گمانه زده‌اند و در نزدیکی آن آتشکده کوچکی برجا مانده است. سرو دو قلوی روستای مبارکه یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت است که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۸ به شماره ثبت ۶۹ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده است. دبستان، آتشکده و دخمه از دیگر مکان‌های دیدنی روستا‌ی زرتشتی‌نشین مبارکه است. روستای زرتشتی‌نشین مبارکه‌ی تفت با دارا بودن مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود از این‌رو در دسته روستاهای هدف گردشگری جا گرفته است.

جشن‌ انار افزون بر روستای هدف گردشگری مبارکه در باغ صدری (نمیر) تفت و کوچه باغ‌های احمد آباد نیز برگزار شد.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

فرتور از منوچهر جمشیدی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06